• Ananas

"lite stryk får dom tåla"

Jag tittade precis på Liza Marklunds dokumentär på TV4 om kvinnovåld och jag blir så förbannad!!! Att det får gå till på det viset! Inte nog med att kvinnor utsätts för ett helvete av en misshandlande partner, men sedan behöva mötas av misstroende myndigheter och rena påhopp som att de själva skulle tillfogat sig skadorna!!! :o :[ Jag blir så ARG!!!

De åklagare de intervjuade verkade ju inte riktigt ta det på allvar heller. Den manlige sa: Det kan bli så när man måste jobba med samma typ av fall hela tiden! Om man nu tröttnar på sina arbetsuppgifter och ser att man inte gör ett tillräckligt bra jobb, är det inte då upp till en själv att försöka göra något åt det då?

Hjälp mig att diskutera detta så kanske man kan komma på bra sätt att hjälpa till! Det var ju ett upprop bland män i Piteå men det är inte bara männens sak att sätta ner foten. Vi kvinnor som har bra män måste också se till att hjälpa våra medsystrar som har råkat ut för rötägg!

• Svar på tråden "lite stryk får dom tåla"
  • Loka

Charlize

Varför skulle det vara "minst" lika hemskt när en man blir misshandlad av sin kvinna?
    Enligt mig är det jämnställt, inte värre på något vis.

• Charlize

Loka...
    Märka ord är ju kul... Särskilt här på BT...
    Jag skrev så för att jag menar att många tror att det inte händer, samt att en tjej inte kan puckla på en kille lika mycket som en killa kan slå sin tjej. Räcker det som förklaraing till mitt ordval.
    Sen tror jag att tjejer i vissa fall kan bli mer hysteriskt arga, och därmed farligare. Men det är ju individuellt.

Något som också stör mig är hur vissa förutsätter att det automatiskt är tjejen som råkat illa ut. När polisen kom till min vän frågade de direkt tjejen om hon ville göra en anmälan...

• Loka

Vem som än blir misshandlad (man eller kvinna) borde myndigheter få mer information och utbildning i hur man bemöter en människa i den situationen.
    Har en vän som "extraknäckt" på en kvinnojour (som stödperson) och kan berätta att det är vidriga förhållanden inom myndigheter. Jag uppmanar ALLA att gå på en rättegång för att se hur kvinnan blir behandlad vid förhören .
    I "hennes fall" blev mannen dömd och placerad i fängelse och kvinnan fick skyddad identitet och fick flytta. När mannen blev utsläppt placerades han i grannkommunen (4 mil från stan dit kvinnan hade flyttats) och det resulterade naturligtvis i att hon och barnen fick packa ihop sina saker och börja om ytterligare en gång på en ny ort. (Som tur är har mannen blivit utvisad, men det finns släkt och vänner kvar i Sverige som lovat att dom ska "ta hand om problemet" (problemet=kvinnan)).

Charlize
    Ja, visst är det roligt att vissa är väldigt uppmärksamma över vad man skriver.

Orsaken till att tex. polisen antar att det är kvinnan som blir misshandlad är säkerligen för att det är betydligt vanligare än att en man blir misshandlad. Har ingen statistik men är ganska övertygad om att den väger över kraftigt på kvinnornas sida. Sen vet jag att det säkert finns ett mörkertal bland män, eftersom det anses mer kränkande för en man att säga att han blivit misshandlad än vad det är för en kvinna.

• Rystall

Jag blev misshandlad i omgångar för många år sedan. Tillslut anmälde jag till polisen. Var i denna veva påväg att flytta utomlands. Jag kontaktade då åklagaren och berättade att jag skulle flytta men att jag ville vara med på rättegången via telefon. Efter ett par månader fick jag ett brev skickat till mig där det stod att rättegången varit och att jag hade x antal veckor på mig att överklaga. Brevet fick jag ett par dagar efter det att överklagningstiden gått ut. Eftersom jag inte hade närvarat hade man gått mycket på vad killen som misshandlat mig hade ljugit ihop. Han blev åtminståne dömd till villkorligt och jag fick 750:- i ersättning för läkarbesök och sveda/värk, för bl a ett fullständigt sönderslaget ansikte. Pengar som jag själv fick driva in Jag har inget övers för mynigheten i sådana fall.

• Tean

_Självklart_är det lika viktigt att debattera och försöka stoppa misshandeln av män. Jag vet att även så´n skit pågår, men förmodligen i mindre omfattning (därmed _inte_sagt inte lika viktigt).

Viktigt också att belysa att inte alla män slår kvinnor. Jag vet massor av män som är förbannade på män som slår för att många människor sedan drar alla män över en kam.

• marian

Nu sticker jag väl ut hakan här, men mäns våld mot kvinnor ÄR ett större problem, av flera olika anledningar (observera att jag inte säger att det är värre att bli slagen av sin man än vad det är att bli slagen av en kvinna. Jag säger bara att det är våld som ser väldigt olika ut och är väldigt olika utbrett, och därför är ett större problem).

Mäns våld mot kvinnor är betydligt mer utbrett och förekommer i alla samhällsklasser och i alla åldrar. Jämförelsevis utgjorde antalet anmälda fall av kvinnors våld mot män inte ens fem procent av antalet anmälda fall av mäns våld mot kvinnor. Man kan visserligen diskutera mörkertal hit och dit, det är antagligen väldigt förnedrande att gå till polisen och säga att man blir misshandlad av sin flickvän. Kvinnor låter å andra sidan bli att berätta av andra anledningar; det kan exempelvis finnas en hotbild och kvinnor tenderar att bagatellisera våldet de utsätts för.

Charlize nämner ilska som en orsak till kvinnors våld som män i sitt inlägg. Jag känner också en kille vars flickvän kunde bli så fruktansvärt arg att hon började slå honom. Men mäns domesticerade våld ser väldigt annorlunda ut.

- Våldet är PLANERAT. Slagen riktar sig mot mjukdelar för att undvika synliga skador.
    - Våldet syftar till KONTROLL över kvinnan och hennes livsrum. Andra former av maktutövande förekommer. Kvinnan blir i regel känslomässigt beroende av sin misshandlande make för att våldet omväxlas med omsorg och tröst.
    - Mäns våld mot kvinnor är således både AVSIKTLIGT och FUNKTIONELLT, inte raseribrott.

Närmare en tredjedel av alla Sveriges kvinnor utsätts för könsrelaterat våld under sin livstid.

• 11 juni 2005

Men marian - menar Du att det är ok att misshandla någon -om man är arg???

Jag ryser verkligen - att inte vuxna människor kan kanalisera sina känslor på annat sätt än genom knytslag och sparkar är ju barbariskt - vi har fått talets gåva - både män och kvinnor!!!

Det låter ju som att civilisationen bara gäller den manliga delen av befolkningen - det är lika ILLA vem det än är som slåss!

Allvarligt - skärp Dig!

• Fenomena

Jag kan inte se att Marian säger att det är okej att kvinnor slår män!

Däremot skriver hon ett väldigt klokt och insatt inlägg. Mäns våld emot kvinnor är ett samhällsproblem. Det hänger ihop med att vi tyvärr fortfarande lever i ett samhälle där mannen är överordnad kvinnan. Som Marian skriver så kan man förklara mäns våld emot kvinnor med mekanismer som kontroll osv.

Kvinnor som slår sina män är inte ett samhällsproblem, = det har inte sin grund i hur vårt samhälle är uppbyggt. Det är ett individproblem. Det förekommer och det är ett problem, men inte samma slag av problem.

Jag är lika upprörd som Ananas och er andra. Ingen människa ska behöva vara rädd i sitt eget hem. :(

• Maria Magdalena

Jag blir så ledsen, mår illa och upprörd när jag ser dokumentären. Men jag vill inte blunda för verkligheten, för det händer -hela tiden!

Under min uppväxt så fick jag ofta bevittna mammas stora blåmärken på benen när vi bastade. Jag fick känna och höra den psykiska misshandel som pappa utövade mot mamma och vid ett tillfälle även mot oss barn (då han hotade att döda oss). Jag fick se hur han i raseriutbrott hade sönder möbler och inredning i hemmet.

Jag har varit så skitförbannad på mamma att hon inte lämnade honom, att hon lät oss barn genomlida det helvetet. (En vuxen mor har ju ansvar för sina barn och bör tänka på deras bästa även om hon själv eg inte törs lämna honom.)
    Jag har också varit fruktansvärt arg på pappa, finns inga ord som kan beskriva det!
    Pappa har lugnat ner sig, dricker mindre och lider mer utav sina kroppsliga besvär pga flera flera år av alkoholmissbruk.
    Mamma och pappa är fortfarande gifta och bor ihop.

Jag har förlåtit mamma och pappa men jag kan inte förstå och jag kan inte glömma. Det är nåt som har satt djupa spår i mig och har påverkat hela min personlighet, det är jag övertygad om.

Det här inlägget skrev jag med tanke på alla de barn som får bevittna såna här sjuka, hemska saker. *sänder en tanke till alla barnen*

• Dallandra

Jag har sett programmen och jag är chockad över hur kvinnorna blir behandlade av myndigheter.

En nära vän till mig har blivit misshandlad och förföljd av sin f.d. Han har hotat att döda henne. Han har flera gånger brutit mot besöksförbudet. Nu är det snart rättegång men han kommer inte att åtalas för misshandel utan bara för överträdelse av besöksförbudet. Det finns inga bevis för misshandeln anser åklagaren trots att min kompis måste genomgå en operation p.g.a men från misshandeln...

Min kompis är helt knäckt över det här...

Svar på tråden "lite stryk får dom tåla"