• LinaP

    Hur lång tid mellan förlovning och bröllop?

    ENligt gammal tradition bör man väl gifta sig inom ett år från förlovningen. Hur viktigt är detta för er?

  • Svar på tråden Hur lång tid mellan förlovning och bröllop?
  • Mumstessan

    vi vill gifta oss ett år efter , men vi kommer inte ha någon ekonomisk möjlighet till det. Så så fort ekonomin tillåter så slår vi till

  • Lill Anna

    Den gamla traditionen finns inte, det är en myt! Däremot gifte man sig ofta inom ett år för att få bo tillsammans och kunna skaffa barn tillsammans, förut var det inte okej att leva som sambos (förutom i sthlm under senare delen av 1800talet sk. stockholmsäktenskap)

    Däremot finns denna regel i flera andra länder. Exempelvis Tyskland, där om man inte tänker gifta sig inom ett (par) år växlar "freundschaft ringar" (vänskapsringar). Kommer man däremot att gifta sig inom ett (par) år växlar man verlobungs ring. Krångligt!

    Jag tycker inte att det har någon betydlese alls hur länge man är förlovade.. Jag förlovade mig efter 6 månader och är glad att jag inte gifte mig inom ett år. Vi har idag varit förlovade i mer än 5 år och har inga större planer på att gifta oss.. (men har haft)

  • zimimaria

    Det tog 5½ år och en liten bebis innan vi kommer iväg till prästen.

  • tebeve

    Hej!

    Vi gifter oss inom ett rå efter förlovningen...det va inte planerat eller så, det bara blev så at vi valde ett datum för bröllopet o så va det inom ett år...men jag tycker inte at det spelar nån roll...

  • raggarhavre

    För oss blir det knappt ett år efter. Tycker mest att det är viktigt att man har en plan att gifta sig, sen spelar tiden inte någon roll.

  • Tolin

    Det var viktigt för oss. Min man friade just med tanke på giftermål så själva "förlovningen" hade inget egenvärde för oss eller hur man nu ska uttrycka det. Det var aldrig någon alternativ att vänta flera år... Det blev tretton månader, så vi klarade inte ettårsgränsen. Men det gick bra ändå.

  • f.d. Svart brud

    Vi förlovade oss i april -96. Då hade vi varit ihop i två år.
    Gifte oss gjorde vi i augusti -02. Så vi var förlovade i 8 år.

    Vi var rätt unga när vi förlovade oss (han är dessutom 2 år yngre) och vi visste att vi ville gifta oss någon dag, så förlovningen var ett steg närmare och viktig för oss. I februari -02 var han beredd och gick ner på knä vid en romantisk middag. Så från "själva frieriet" tog det 6 månader att planera bröllopet.

  • ohlsson

    364 dagar!

    klarade det på en dag!! haha.. nämen allvarligt, det var inte tänkt så från början!

  • zera

    inget viktigt alls, men för oss blir det på dagen ett år mellan förlovning och bröllop, fast inte p ga tradition...

  • bizzy

    för oss, precis som för tolin, var förlovningen en fas innan det bestämda giftemålet. 10 månader emellan. egentligen vill jag inte ens ha det så lågngt ifrån, skulle gärna vilja ha förlovning och bröllop samma år, inte ett -04 och det andra -05..men spelar väl ingen roll

  • en söndag i april

    Få se nu... förlovning 7 november 2004, bröllop 17 april 2005, det blir ungefär ett halvår emellan. Inga (tidsmässiga)principer är egentligen inblandade, det handlar mest om att vi inte har nån anledning att vänta längre!

  • Ettolrach

    Som Lill Anna påpekar finns det egentligen ingen tradition att man "ska" gifta sig inom ett år från förlovningen, i Sverige var det förr snarare kutym, med längre förlovningar vilket hade med att göra att männen först skulle kunna försörja sin hustru innan de ingick äktenskap.

    Ett-års regeln tror jag precis som "brudöverlämnandet" har importerats från USA med film och TV.

    Vi var förlovade i knappt två år innan vi gifte oss. Vi tyckte inte det var särskilt viktigt med någon viss tidsgräns.

Svar på tråden Hur lång tid mellan förlovning och bröllop?