• Linni

Valfri klädsel

Sitter som bäst med mina inbjudningskort...

Vi gifter oss på midsommar nästa år och vi ska ha ett bröloop som är relativt enkelt. Vi kommer att ha ca 50 gäster. Först vigsel i kyrka och sedan midsommarfest/bröllopsfest i vår sommarstuga. Festen kommer vara i samma stil som alla våra tidigare midsommarfester och vi kommer inte heller bry oss om rätt bröllopsetikett vad gäller tex bordsplacering och tal mm. Vi kommer ha enkel dukning med papperstallrikar mm.

Nu till mitt dilemma. Vi hade tänkt att gästerna får klä sig som de vill, men jag har förstått att många tycker att det känns osäkert och förvirrande när det står "valfri klädsel". En del kommer i frack och andra i jeans. Det spelar iofs inte oss någon roll men gästerna kanske känner sig "fel". Vad ska jag skriva istället för valfri klädsel till ett enkelt midsommarbröllop??

• Svar på tråden Valfri klädsel
  • raskan

skriv kavaj!!! kramiz millan

• Linni

Ja tycker att det låter för stelt för vår smak... Tack iallfall!

• Nyfiken gul , nu fru

Kanske "midsommarfin" ?

Eller: "festfin"

Eller: "klädsel: kavaj, med eller utan kavaj, med eller utan slips"

Eller kort o gott: Klädsel- Ja tack!

Om ni vet hur era gäster brukar klä sig till störe fester brukar det inte vara något problem att skriva lite egna formuleringar o är det så att ni misstänker att någon blir förbryllad, skriv ut exempel i inbjudan , ni hittar tips under fliken bröllopsgäster här på BT, eller skriv att frågor om klädsel besvaras via telefon eller dyligt...

Så kanske följande kan bli glasklart: Klädsel Kavaj, för män tex blazer o udda byxor, med eller utan slips/kavaj
    För kvinnor: kort festklänning, dräkt, kjol + blus eller snyggbyxor o kavaj.
    (formulera med egna ord)

• lundabrud

"lagom uppklätt"

"så du själv känner dig festklädd"

... eller nått?

• Linni

Midsommarfin tycker jag låter riktigt bra, då kan ju var och en själv avgöra vad som är midsommarfin för dem!

Tack för hjälpen!

• Opal

Linni

En ut av mina bästa vänner gjorde misstaget att skriva: Fin Valfri klädsel. Hon ville alltså inte se några gäster i jeans och t-shirt, utan att dom skulle ha på sig finare kläder - alltså: männen i kostym och tjejerna i vackra outfits. Dock alltså inte alltför fint, utan lite lagom.

Resultatet blev att vi närmaste (hennes familj och vänner) kom i lagom fina klänningar och männen kom i kostym. Medan fästmannens vänner och släkt kom iklädda i varierande skapelser: en man hade på sig kostym och resten hade ostrykta skjortor och chinos. Kvinnorna hade på sig korta strandklänningar.. alltså ingen klass alls på det hela.

Vi som var från brudenssida kände ju oss lite lätt snopna på att alla inte förstått hur man skulle klä sig. Jag mådde rätt illa under hela dagen - inte enbart för klädsel, utan också för att vissa ut av mannens släktingar var rent ut sagt oförskämda!

• Linni

Opal,

Det är ju det som är grejen, vi bryr oss inte om vad gästerna har på sig, vi vill att de ska kunna komma i de kläder de hade kommit i om vi bara haft en vanlig midsommarfest (nästan alla våra gäster brukar fira midsommar hos oss varje år). Vi vill att de själva ska få välja vad de trivs i och känner sig midsommarfina i. Har någon jeans eller ostruken skjorta så är det helt ok för oss, så länge det känns ok för gästen själv. För oss spelar klädseln mindre roll, men vi vill inte att gästerna ska känna sig fel.

• Opal

Linni

Okej, då förstår jag. Varför ha någon klädkod alls i sådana fall? Skriv bara "valfri" eller förklara i texten på inbjudningen att ni vill att gästerna ska vara klädda precis som vanligt. Det går nog bra.. inga problem alltså alls.

• Linni

Vi kommer efter tipset längre upp att skriva midsommarfin, låter bättre än valfri tycker jag!

• vinterstjärna

Vi har skrivit:

Klädsel: varmt och vackert*

längst ner på sidan skrev vi: * kavaj kompletterad med varma ytterkläder/skor så att ni kan njuta av såväl utomhusvigsel som inomhusfest.

Vi gifter oss i februari.

• Bristow

Haller med Raskan, skriv kostym. Klädkoder som man hittar pa själv är bara förvirrande för gästerna, och "Kavaj" är ju inte särskilt uppklätt utan att alla kan känna sig bekväma.

• Fröken januari

Verkligen märkligt. Trådstartaren skriver att hon inte vill att gästerna skall behöva ha kostym ändå insisterar folk på att hon skall skriva kavaj eller kostym (och jo, kavaj betyder kostym. Kostym är en nypåkommen klädkod).

Midsommarfin låter som en trevlig kod. Det verkar, enligt Opals erfarenhet, inga problem att skriva en kod av denna typ. (Eller i hennes fall fin valfri klädsel) På hennes kompis bröllop fick de ju just den effekt trådstartaren efterfrågar. Folk tolkar alltså inte "finklätt" som att de skall ta på sig kostym. Bra för Linni, dåligt för Opals kompis!

• Blivande fru ??

Jag tycker midsommarfin kan funka bra. Vill man vara riktigt tydlig kan man ju ev skriva: "Ordinarie" midsommarklädsel. Brukar, som du själv säger, gästerna fira midsommar med er, så lär det ju inte råda något tvivel om vad de ska ha på sig då. Midsommarfin kan nämligen leda till att de trots allt klär upp sig mer än de brukar till midsommar.

• Betania

Vi skriver (gifter oss i mars) klädsel kavaj, uppklätt och elegant. Vi hoppas på så sätt att de får en riktlinje i och med klädkoden kavaj samt förstår känslan vi är ute efter litegrann. Hittills bara fått bra reaktioner.

Ogillar klädkoden valfritt, tycker ofta det blir jeanskjolar, strandklänningar och kardborresandaler. På er midsommarfest kanske det är helrätt klädsel men på många andra bröllop tror jag inte det är vad brudparet önskar.

• Ellte

Midsommarfin låter väl bra..förutsatt att alla vet vad ni brukar ha för stil på era midsommarfester... Jag har nämligen varit på midsommarkalas med allt från avklippta jeansshorts till långklänning ;)

Jag skulle satsa på NyfikenGuls sista förslag om ni nu inte vill ha någon vanlig klädkod :D Allt annat är förvirrande!

• Tant Pernilla

Midsommarfin tycker jag låter kalasbra! Eftersom det är ett bröllop så tror jag att folk begriper att de inte ska komma i avklippta jeansshorts, men att den blommiga sommarklänningen (med en extra ylletröja i bagaget) passar bra.

Man kan aldrig helt försäkra sig mot att folk kommer i konstiga kläder, hur noggrann man än är med klädkoden - det är min erfarenhet av bröllop... På ett där det var "mörk kostym" kom en kvinna i svart kortkort kjol, svarta (trasiga) platåsandaletter), bara ben och vit stickad tröja...

Och på vårt bröllop hade vi samma klädkod, och de flesta "skötte sig" men en kille kom i uddakavaj, chinos, skjorta utan slips och lyckas finnas med på massor av bilder dessutom! Men det blev ett bra bröllop ändå...

• Linni

Ja, det blir midsommarfin och definitivt inte kavaj. Som fröken Januari säger, vi vill ju inte att det ska behöva vara kavaj. Vårt bröllop hänger inte på gästernas klädval, vill de komma i avklippta jeans så okej. Bara de kommer och har roligt på vår fest. Som alltid!

Tack alla!

• Cina2

Vi kommer i våran inbjudan att skriva
    klädsel: Så du känner dig fin.
    Gästerna känner ju oss så jag tror att det kommer att funka.
    Och jag tror även att man har roligast om man har kläder som man känner sig fin i. Är man tex svartrockare kan det kännas obekvämt att vara klädd i ljusa pasteller, och då tror jag det är svårt att slappna av och ha kul.

• Hannita

Opal-

aven om ni inte bryr er vad gasterna har pa sig sa kan det vara pinsamt som gast att vara for uppkladd eller om man kommer vardagskladd medan alla andra ar uppkladda. Aven om ni inte bryr er sa tycker jag att det ar battre att ni skriver nat annat an valfri. Midsommarfin tycker jag later bra.

Svar på tråden Valfri klädsel