• Marinna

Ska jag lämna min man?

Jag är en till av de oturliga kvinnorna... Min man är inte den jag trodde han var. Jag känner mig så väldigt förvirrad. Vi firade 3 år i somras... Redan nu undrar jag om vi inte borde skilja oss. Jag känner igen mig i en del som Lalalisa skriver. Att få läsa hennes och andra tjejers inlägg fick upp ögonen på mig. Jag ville inte erkänna innan vad som händer men nu måste jag det. Jag ser på det med andra ögon.
    Min man har ett antal gånger haft sex med mig mot min vilja och vid några tillfällen även slagit mig. Den psykiska misshandeln är det väldigt mycket mer av, jag tror i stort sett varje dag, och den gör mer ont.
    Han förändras hela tiden, ena stunden kan han vara varm och kärleksfull mot mig, andra stunden blir han kall och elak. Han vill förstås få mig att tro att det är mitt fel. Jag ser det nu ur ett annat perspektiv... Och det gör mig rädd.
    Jag ringde till kvinnolinjen och pratade en kväll, berättade vad som hänt. Hon jag pratade med uppmanade mig att försöka igen och prata mer med min man, kanske söka hjälp. Jag har läst på internet och i inlägg här att min man kanske ändå aldrig kommer att förändras. Och jag vet ju inte vad jag ska tro?
    Jag kände mig för en vecka sen redo och stark nog att lämna honom. Nu är jag tillbaka där jag var innan! Jag ifrågasätter vad som verkligen är rätt?
    Jag älskar honom, men jag tror att vi båda behöver hjälp. Och han kan inte förstå att han gjort nåt fel. Om han inte inser det så kan man ju inte hjälpa honom? Jag blir alldeles förstummad när han säger att han inte gjort nåt fel. När jag frågar honom om vad som hänt så säger han i stort sett ingenting, utan undviker
    mina frågor. Kan han verkligen älska mig, som han försöker få mig att tro varje dag?
    Jag trodde att jag kände honom men nu tror jag inte jag känner honom alls!

*Förtvivlad*

• Svar på tråden Ska jag lämna min man?
  • snuttepuffan

Jag tycker att du ska lämna honom och eventuellt be honom komma tillbaka när han har bearbetat sina problem. Det är ju inte dig det är fel på och han kan förmodligen inte bli bättre om du inte visar att det han gör är fel.

Det här kanske låter lite hårt, men du bad om åsikter... Och jag tycker definitivt inte att du ska utsätta dig själv för hans sjukliga sätt, det mår inte du bra om och man måste sätta sig själv i det främsta rummet.

• Nessie

En liten undran: Om ni skulle ta ta tag i detta ordentligt, och han otroligt nog ändrade sig, skulle allt bli bra då? Personligen tror jag ju inte det. Han har ju faktiskt utnyttjat dig, slagit dig, och även misshandlat dig psykiskt! Jag skulle aldrig kunna glömma och släppa något sådant även om han lade av med det. Nej, lämna honom i alla lägen! Och säg åt honom att skaffa hjälp så att han i framtiden inte behandlar en annan kvinna lika illa som han behandlat dig.
    INGEN kvinna (eller man för den delen) ska behöva acceptera att behandlas på detta sätt.
    Om ni skulle haft en chans att återgå till ett normalt, givande och tryggt förhållande igen skulle ni tagit tag i det redan (eller helst innan) första utnyttjandet/slaget/psykningen!
    (Eller har jag fel nu? )

• Marinna

Nej det är sant Nessie. Jag tror aldrig att jag kan glömma vad som hänt. Men kanske jag ändå kan förlåta och lyckas gå vidare? Jag vet inte om jag skulle bli lycklig. Förmodligen skulle jag inte det.
    Att be honom skaffa hjälp funkar inte eftersom han inte tror att han gjort nåt fel. Jag tror att han manipulerar mig hela tiden. Och jag är otroligt trött på det. Det pågår ett krig mellan mina känslor och mitt förnuft. Jag kan inte styra det.

• Nessie

Jag tror inte du ska förlåta, du visar du ju att det är okej och att du stannar hos honom trots att han gör fel. Du måste lämna honom, annars inser han det aldrig.
    Alla har väl rätt att bli lyckliga. Om du vet redan nu att du aldrig kommer kunna bli riktigt lycklig med honom, varför stanna? Det finns någon annan där ute som bara väntar på att få göra dig lycklig och behandla dig som du förtjänar.
    Du kan inte tvinga din nuvarande man att söka hjälp, men du kan säga åt honom när du lämnar honom att det är det han bör göra. Att du iaf aldrig kommer att komma tillbaka, för det han gjort mot dig är så fel, att det kommer du aldrig att förlåta.
    Hoppas att allt löser sig för dig. Kram

• annapanna1975

Tyvärr är det nog så, att om han inte själv förstår att han gör fel som gör dig illa, då kommer han aldrig att förändras, och det enda du kan göra för att få en chans till ett människovärdigt liv är att lämna honom. Har själv levt i ett sådant förhållande innan, men lämnade honom och tog time-out vad gäller parrelationer. Det var bland det bästa jag gjort, jag lärde känna mig själv, och skapade det liv jag själv ville leva. En dag kom det in en kille i mitt liv som jag inte bara älskade, utan som oxå gjorde mitt liv ännu bättre. Nu är vi på väg att gifta oss!

Så stanna inte hos en man som gör dig illa! Du är värd bättre och du kan få det!

• EmmaPemma

Marinna:
    om du inte har gjort det ännu tycker jag att du skall prata med dina föräldrar, syskon eller nära vänner (någon som står dig nära). Det låter ju som att du själv är medveten om att du utnyttjas (både sexuellt och psykiskt) - och det är ju jätte bra! Men det kan ju ändå behövas hjälp av andra människor för att du skall orka ta dig ur detta.

Som övriga så tror jag inte heller att en man som inte inser/erkänner att han gör fel kommer att ändra sig. Om han inte vill söka hjälp så kommer han troligtvis fortsätta att skada dig.
    Om du har svårt att följa din hjärna (det är ju ganska vanligt att hjärta och hjärna drar åt olika håll) så kanske du kan söka samtalshjälp. Där kan du få hjälp att reda ut dina tankar/känslor - vilket gör dig starkare och mer kapabel att ta rätt beslut och åtgärda din situation i positiv riktning!

Lycka till!!

• Galenpanna

Varför inte gå i terapi, var för sig och tillsammans? Om där finns något att bygga på, om du älskar honom och vill få det att fungera?
    En skicklig terapeut kan få DIG att förstår varför du stannar kvar trots hans beteende, och kanske också få dig att förstå varför han agerar som han gör. Han mår nog inte så bra.
    Jag hoppas att det löser sig och du får må bra!!!!

Kram
    G

• Man 35

Marinna, som man kan jag bara ge dig och andra kvinnor som blir slagna ett råd: Lämna honom vid första slaget.

Jag vet att det är lättare sagt en gjort, men för mig och de flesta andra män är det enormt frustrerande att läsa om män som slår och kvinnor som ändå stannar kvar.

Om du ändå vill ha kvar honom och har hopp om ert förhållande, så separera och kräv att han ska gå i terapi om han vill träffa dig igen.

• Luka

Ingen ska behöva bli behandlad på de sättet. Det bästa du kan göra är att lämna honom, för din egen skull. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men någonstans inser du ju det själv. Allt är självklart upp till dig själv, men det enda rådet jag kan ge är att gå.

Jag har själv vart med en karl som både utövade fysiskt och psykiskt våld mot mig. Jag kände precis som du, ville stanna men ändå inte. Fick till slut mod och styrka och lämnade honom (med mycket hjälp av framför allt min mamma). Men än idag 10 år senare mår jag väldigt dåligt över det som var. Inte det fysiska (blåmärken å sånt försvinner ju), men det psykiska. Det han sa och det han gjorde psykiskt sitter fortfarande kvar och jag har väldigt dålig självkänsla, är misstänksam mot människor, litar inte på män osv. Det har blivit bättre, men den ständiga förnedringen som var då kommer säkert aldrig att försvinna. Så snälla du, lämna honom!

• Maria Magdalena

En tanke slog mig..

(har inte läst alla andras svar på tråden)

Vi säger att du lämnar honom och när du gör det inser du också hur illa han har behandlat dig och bestämmer dig för att han är history.

Borde inte DU också söka terapi då för att bearbeta det du har varit med om, hinna läka och slicka dina sår innan det e dags att du träffar nån ny?

Jag har sett så många kvinnor som ständigt dras till samma slags män, med samma slags resultat. Då måste det ju va nåt hos kvinnorna åxå som söker sig till såna här män omedvetet, eller?

Rätta mig om jag har fel, jag kanske e ute å cyklar.

• Tean

www.kvinnojouren.nu

Män som slår dänger ju inte till på första daten.
    De börjar psykologiskt att bryta ner kvinnan med att krympa hennes livsutrymme: "måste du ringa Babsan ikväll, mys med mig istället", "jag vill inte följa med till Erika ikväll, kan inte du också stanna hemma?", "du behöver väl inte besöka din mamma_varje_vecka, hon har så konstiga ideér"...
    Sedan börjar åsikterna om kläderna och hur hon sminkar sig. Han bryter ner kvinnans självförtoende och gör henne till sin egendom och kvinnan tror att han bara gör det för att han älskar henne...väl?
    När sedan första slaget kommer har hon ingen att ringa, ingen att gå till för det har han sett till att hon inte har. Det var ju 2 år sedan hon sist hade kontakt med Babsan och att ringa nu när han slagit...nej.

INGEN ska bli slagen och våltagen (sex mot sin vilja) överhuvudaget och allra minst av den man delar sitt liv med i stt EGET HEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Tean

Glömde säga att jag verkligen känner med dig. Det kan verkligen inte vara lätt. jag bara VET att ingen ska känna sig otrygg och nertrampad av den som borde älska en mest och vara rädd om en!
    Största kramen till dig!

Svar på tråden Ska jag lämna min man?