• K.C

Hjälp med magont

Nu måste jag fråga alla er kloka tjejer om ni kan fatta vad det är för fel på mig.
    Jag gick upp i vikt i samband med något som gjorde att mina hormoner antagligen fick spelet. Nu äter jag bra, tränar lagom och går ändå inte ner. Magen är ena dagen hyfsat platt, andra dagen helt uppsvullen och de senaste evckorna har jag haft magkatarr /magsårs ont i magen och då svullnar jag upp som en ballong och magen står ut som en strut, till och med liksom från typ under bysten är jag helsvullen...

Vad kan det vara? Kan man göra nåt för att slippa allt upp och ner svullnande? Ska till läkaren om några veckor, men jag vill se om nån varit här också?

• Svar på tråden Hjälp med magont
  • annapanna1975

Aldrig varit med om det, men för att ge dig några tips som kanske kan lindra eländet tills du kommer iväg till "farbror doktorn":
    Kokt ris! Inga starka kryddor! Mycket vatten! Proviva! (Själv dricker jag nästan jämt nypon-proviva) Undvik kaffe, té, alkohol, starka kryddor (har jag sagt) och fruktjuicer typ äpple och apelsin som innehåller mycket syra.

Hoppas att det kan lindra sålänge ialla fall!
    *kram*

• K.C

tack... Ja, det är så svårt att veta vad som är dåligt för magen. Och när hela kroppen verkar lite paj så är det svårt att veta vad det beror på - allt måste ju hänga ihop på nåt sätt...
    Tack för fina tips!

• La Paw

Undvik fet mat också. Mjölk ska inte heller vara bra.

Hoppas det blir bättre snart :).

• K.C

inte mjölk?? det visste jag inte... tror inte jag äter så mycket av varken fett eller mejeri, men mjölk trodde man ju var mjukt ohc fint för magen...

• La Paw

Jag trodde så jag också förut :).
    Men mjölk är fett som "rinner direkt ner i tarmarna". Därför ska man inte dricka mjölk om man har känslig mage eller har magsår osv.

• Leone

Kan det vara glutenallergi? Svullnar du mer i samband med viss mat, tex brod, pasta eller ris?

Jag ar inte allergisk mot gluten i egentlig mening men om jag ater tex mycket brod eller vitt mjol sa svullnar min mage upp, ser gravid ut (inte kul nar alla fragar om man ar med barn...). Sma portioner gar daremot bra.

• Lillstrumpan

Min mage var konstant svullen efter jag ätit, i ca 7 år. Efter att ha varit hos tre läkare som sa att det var stress, gick jag till en privatläkare och gjorde massa tester. Fick då reda på att jag är laktosintolerant. Så efter att ha uteslutit allt med mjölk (finns mycket som innehåller mjölkpulver, vassle etc), så blev min mage helt bra på bara några dagar.

• K.C

Har också tänkt på gluten eller laktos, men har liksom inte märkt att det ena skulle vara värre än det andra... Men det låter ju när ni berättar som att det kan vara så... Fan vad jobbigt - jag som älskar mat! Hur kul blir det... Vad kan man äta då, liksom...
    ja, magen blir helt bisarrt svullen. Gravid, verkligen... Lustigt också eftersom jag tränar och så och inte kan gå ner, men då kan det aknske vara så att jag är svullen och inte så tjock som jag tror... Suck..

• Lillstrumpan

Jag trodde inte heller att det var laktos. Provade t ex låglaktos under en period men det hjälpte inte. När jag fick reda på det och var tvugnen att ta reda på massa information märkte jag att laktos (mjöölksocker) finns i så mycket t.o.m. kryddor. Eftersom tarmarna var så irriterade tålde jag inte minsta lilla. Jag märker fortfarande direkt om jag får i mig någon krydda, buljong eller liknande även om det bara är lite.

• snuttepuffan

Jag märkte en klar förbättring av min uppblåsta mage när jag drog ned på mjölk. Behövdes inte så mycket och jag kan dricka i alla fall ett glas mjölk utan att jag känner några större besvär. För mig är det mest när jag äter t.ex. pannkakor och dricker mjölk till som det blir en otrevlig mättnadskänsla och svullen mage.

Har nu låglaktos i matlagningen (vid stora mängder typ pannkakor och stuvade makaroner) och undviker att dricka mjölk och det fungerar för mig, men så hade jag bara lindriga besvär.

Svar på tråden Hjälp med magont