• luxen

Var är det varmast runt nyår - Hurghada, Egypten eller Gran Canaria?

Hej!
    Är supertacksam om någon har varit antingen in Egypten eller på Gran Canaria tidigt i januari någon gång och kan berätta hur vädret var? Vattentemp?
    Kändes det som sommar?

Tack!

• Svar på tråden Var är det varmast runt nyår - Hurghada, Egypten eller Gran Canaria?
  • Kristina75

Om du är ute efter den säkraste solen, så ska du välja Egypten. Gran Canaria kan också vara jättehärligt den tiden, men större risk för regn än i Egypten. På dagtid i Egypten känns det absolut som sommar, tänk dock på att det kan vara rätt så kyligt på kväll o natt. Kolla på någon resebyrå på nätet exempelvis, så kan du hitta temperaturstatistik.

• Henax

Hej!
    Jag har varit på Gran Canaria ett par gånger. Bl.a. i december och i januari.
    I december så hade vi regn typ varenda dag! Och ett år senare i januari så blåste det stormvindar HELA VECKAN!
    Så jag vet inte ens vilken badtemperatur det var då stränderna var avstängda!
    Ett endast dopp i poolen när vi var där i december, i regn! På ren trots var vi tvungna att bada åtminstone EN gång!

Så jag vet inte om jag skulle rekomendera nån att åka dit kring nyår... För det kändes som allt annat än sommar!!!

/Henax - har aldrig varit i Egypten!

• iiika

Jag har varit i Egypten i slutet av januari en gång. Det var helt klart sommar för oss nordbor, men invånarna i Hurghada tyckte vi var lite konstiga som låg på stranden mitt i vintern...!! Det enda som kanske var lite kallt, det var att snorkla. Man kunde liksom inte ligga i vattnet hur länge som helst, då blev man lite kall, men några stunder då och då gick jättebra. Kvällarna tyckte jag inte det var speciellt kallt på, däremot på morgonen innan soluppgången - men då sover man ju oftast om man inte ska till Kairo eller Luxor på dagstur tex!

• iiika

Glömde förresten säga att jag varmt rekommenderar Hurghada i januari - man behövde aldrig oroa sig för vädret, det var klarblå himmel och jättevarmt varenda dag! Helt underbart! Däremot kan ni nog riskera både moln och regn ifall ni åker till Kanarieöarna...

• 14maj

Om ni väljer Egypten, glöm inte att ta jacka med er. Jag kom hem därifrån för en vecka sedan och de sista dagarna var det lite kyligt på kvällarna. Dagarna var fortfarande närmare 30 grader. Men eftersom det redan var kyliga kvällar så kan jag tänka mig att i januari blir det kyligt på riktigt (efter solens nedgång). Lycka till!

• EhjärtaK = sant

Jag har varit på Gran Canaria över jul/nyår och det var "ganska" varmt (22-24 grader). Det var inte strålande sol mer än 1 dag! Resten av tiden var det växlande molnighet, och ett par dagar regnade det lite .

Så om man vill ha sol och värme skulle jag inte rekommendera att åka till Kanarieholmarna just den årstiden. Men om man tycker det är kul att åka runt och titta på saker eller göra utflykter så kan det självklart bli trevligt ändå .

• white wedding

Välj defenitift Egypten. Inte bara så kommer vädret att garanterat vara bättre, men också mycket intressantare ställe. Dykningen - om ni är intresserade av sånt- är fantastisk!! Ha det så mysigt.

• beachbrud

Jag tyckte Gran Canaria var kallt i januari! (bara kring 20-22 grader)
    Brrr... för kallt för mig!

Svar på tråden Var är det varmast runt nyår - Hurghada, Egypten eller Gran Canaria?