• Pollica

Gravid & p-piller

Jag slutade med p-piller för ungefär 5 veckor sedan och har fortfarande inte fått min mens. Jag har i och för sig läst att det kan ta sin tid men också att man kan få ägglossning efter bara någon vecka. Nu är det så att jag och min man hade tänkt skaffa barn och vi har haft regelbunden sex under hela tiden (ca 3 gånger i veckan). Jag gjorde ett graviditetstest ungefär dagen efter jag skulle haft mens men den visade (svagt) negativt. Men kan jag ändå vara gravid?
    Under den perioden jag skulle haft min mens kändes det precis som det brukar göra innan mensen kommer med illamående & magont men det började aldrig att blöda. Dessutom har jag gått upp i vikt, fast jag har precis samma matrutiner och motineringsprogram som jag haft det senaste året och då har jag haft samma vikt hela tiden. När jag läser om andra som har slutat med p-piller så är det ofta att dem går ner i vikt. Är det någon som har någon erfaranhet av detta eller varit med om något liknade?

• Svar på tråden Gravid & p-piller
  • snuttepuffan

P-piller kan ge förändringar både upp och ned i vikt. Din viktuppgång kan eventuellt bero på att p-pillerna höll din vikt nere.

Angående graviditetstestet, vad menar du med att det visade svagt negativt? Om hela testresultatet var svagt har du formodligen haft för utspätt kiss eller gjort något fel. Om graviditetstestet visade negativt plus svagt positivt är du gravid. (Jag antar att det test du använde hade ett negativt streck och ett positivt som dyker upp vid graviditet).

• Pollica

Snuttepuffan

Tack så jätte mycket för ditt svar!
    Jag vet inte varför det visade så svagt men man såg knappt - sträcket men det stod att testet var rätt utfört eftersom slutresultatet kom upp genom ett starkt sträck. Jag vet inte men jag tror att jag ska vänta och se vad som händer och kommer inte mensen tillbaka efter ett par veckor gör jag nog ett nytt. Hoppas att jag i så fall ska få ett klarare besked. Det värsta av allt är att gå i ovisshet.

• svmm

hej

När jag slutat med mina p-piller så dröjde det ca 7 veckor innan jag fick min mens. Jag fick mensvärk och känningar när jag skulle ha fått min mens men den kom inte. Så det kan ta ett tag

• ztar

Gör ett nytt test och se om det visar samma. Du kan ju ha fått ett "måndagsexemplar" av testet :)

Svar på tråden Gravid & p-piller