• strikeapose

Vad kostar det att leva ensam?

Jag är i full färd med att flytta i från min sambo, av många olika anledningar...Men grejen är den att jag alltid har delat på hyra/räkningar med gamla pojkvänner el polare jag bott med så jag känner att jag har DÅLIG koll på hur stora utgifter man egnetligen har i ett "singelboende" per månad. Skulle vara intressant att höra hur andra räknar o vad det rör sig om mellan tummen o pekfingret.

• Svar på tråden Vad kostar det att leva ensam?
  • 15/11

Hej på dig!

När jag var singel hade jag förutom hyra räkningar varierande mellan 2000-3000 kr, matbudget på ca 1500 kr och en nöjesbudget på ca 1000 till 1500 kr.
    Hade ett jobb som inte var så välbetalt..
    Lycka till!

• Texas

Det varierar nog väldigt mycket. Skriv upp vad du kan tänkas ha för utgifter tex hyra, telefon, el, mobiltelefon, CSN ect Sedan får du räkna ut på ett ungefär hur mycket du lägger på mat. Äter du ute mycket eller alla måltider hemma. Men största utgiften är nog boendet.

• f.d. Svart brud

Om man har bil (skatter, försäkring, ev avbetalning, bensin, service...), så kostar det _mucho dinero_. Vår bil kostar lika mycket totalt som vårt boende och mat i månaden (för 2 vuxna).

• Tant Pernilla

Det viktigaste är nog att du får tag på ett boende till ett skapligt pris. Det är ofta den kostnaden som äter stora hål i singelekonomin. Och som f.d. Svart brud säger så är det där med bil dyrt, så kan du klara dig utan det (det kanske du redan gör) så är många slantar sparade. I övrigt så tycker jag att mitt matkonto var billigare när jag var singel än när jag var sambo (förutom nu när min man betalar nästan allt sånt).

Det går ju att leva nästan hur billigt och hur dyrt som helst, det som är jobbigt är att ställa om sina vanor om man varit van vid att ha mycket mer pengar att röra sig med.

Var lite snål mot dig själv till att börja med, tills du "landat" och ser vad din ekonomi tål.

Lycka till!

• Nyfiken gul , nu fru

ungefär så här för mig när jag bodde själv:

Hyra: 3995 (bodde i 2:a på 60 kvadrat)
    Telefon: abonnemang 450 + ringa med vattenfall ca 110 kr i månaden i samtalskostnader.
    Tv-Licens: kan inte exakta kostnaden men ca 500 kr/kvartalet
    Elräkning: ca 450 kr/kvartalet
    Månadskort kollektivtrafik: 600 kr
    Mobiltelefon: Kontantkort Halebop 200kr/månaden
    Underhåll till 1 barn: 220 kr/månaden

Hade en totalinkomst på ca 8000 kr efter skatt, alla bidrag inräknade.

Hade det inte fett men hade alltid pengar kvar innan lön.

• fairy

När jag var singel och bodde själv så var vi ett par stycken som sammordnade så att vi kunde åka och storhandla tillsammans. Dvs någon hade bil alt lånade bil. Så behövde man inte bära massa påsar från bussen eller små handla (som blev _dyrt_)

• Mumstessan

så här har jag det, fast jag är särbo så man hjälper varandra lite mer med utgifterna då.

Hyra (inkl.el) 2400 kr
    mobilen ändrad till kontantkort så där är det en 100-200 kr i månaden
    hemtelefon ca 1000 kr i kvartalet
    internet ca 1200 kr i kvartalet
    mat ca 400-500 kr i månaden
    nöjen ca 1000-200 kr i månaden
    Lån ca 1000 kr i månaden.

Inkomst: CSN 6900 kr i månaden.

• Mumstessan

glömde nämna gymkortet på 350 i månaden också

• Mumstessan

...och tv-licensen... typ 450 i kvartalet...

• solkatten

Mumstessan.
    Vad äter du om du bara har en matkostnad för BARA 400 -500 kr i månaden????
    Min mat kostar ca 1500-1700 kr i månaden och då äter jag sällan ute men köper ibland frysta matlådor att ta med till lunch på jobbet.
    Strikeapose. Kolla på konsumentverkets hemsida. Där har de bla en broschyr som heter Koll på Pengarna med snittsiffror på olika utgifter.
    Helena

• Mumstessan

solkatten ja... ris och nudlar... pizza , hamburgare... vanlig mat. men som sagt så är jag ju särbo , så jag har ju en kille som betalar maten ibland också ;9

• plainol

Strikeapose! Jag har undrat hur det gick för dig.

Det "nödvändiga" är rätt billigt för mig:
    Hyra: 2500 (studentrum, inkl. el, vatten, värme, bredband)
    Mat: 1000
    Telefon: 450 (fast, mobil, mobilavbetalning 200 kr)

Så ja, runt 4000. Resten av mitt studiemedel går till pendelresor, kläder, sparande, hemmet... men jag skulle stå ut med väldigt lite pengar under en kortare tid. Har du till hyran + 2000 kr så går det, men det kanske inte är så kul.

• Opal

När jag bodde själv i en 2rok med min katt hade jag följande fasta utgifter:

Hyra + hemförsäkring: 3500kr/månad
    Mat: 1200kr
    Mobil: påfyllning med 100kr
    Hemtelefon: ca 1000kr/kvartal
    El: ca 300kr/kvartal
    Katt (mat,försäkring, osv.) : 300kr/månad

Tror att det var alla mina fasta avgifter. Givetvis tillkommer då andra saker så som busskort, kläder, skor och hygien produkter, mm.

• Opal

Ska kanske tillägga att jag då studerande när jag bodde själv och fick alltså 6900kr/månad. Till ovanstående kan jag tillägga att jag även på den tiden resta med SJ 4gånger/månad. Vilket då blev en summa på ca 600kr/månad.

Inte blev det mycket - om några - pengar kvar efter alla räkningar och kläder och sånt blev det nästan aldrig av att köpa. Men jag hade turen med mig att redan äga några ton kläder, så det var inga problem. Sedan köpte man väl till en topp eller ett par byxor på rea.

Svar på tråden Vad kostar det att leva ensam?