• Maria Magdalena

Hemligt lösenord

Min sambo e datanörd och civilingenjör i datasäkerhet. Vi har varsin dator och sitter mycket och ofta framför varsin burk.

Jag har inge lösenord på min dator och andra lösenord (exempelvis till min mail kan han, för jag har inget att dölja resonerar jag).

Han däremot har ett lösenord till sin dator som jag inte får veta. Jag har diskuterat det med honom att VARFÖR får inte jag veta det??!

Men han dillar om sin säkerhet..

Vad anser ni? Har jag som fästmö och ev bliv fru rätt till hans lösenord?

• Svar på tråden Hemligt lösenord
  • Forsfors

jag ahr ingen aning...prövade det du sa men ingenting hände...är ju inte så noga egentligen, jag tänkte bara retas med honom lite

• Frango

Både jag och min sambo jobbar i datavärlden och lösenord är en självklarhet för oss båda, han vet inte mina och jag vet inte hans.
    Jag har inget att dölja för honom men skulle ändå aldrig ge ut mina lösenord till honom då jag har ett system på hur dem ska se ut och så resonerar han också.

Mitt svar på din fråga blir: Nej jag tycker inte att du har rätt att få hans lösenord, det kan ju vara så att han har jobbinfo i den som han faktiskt inte får ge dig information om.

• Ejla

Nej, jag tycker inte att man har rätt till varandras lösenord. Och det handlar inte om huruvida någon har hemligheter, utan det handlar om att ha ett privatliv. Jag vet inte min mans lösenord till sin dator, mail, internetbank etc. Och jag vill inte veta dem heller, lika lite som jag är intresserad av att titta i hans plånbok, känna i hans fickor eller öppna hans brev. Hans åsikt är exakt samma när det gäller mina saker och vi litar fullständigt på varandra. Jag skulle kunna lägga mina dagböcker uppslagna på köksbordet, han skulle inte gå fram och läsa dem.

• Maria Magdalena

Bra å få höra era åsikter!

Jag har nyligen bytt mitt lösenord till mitt ena mailkonto (jag har 2 st) för å retas.

Att jag inte vet hans lösenord blir jobbigt när jag exempelvis vill komma åt våra digitala foton på hans dator och han är bortrest och dumburken har gått ner. Det e just vid såna situationer jag tycker det vore bra för mig å veta hans lösenord, inte för att snoka.

Men men.. Si du det går inte!!

• Forsfors

Maria Magdalena: jag är inte heller ute efter att snoka, jag vill kunna skriva ut på hans färgskrivare och som du kolla fotona från digitalkameran.

• K.C

lustigt tycker jag att vägra ge ut det.. att det finns är ju en sak - men nu verkar det som han kaske inte litar på dig... hmm...
    mitt tips: lägg in alla bilder till dig - ta färgskrivaren som din och vägra ge honom ditt lösen!

• Frango

Maria Magdalena
    Be honom lägga upp ett konto på hans dator som är ditt och sen så har ni en gemensam mapp för saker ni båda behöver komma åt.

• Lukaz

Min fru har fått mitt lösenord. Jag har inga hemligheter för HENNE i datorn, men måsta lita på hennes integritet. Är företagare och hanterar info om personal, kunder, konkurrenter o s v.

Så, bli inte automatiskt svartsjuk om du inte får tillgång till din partners dator. Det BEHÖVER inte betyda att han hon har den full med adresser till älskarinnor utan att han är "strängare" än jag bara.

/L

Svar på tråden Hemligt lösenord