• trolla

pizzasallad

Någon som vet vad de har för olja och vinäger i sån där goooood pizzasallad som en del pizzerior har som liksom är lite mildare och sötare i smaken?
    Har frågat men de säger att det är hemligt.
    Jätteglad om någon vet.
    Trolla

• Svar på tråden pizzasallad
  • Leone

Jag gor egen pizzasallad med riven kal och anvander olja (gillar olivolja som ar lite tunnare, lattare men det ar hogst personligt) och appelcidervinager. Plus svartpeppar och lite salt.

Helst ska det sta i minst nagon dag i kylen sa att det far gegga ihop sig lite. Underbart gott!

• C.A

Jag gör min pizzasallad av riven salladskål som jag blandar med "grekisk dressing". Den grekiska dressingen är en sådan variant man köper på påse och blandar upp med olja. Blir kanon och är väldigt enkelt. Precis som Leone säger så bör den stå ett dygn i kylen inna den serveras. Blanda runt lite då och då när du passerar kylskåpet.

Kramar CA

• MsKingston

Olivolja, vitvinsvinäger, ättika, socker, peppar, vatten.

:D

• trolla

Kan det vara så enkelt så det är sockret som är hemligheten i de lite mildare, sötare pizzasalladerna?
    Trolla

• Leone

Det ar det nog, plus att man anvander vitvinsvinager istallet for balsamico skulle jag tro.

• shalimar

Tror att det kan bero på att de gör stoooora satser som får dra och mjukna länge. Jag använder aldrig socker när jag gör min, utan jag gör som den pizzabagare jag kände förut (hon lärde mig): Strimla kålen (de hade skärmaskin men osthyvel eller strimla med matberedaren går givetvis lika bra). LÄgg kålen i en bunke och häv i ordentligt med salt - ca 2 tsk till 1/4 kålhuvud, skulle jag tro - samt grovmalen svartpeppar. Häll på vitvinsvinäger (1/2 dl kanske) och LITE ättika (ca 1 msk) och blanda runt. Sedan satte de kålen i press med en tyngd över tills nästa dag, men gör man en normal sats så går det även bra (samt går betydligt fortare) att krama kålen med händerna. Krama, krama, krama, tills kålen börjar kännas mjuk, och fortsätt sedan krama lika länge till (det låter jobbigare än vad det är, jag är svag och jag har inga problem med det...) Sedan tillsätter man valfri mängd olja, beroende på hur fet man vill ha salladen och smakar av. Om det inte är tiptop nu, är felet OFTAST att man använt för lite salt, så då korrigerar man det. Sen ska den stå, helst några timmar, men den är god redan efter en halvtimma eller så. Och den håller sig i kyl i upp till en vecka (i alla fall för mig) så blir det över så är den ännu godare nästa dag. Tilläggas kan att jag är vitlöksfreak, så jag brukar pressa i 5-6 klyftor vitlök också, men det gör de inte på pizzeriorna... av någon underlig anledning! ;)

• *Petronella*

1 dl OLIVOLJA
    1/2 dl VITVINSVINÄGER
    SALT & SVARTPEPPAR
    ev ngn klyfta vitlök

Värms upp på platta.. så det bublar och sjuder ihop lite

tillsätt ett halvt vitkålshuvud i den varma vätskan.
    Kålen ska vara så fint strimmlad som möjligt.
    (ev tärna röd paprika och ha i)

LÅT STÅ MINST 2 dygn i kylskåp. Rör om då och då..

Läste ngn stanns att man skulle doppa ner den strimmlade vitkålen i kokande vatten.. Tänkte testa det nästa gång.. det kanske kortar av kylskåpsperioden??

men salladen blir bättre ju längre den står i kylen

• Bröllopstokiig

Hej Hej.

Här har ni ette recept fr¨n en riktig italienare, men som sagt, smaken är som baken och det finns säkert många olika sätt att göra pizzasallad på.

Riv kål
    tillsätt salt, grovmalen svartpeppar, inlagd strimlad röd paprika, häll över vanlig matlagningsolja och vitvinsvinäger.
    Blanda om ordentligt och låt stå över natten.
    Nästa dag är det bara att ösa upp.

Så gör vi den OCH ska tillägga att vi har hört från våra kunder att det är den godaste de ätit :)

Hoppas det går bra!

• siouxie

socker hjälper till att göra salladen god tycker jag o enligt "källa" så ska det även göra att salladen håller upp till 2 veckor. socker o vinäger blir inläggning typ.

• majlis

riven vitkål, salladsvinäger, vanlig matolja, en gnutta salt och en gnutta socker. Vi serverar pizza i vår restaurang och har prövat olika pizzasallader. Och kommit fram till dessa ingredienser och fått mycke beröm för vår sallad. Helst skall den stå och suga in sig vätskan några timmar.
    Lycka till!

• majlis

oj oj...glömde svartpeppar....det är jätte viktigt!

• pärlsocka

När jag gör pizzasallad som smakar PRECIS som på pizzeriorna river jag vitkål med osthyvel, blandar en eller två påsar Intliensk salladsdressing Mix enligt förpackningen (3 msk vatten och 3 msk olja per förpackning) och blandar med vitkålen. Låter dra nån timme eller till nästa dag.

Sån där mix är från Knorr tror jag, men finns i varenda affär.

Smakar som "orginalet"! :D

Svar på tråden pizzasallad