• snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 09:59
    61785 visningar
    53 svar
    53
    61785

    Har nån erfarenhet av NuvaRing?

    Jag har den!

    Har ring nummer två inne i mig nu så jag borde ha börjat känna biverkningar vid det här laget. Har haft stora problem med både gestagena och östrogena biverkningar tidigare, men nu märker jag endast av viktnedgång, ökad lust, mer energi, mindre mens, mer flytningar och bättre humör (jag bytte direkt från p-piller till nuvaring).

    Tidigare började jag få vissa problem vid sex även om de var diffusa t.ex. så kunde vi inte använda kondom om jag glömt ett piller eller något för att det helt enkelt gjorde ont på mig så jag misstänker att jag började få sköra slemhinnor. Har inte alls något sånt problem längre och jag vet inte om det beror på att lusten är högre (det är numer jag som tar initiativ till sex) eller om kroppen helt enkelt fungerar bättre...

    Vad jag har förstått så innehåller Nuvaring samma typ av hormoner som p-pillret Desolett vilket jag har ätit för några år sedan med hemska humörsvängningar.

    Jag rekommenderar verkligen NuvaRing eftersom det enda negativa jag märker av är mer flytningar och det är inga stora mängder....

  • snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 10:11
    #0

    Såg nu att du har beskrivit som att den ska ligga på "rätt plats". Den behöver inte ligga på någon specifik plats utan är den inne i s*idan så fungerar den. (se Fass.se)

    Jag har även förstått det så att det inte är den lokala verkan som har preventiv effekt utan att hormonerna tas upp i blodet på samma sätt som p-piller görs via matsmältningen. Dock finns det lokal biverkan också via NuvaRing som inte riktigt är utredd, vilket kan vara farligt vid en eventuell graviditet.

  • snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 13:09
    #0

    Den är ju precis som ett p-piller egentligen med enda skillnaden att hormonnivån är konstant.

    Precis efter att du har tagit ditt p-piller får du en hormontopp som sedan klingar av under dygnet för att du får en topp igen strax efter att du har tagit nästa piller. Det betyder ju att du hela tiden har en för hög nivå hormoner bara för att den inte ska ligga under lägsta tillåtna nivån innan 36 timmar har gått (som är den längsta säkra pillerfria tiden).

    NuvaRing däremot avger en konstant hormonnivå till kroppen som även den har en säkerhetsmarginal, det är därför det är ok att ha den ute ur kroppen max tre timmar per dygn.

    Jag anser med den kunskap som jag har att NuvaRing är säkrare än p-piller för mig då jag är dålig på att ta piller i tid.

    Ringen har aldrig åkt ut av misstag, men första veckan gick jag och kollade den då och då och var rädd att den inte skulle sitta kvar vid toalettbesök eller under sex. Inga problem. Sen tror jag att det skulle kännas om den åkte ur.

    Insättningen är inte komplicerad, men lite besvärlig på grund av att ringen är ganska hård som ny. Det krävs lite trixande för att kunna klämma ihop den samtidigt som man för upp den och det är inte lätt att få den högst upp på egen hand. Det fixar sig under första samlaget....

    Att ta ut den är inte heller svårt på annat sätt än att man ska få tag på den. Den ligger ju mot väggen så att säga och man måste trycka undan väggen för att kunna haka den med fingret. Det rekommenderas att prova att ta ut den på en gång för att då inse att den inte kommer åka ut på egen hand. (Hur väl den sitter har med individuella förutsättningar att göra, men ju mer vältränad man är desto bättre sitter den... :))

    Det rekommenderas inte att ha relativt nymålade naglar (lack fortfarande mjukt även om torrt) under in/utförsel av ring.

  • snutte­puffan
    Äldre 30 Oct 13:14
    #0

    Just ja, biten om den känns eller inte.

    Jag känner den aldrig, killen kan känna den vid sex, men verkar inte ha något emot den (ger väl en viss trygghet + att den tydligen kan vara skön).

    www. nuvaring .com (utan mellanrum) ifall du inte hittat dit

  • snutte­puffan
    Äldre 13 Nov 18:18
    #0

    Ringen kostar ca 100 kr i månaden. Jag tycker att det är billigt med tanke på hur bra den fungerar för mig. Att inte ens behöva fundera på att ta något piller varje dag är skönt. Jag måste kolla varje måndag om det är dags att ta ut den eller inte eftersom jag har tappat alla tidsbegrepp när det gäller den helt enkelt för att jag inte tänker på den... Vid något enstaka tillfälle har jag känt en svag sveda, kanske har den hamnat fel då för det går över rätt snart...

  • snutte­puffan
    Äldre 23 Nov 12:15
    #0

    Jag har precis varit och fått receptet förnyat. Min barnmorska menade på att den största nackdelen med ringen var att en del tjejer inte är bekväma nog med sitt underliv för att sätta in den.

    Den fungerar precis som ett p-piller när det gäller att förhindra graviditet. Enda skillnaden är att hormonhalten är på en lägre konstant nivå jämfört med pillren. Enligt www. nuvaring. com så är säkerheten till och med högre än med p-piller beroende på att risken för användarfel är liten (men källan är ju diskutabel).

    För mig (som student) känns den inte alls dyr, trots att jag inte har så mycket pengar. Den gör mycket nytta för pengarna... Sen bad jag också att få receptet skrivet på tre ringar åt gången så att jag inte behöver ha en årsförbrukning ligga i kylen hemma. (Ringen ska kylförvaras om den inte ska användas inom de närmsta tre månaderna.) Jag kylförvarar dock även tre ringar eftersom jag personligen föredrar att veta att jag har gjort allt jag kan för att de ska vara i toppskick.

  • snutte­puffan
    Äldre 23 Nov 14:08
    #0

    Jag kollar varje måndag om det är en "ring-måndag" och har självklart mobilen på att påminna om uttag. P-piller glömde jag mest hela tiden kändes det som, kanske var så att 30 % av tiden då jag inte hade mens var osäker tid...

    Jag känner aldrig ringen själv, killen kan känna den och han verkar faktiskt föredra att vi tar ut den under tiden. En del killar tycker tydligen att den är skön...

  • snutte­puffan
    Äldre 28 Nov 21:39
    #0

    Ringen ligger inte runt livmodertappen. Den ligger ihopklämd och ringspänningen gör att den hålls på plats.

    Det är mycket ovanligt att tjejer känner av den (den ligger ju ungefär som en tampong fast den är mycket mindre), killar kan göra det och en del gillar det mer än andra. Den går som sagt att ta ut en kortare stund (upp till tre timmar per dygn) så det är knappast något problem.

  • snutte­puffan
    Äldre 10 Dec 22:55
    #0

    Jag har inte känt av några humörförändringar på annat sätt än att jag känner mig piggare och gladare (men så bytte jag direkt från p-piller också). Det har annars varit den biverkning jag har trilskats med när det gäller p-piller...

  • snutte­puffan
    Äldre 16 Jan 16:43
    #0

    Jag har själv aldrig märkt av den, men min kille har och vi tar ut den ibland.

    Konstigt, jag har också börjat få komplimanger för minskat antal celluliter...

  • snutte­puffan
    Äldre 16 Jan 16:53
    #0

    Hm... jag är inte säker på att jag förstår din fråga, men jag sätter in min ring måndag kväll och brukar få mens torsdag förmiddag. Jag hoppade visserligen över från p-piller, men jag slutade med pillrena mitt i en karta för att jag inte stod ut längre så jag är inte säker på att det är samma.

    Skyddet består även under den ringfria perioden.

  • snutte­puffan
    Äldre 24 Jan 18:30
    #0

    Lion, jag har kanske fått lite mer flytningar, men absolut inte som du skriver!

    Kontakta barnmorska eller liknande alternativt dra ut den för inget preventivmedel är värt obehag. Min allmänna uppfattning när det gäller hormoner är att om det inte fungerar från början så kommer det inte att fungera senare heller...

Svar på tråden Har nån erfarenhet av NuvaRing?