• ChristiansBrud

Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar

Har en tid haft tankar på att jag borde sluta äta mina p-piller. Någon annan som känner att man inte vet vad man stoppar i sig och att det kan leda till blodproppar osv.?

Har också en känsla av att de kan ha varit en stor del i att jag har gått upp i vikt de senaste åren. Har någon här erfarenhet av att slutat med pillerna och gått ner i vikt?/eller tvärt om?

Eller har någon något tips på annat preventinmedel som kan ersätta p-piller? (har inga planer på att skaffa barn än)

Finns det några fördelar (förutom oönskad graviditet) med p-piller?
    /Lisa

• Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar
  • micropop

Kom äntligen iväg idag och fick NuvaRing utskrivet. Ska bli såååå skönt att sluta med p-piller. NuvaRing är i och för sig också hormoner, men i mycket lägre dos.
    Ju mer man tänker efter och hör andra berätta om hur de mår när de äter p-piller, desto mer början man inse att det inte är klokt att stoppa i sig hormoner år efter år!

• Kanin

Har slutat med p-piller efter fem ar och har nu skaffat kopparspiral! Jag är jätteglad över att slippa hormonerna. Är helt overkligt att en sa stor del av befolkningen äter hormoner som paverkar deras psyke. Jag har fatt tillbaka min sexlust och har inga mellanblödningar längre. Är toppen.
    Kopparspiralen är bra men de verkar ha klippt mina tradar lite väl korta för min kille känner avdem. Men det bordega att ordna. Oavsett är jag glad över att jag slutade med p-piller och jag vill aldrig börja med dem igen.

• *Hanna*

Christiansbrud: Jag känner precis likadant! Har ökat sakta men säkert i vikt sedan jag började med p-piller för 6 år sedan....Dessutom är jag orolig för vad jag stoppar i mig för hormoner....Jag vet inte ens hur min kropp fungerar utan dem! Jag har funderat lite på p-stav, har flera kompisar som har det och säger att det fungerar jättebra...
    Mvh, Hanna

• M:et

Jag känner mer sexlust när jag har mens? Kan det bero på att jag inte äter p-piller den veckan eller beror sånt på nåt annat?

• Nyfiken gul , nu fru

Ätit Trionetta 28 i över 3 år men slutade pga ätstörningar (bulimi) o hade redan innan kraftiga problem med vikten..

Efter 6 månader hade jag tappat 15 kg!! Hittade mig själv igen..

I övrigt var jag bara superdupernöjd med mina piller o hade gärna fortsatt pga mycket menssmärtor..

Idag har jag Kopparspiral och känner att jag är superdupernöjd med den med..

Inga hormoner, inget skit....

• svmm

Gyllene tider

Jag har ätit trionetta i 3-4 år men bytte sort. Jag grät mycket, kände inte lust på samma vis osv. Nu äter jag en sort som heter cilest men tycker att de är ganska lika. Ska ringa barnmorskan och höra om mini-piller istället

• Soffiproppen

Hej!
    Jag slutade alldeles nyligen med mina p-piller, efter nästan 10 års knaprande. Jag hade hemska pms-besvär och blev allt som jag annars inte är. Gick upp i vikt och mitt förhållandet till min underbara sambo blev lidande, tack vare mina hemska utbrott.

Nu 1 1/2 vecka efter att jag slutat med mina p-piller mår jag så himla bra, och i samma veva som min mens skulle komma igång satte jag in en kopparspiral. Det bästa jag någonsin gjort! Jag kan varmt rekomendera detta!

Lycka till!

• ChristiansBrud

hur e det egentilgen med koppar spiral kan man egentligen ha det innan man skaffat barn, hur lång tid tar det innan man kan bli med barn efter man tagit ut den? jag har hört att det inte rekomenderas innan man skaffat barn!

• Silje21

Jo man kan ha kopparspiral innan man har skaffat barn, det beror på hur stor livmoder man har. Den måste ha en viss storlek, och om man inte har varit gravid är livmodern som regel ganska liten. Men det gick för mig, och jag vet många andra som också har det. Sen kan man bli gravid samma dag som man tar ut spiralen!

• Tean

M:et:
    Jag kände precis så också när jag åt p-piller -mer s*xlust vid mens. Vilket för mig egentligen låter "naturligt" fel, eller hur jag nu ska uttrycka mig, för det är ju vid mens som kvinnan är mest mottaglig (enligt min gynekolog) för infektioner...

Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar