• annapanna1975

Gammal text på "Blott en dag"

Hur får man tag på den gamla texten på psalm 249: "Blott en dag"? Vi har bara nyare psalmböcker hemma. Finns den på nätet nånstans?

• Svar på tråden Gammal text på "Blott en dag"
  • Rikke

Jag vet inte riktigt vad du menar men här är i alla fall den text som finns i 1937-års psalmbok. Inte så stor skillnad men det kanske är den du letar efter?

1. Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
    Vilken tröst, evad som kommer på!
    Allt ju vilar i min Faders händer,
    Skulle jag, som barn, väl ängslas då?
    Han som bär för mig en faders hjärta
    Giver ju åt varje nyfödd dag
    Dess beskärda del av fröjd och smärta,
    Möda, vila och behag.

2. Själv han är mig alla dagar nära,
    För var särskild tid med särskild nåd.
    Varje dags bekymmer vill han bära,
    Han som heter både Kraft och Råd.
    Morgondagens omsorg får jag spara,
    Om än oviss syns min vandrings stig.
    "Som din dag, så skall din kraft ock vara",
    Detta löfte gav han mig.

3. Hjälp mig då att vila tryggt och stilla
    Blott vid dina löften, Herre kär,
    Och ej trones dyra tröst förspilla,
    Som i ordet mig förvärvad är.
    Hjälp mig, Herre, att vad helst mig händer,
    Taga av din trogna fadershand
    Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
    Tills jag nått det goda land.

• Rikke

Varför söker du den gamla texten? Nyfiken...

• annapanna1975

Vi valde "Blott en dag" av två skäl: det är min favoritpsalm, och det är en psalm som alla kan. (Större chans att inte-så-kyrkvana sjunger med om de känner igen den). Men de som det är störst chans kommer att klämma i är de äldre, och de sjunger (väl?) den äldre varianten. För att inte de ska låta bli att sjunga för att de blir osäkra på texten (även om vi har den utskriven i vigselprogrammet) valde vi att ha den äldre texten!

• annapanna1975

Rikki:
    Tusen tack!!

• aa_s_a

Bara en liten åsikt. Hade jag kommit till ett bröllop och man haft den psalmen så hade jag tänkt på begravning. Jag förknippar den med det, men det kanske bara är jag. Annars är den väldigt fin!

• Rikke

aa_s_a :
    Jag förstår dig! Jag är själv kyrkomusiker och kom just hem från jobbet. Idag har jag haft en begravning med blott en dag som unison psalm. I psalmboken däremot så står den under temat förtröstan och trygghet, precis som "tryggare kan ingen vara", som ju har blivit en dop-psalm fast den inte igentligen är det.
    Hur som helst så har "blott en dag" tänkvärda ord som passar i alla livets skiftningar tycker jag.

Nog pratat jobb! Nu anser kyrkomusikern att det är "after work" och ska ta sig en öl.
    Trevlig helg! /R.

• Ejla

Jag har varit på ett bröllop där "Blott en dag" sjöngs av solisten. Det var ett snyggt arrangemang där "Blott..." var första delen och övergick i en alldeles ny låt, som var en dikt skriven av bruden och tonsatt av hennes syster. Det var jättefint.

Fast egentligen är jag också liiite skeptisk mot "Blott en dag" som bröllopssång. Det är en underbar text som ger tröst under tunga tider, kanske inte precis vad man förknippar med bröllop. Men vem kan veta vad sånger, dikter etc. betyder för olika människor. Det kan vara förbundet med minnen, människor och andra speciella grejer.

• ulrika-sång

I originaldikten skrev Lina Sandell:

"Han som bär för mig ett MODERS hjärta..."

men den samtida kyrkan hade svårt för det och ändrade till "faders hjärta" .

Själv tycker jag att det är finare med originalet. Men så är jag ju feminist också

Svar på tråden Gammal text på "Blott en dag"