• Miss Ivory

Behöver råd-Kan man pruta på maten-catering??!!

Hej på er alla!

Jo, vi var och provsmakade lite menyer igår och fick en del prisuppgifter. Vi ska köpa förrätt, varmrätt och ha 5 personal i 7 timmar. Vi är 80 gäster. Nu undrar jag om man kan pruta på priset en tusenlapp eller två? Eller är det helt fel att pruta på mat? Hur har ni andra gjort?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Behöver råd-Kan man pruta på maten-catering??!!
  • Tuffsa

Vi försökte verkligen pruta, fast hade ingen lycka alls med det. "Nä så har vi aldrig gjort förr" blev svaret. Och det rörde sig ändå bara om ett par tusenlappar när vi skulle beställa tre rätter och serveringspersonal till hundra personer.

Nu var priset hyggligt från början så det gjorde inte så mycket. Men jag tycker absolut att man ska försöka. Du har ju ingenting att förlora.

• Rainred

be om en offert på hela kostnaden av det ni vill ha... Min sambo ska kolla mellan två olika catering och jämföra priset och kvalitetet sen beslutar vi,
    Lycka till

• Miss Ivory

Tack för svaren. Tuffsa har nog rätt: vi har inget att förlora, så pröva kan man kanske göra. Brukar inte vara feg annars när det gäller sådant, men nu känns det lite mer speciellt, om ni förstår.

• Loka

Självklart ska ni försöka, ni har absolut inget att förlora.
    Ni ska ju trots allt beställa mat för 80 personer, bara där har ni ett bra utgångsläge. Jag förmodar att de tar betalt per person och att priset är detsamma (per pers) oavsätt ni beställer för 10 eller 100 personer och det vet väl alla att det är betydligt "billigare" med "storkok" .
    Sen kan man ju alltid förvränga sanningen lite om man känner för det , kolla upp priser med andra cateringföretag och berätta om det billigaste alternativet (kanske inte det bästa) till företaget ni vill ha, då bör dom gå ner lite i pris för att få behålla en så pass stor beställning.

• 0330

Det kan vara svårt att få billigare pris på en offert. men det går ju att försöka man har inget att förlora.

däremot om man har bröllopet på restaurang kan det finnas möjlighet till att kunna få en extra dryck,tilltugg till brudskålen el dyl för inköpspris. för restaurangen har ju samma kostnader för personal,lokal linne.

• Tolin

Det är aldrig fel att försöka pruta om man köper mycket av något. Själv är jag urdålig på det, men jag blir lika imponerad varje gång någon annan lyckas förhandla sig till en bra deal. Vissa människor prutar på allt.

Svar på tråden Behöver råd-Kan man pruta på maten-catering??!!