• trolla

julgodislänk

Här kan vi väl byta julgodis recept!
    Jag efterlyser receptet på sådana där rosa marsipangodis med en mandel i mitten, har försökt men de smakade inte alls likadant och ville bli alldeles för hårda.
    Jag brukar göra små marsipanlimpor av mandelmassa och som jag kavlar ut och lägger allt möjligt gott på, mandel, nötter, häller på lite god likör, ta vad man har liksom som man tycker om, rulla ihop och kläm samman ordentligt och forma till ett litet "bröd", pensla med smält mörk choklad av finare sort, tex 70% Madagasgar. Tryck på lite kanderade violer, silverkulor mm, bind om ett rött sidenband och vips (nåja det tar en stund) har man en jättefin gåbortspresent.
    Trolla

• Svar på tråden julgodislänk
  • friends4ever

Yiippii,vilken bra tråd!! Ja,kom igen och dela med er av alla julens godsaker från gottebordet!!

Jag köpte härom dagen mjuk nougat som jag delade i bitar,gjorde kulor av marsipan med en liten hålighet i mitten där jag tryckte in nougaten,rulla ihop till en kula o doppa i smält choklad....Lägg i en liten ask m cellofan runt.Klart!

• ingis

Ett tips på att göra knäck. Kör i micron på full effekt ca 6 min 1kkp sirap, 1kkp socker och 1kkp grädde. Då slipper man ev bräda kastruller.

Lycka till
    Ingis

• cmfs

Jag bor utomlands och har aldrig riktigt tagit tag och letat upp kokosfett till ischoklad, men forra ret sa gav min mamma mig ett recept pa "ischoklad" dar man anvade kokos istallet for kokosfett. De blev riktigt goda, och de var himla populara!!

• Hannita

cmfs-

ah, kan inte jag fa det receptet! jag bor i USA och har san problem med bakning och snat har!

Tack!

• cmfs

Hannita :

Ar pa jobb just nu, men jag tror faktiskt att jag kommer ihag det.
    Ischoklad med smor, och kokos

200 gr choklad
    75 gr smor
    1 agg
    3 msk kokos

smalt choklad och smor over ett vattenbad. Nar det ar fardigsmalt sa ta av det fran varmen.
    vispa upp agget latt, och blada i kokosen.
    Hall ner aggblandingen i chokladen underomrorning.
    Da var det fardigt att hall i sma formar.
    Stall det kallt sa att chokladen stelnar.

Vi anvande Nestle Milk Choclate morsels och lite bitter-sweet chocolate. Vi dubbla aven reseptet och det funkade jatte bra. Det blev ratt sa manga nar man dubblade det.

Skulle ocksa beratta for dig att jag har hittat mandelmassa i USA. Almondpaste heter det, och jag hittade det pa Harry's farmers market. Anda stallet jag har sett det pa.

Lycka till!!

• trolla

Gå in på Tasteline.com och därifrån går ni in på Daniscos länk nu snackar vi juuuuuuuuuuuuuulgodis. Mums
    Hur mycket som helst, till och med brända mandlar i marsipan som jag efterlyst här.
    Kram och en GOOOOOD Jul
    Trolla

• Hannita

CMFS-

tack!

skall baka dessa i helgen!

• cmfs

Hoppas att det gar bra for dig Hannita! Jag bjod precis pa vara ischoklad pa jobbet och de var himla populara!

Svar på tråden julgodislänk