1. Varför är du sjukskriven?
Har en halssjukdom som gör att jag måste opereras flera gånger per år (var 6:e till 8:e vecka) och på grund av dem har jag fått ärrbildningar i halsen som gör att jag har andningssvårigheter (har en trackeostomitub, så det underlättar)
2. Hur länge har du varit sjukskriven?
För många år... sjukbidrag
3. Får du någon typ av hjälp/stöd?
Nej, inte direkt, eftersom det inte är en sjukdom man kan bota eller underlätta med stöd/hjälp.
4. Arbetstränar du? (rehab)
Nej, har provat några gånger, men systemet funkar inte in på min sjukdom. Allt hänger på väder och temperatur och det tycker F-kassan inte är viktigt, så de gav upp på mig, fast jag skulle orka jobba - fast med eget schema - när jag orkar.
5. Hur ser du på framtiden? Vad vill du göra?
Svår fråga, eftersom det jag vill göra är att bli frisk, men det finns inte riktigt i läkarkårens himmel. Däremot är jag ingen deppig typ som ser allt i mörker, för jag har andra kvaliteter som jag kan utnyttja istället. Jag kan tänka mig att jobba frilans, under mina egna förutsättningar och göra det jag tycker är kul och klarar av. Gäller bara att hitta rätt uppdragsgivare.
6. Dina "pepp-tips"?
Uj, svårt det där. För under en viss tid i livet måste man få tycka synd om sig själv. När man sen lessnar på det så har man orken att ta sig upp och anpassa sitt liv efter sina förutsättningar. Det kräver en viss insikt, och det är inte alla som kommer till den (eller ens behöver komma till den). Men främst av allt är att inte tycka synd om sig själv och se sig själv som ett offer i evighet, det drar bara ner en själv i mörkret mer än något annat. Skratta åt dig själv, se dig själv i en skrattspegel och se den komiska sidan av situationen. Skrattet är nämligen en positiv energi, och genom den kan man börja må bättre, även om man aldrig kommer att må 100% bra, beroende på sjukdom. Man blir starkare av positiv energi (som skrattet) och sen går det i en uppåtgående spiral istället för nedåtgående. Positiv energi genererar mer positiv energi.
Mitt motto är: If you see someone without a smile, give them yours.
Det kostar så lite och man mår bra, där innerst inne, trots alla kroppens krämpor och elände. Bara den där sekunden när man ser någon annans ögon glimta till i glädje över ditt leende kan göra deras dag tusen gånger bättre än den var innan, å bara vetskapen om att kunna ha den effekten på andra gör att du själv mår bättre.
Ge dig själv ett leende i spegeln också, det funkar! :)
Petra