• Sandflickan

Är det ovanligt eller vanligt med äkta siden?

Tittade på lite klänningar idag och fick höra att "den här klänningen har äkta siden".

Men det trodde jag var det vanligaste? Eller? De som inte är i äkta siden, vad är det för tyg på de?

Bara nyfiken...

• Svar på tråden Är det ovanligt eller vanligt med äkta siden?
  • höst05

"Köpeklänningar" som man ser på många sajter här är i polyester, finns under många namn, satin etc. De flesta klänningar som säljs på e-bay verkar vara polyester. Tror nog det är viss övervikt för syntet bland brudarna här, rätta mig om jag har fel...
    Jag kan själv absolut inte tänka mig syntet i min klänning, naturmaterial ska det vara...

• SaMo

Om du köper en klänning är priset minst det dubbla om du ska ha riktigt siden. Syntetsiden finns i de flesta olika varianter som riktigt siden finns i, satin, crepp, duches (stavas det så) osv, men det är ett helt annat fall i siden. Dessutom andas syntet inte, så det blir varmt. Men om man ska köpa en klänning för en enda kväll, så kanske man inte tycker att det är värt den enorma skilnaden. Men prova, för det ÄR skilnad!

• Miranda

Lyster, känsla och hur tyget faller är oslagbart när det gäller en klänning sydd i äkta siden!

Men som sagt, smakar det så kostar det.

För min del tycker jag dock att det verkligen är värt pengarna! Klänningen är något jag valt att prioritera, så jag sy upp den precis som jag vill ha den. Tyget kommer ännu mer till sin rätt när klänningen sys upp till att passa en viss person.

• vixen not a tramp

Om du vill testa om det verkligen är äkta siden, för det finns många bra kopior, kan du försöka pilla bort en tråd och elda på den. Om den smälter och blir plastig, som en hård klump nertill är det syntet.

• Sandflickan

Tack för alla inlägg och förklaringar, jag hade ingen aning! Nu vill jag ju ha äkta tyg...

• Bridezilla ; )

Siden är helt klart vackrast (och dyrast). Tänk dock på att sidenduchess(eller hur det nu stavas) skrynklar väldigt, väldigt lätt. Inte så kul att komma i en skrynklig klännig på sitt bröllop kanske....

Fråga i klänningsbutiken dom brukar kunna ge bra råd.

• luh

äkta siden är inte alltid bäst..och det är därför många brudklänningar du hittar ute i handeln är gjorda i andra material. Den anledning jag fick höra var just det där med att siden skrynklar sig så fort du rör dig i princip. Tänk dig, du klämmer in dig i bilen på väg till kyrkan och kliver ut med skrynklor överallt som inte kan trollas bort! Inte snyggt på korten alls!!

Nu är det inte så att bara för att man inte väljer siden så finns det bara polyester kvar att att välja mellan. Många klänningar är gjorda i andra tyger just pga av detta problem och de är minst lika dyra och "fina"!

• Sandflickan

Jaha, vad jobbigt det blev nu. finns det inte nån form av siden som inte skrynklar sig så lätt?

Denna djungel av klänningar gör mig tokig ibland.

• Bridezilla ; )

Thai-siden skrynklar inte så lätt, men det har ju en ganska speciell struktur...

Lycka till!

Svar på tråden Är det ovanligt eller vanligt med äkta siden?