• *B2*

Nu ska här sluta rökas

Nu är det bestämt!
    Den 13 dec så har jag tagit mitt sista bloss.
    Denna gång känns allt rätt, jag vill inte mer och nu ska det gå
    Min bästa vän slutar på samma dag så vi ska peppa och hejja på varandra.
    Jag har en två veckorsperiod som ska gå till anpassning till ett rökfritt liv ( tips från en slutaröka människa på Cancerfonden)
    Så alla Håll alla tummar och tår nu för mig.
    Kram

• Svar på tråden Nu ska här sluta rökas
  • Elvaan

Guuud vad härligt!! Jag vill också. Känner precis som du att det verkligen är dax! Vad menar du med en 2 veckors period är d nåt tips man kan få?? Vad ska man andvända för hjälpmedel tror du, plåster, tuggummi??

• *B2*

Man sätter upp ca 2 veckor där man räknar sig som rökfri fast man röker.
    Under den tiden ska man fundera och tänka sig som icke rökare.
    Jag tänker använda plåster och tuggummin.
    Under denna två veckors period ska man läsa så mycket fakta både vad som händer i kroppen när man röker och vad som händer när man har slutat.
    Vi kan ha en peppningstråd här om du vill sluta också

• Forsfors

Jättebra! Bara att ta beslutet är ett steg i rätt riktning. jag röker inte själv, men jag har den största delen av mitt liv varit passiv rökare och sett hur svårt det är att sluta (men även sett många som lyckats) så jag har all respekt för dem som försöker. Lite hjälp och förhoppningsvis motivation på vägen:

www.slutarokalinjen.org/

www.aftonbladet.se/ettor/webb/1334_normal.html

www.halsolinjen.nu/slutaroka/

www.medicallink.se/news/showNews.cfm

www.infomedica.se/Artikel.asp&PreView=

netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/roekning-sluta.shtml

www.edoctor.nu/aslutarok.html

www.tobaksfakta.org/view.asp

web4health.info/sv/answers/add-smoking-tips.htm

www.tupakka.org/asp2r/default2.asp

www.slutarokalinjen.org/pdf/Vad%20vinner.pdf

veta.yle.fi/x-tra/beroende/tobak.php

www.sbu.se/www/SubPage.asp&PageID=613

• f.d. Svart brud

B2

Håller alla mina tummar för dig!!! :D
    Tänk vad du kommer att spara hälsa och pengar...

• mrs.

Hej,

Grattis och Lycka till.

Tänk så här om ni blir sugna, lägg istället de pengarna i spargrisen...åk tillsammans i vår/sommar på sem m pengarna, ja det är sant min arb kompis gjorde så o hon o hennes make åkte iväg på en resa m alla pengar och hade pengar t annat....

Och en sak till ert hår kommer bli bättre och inga kalla gula händer

• mermaid

Grattis till ett så bra beslut!
    Jag firade 10 månader som icke-rökare i lördags så jag vet vad du ska gå igenom! Har du rökt länge?

Det verkar som att du tänkt igenom beslutet noga. Bra! Och om du vill ha extra peppning (förutom härifrån då) så kan jag varmt rekommendera boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr. Den fick mig att aldrig någonsin vilja ta ett bloss igen!

• Zippolina

Jag slutade röka samma dag som vi bestämde oss för att starta "baby verkstad" nu drygt ett år senare så kan jag bara konstatera att det är det bästa jag någonsin gjort.
    Under det här året har jag dagligen lagt ner "cigarett pengar" i en burk och det var en härlig känsla att sätta sig ner och räkna pengarna, drygt 13.000:- som ska bli en delinvestering i min nya häst

• *B2*

Men en fråga.......Vad gör alla som inte röker???
    Jag vet inte vad jag ska göra när jag inte röker lä'ngre.
    Kanske en konstig fråga men jag har rökt så länge nu så jag vet inte hur man gör

• Zippolina

Jag har börjat sticka framför tv:n, inte för att jag rökte inomhus förut men jag sprang gärna ut på balkongen i reklampauserna

• Forsfors

vi kissar istället för att röka i reklampauserna på tv och under bensträckarna på jobb och skola

Svar på tråden Nu ska här sluta rökas