• Lion

Kan man smörja sig med rapsolja?

En fundering...om man nu ska undvika alla dessa mineraloljor o istället bara använda produkter med vegetabiliska oljor, kan man då inte bara smörja sig med ren rapsolja ? eller olivolja om man nu vill det, men rapsoljan luktar ju inget direkt och den är ju en vegetabilisk olja.
    Skulle det vara bra för huden eller är det bara något som hjälper för stunden och inte gör nån mer nytta än så? (eftersom det inte är någon "hudprodukt" )

• Svar på tråden Kan man smörja sig med rapsolja?
  • milla1

Det är väl bara att testa och smörja in... Mitt tips är att det skulle vara kladdigt och lukta mat.
    Med all forskning som finns på hudområdet så har de ju kommit fram till bättre produkter än matolja.

• LovelyDay

Ingen koll på just rapsolja, men olivolja o mandelolja t ex rekommenderas ju... även sesamolja, men det luktar ganska mkt. Mandeloljan är i alla fall väldigt mild för att inte säga doftfri.

• Anna79

Min massös använder en massageolja som består av 70% solrosolja och 30% rapsolja. Det luktar litegranna som brända mandlar, går in i huden rätt snabbt och känns bättre en allt parfymerat man annars kommer i kontakt med. Jag behöver knappt smörja in mig på ryggen längre, tror det är tack vare detta.

• anjisen

Kanonbra med vanlig olja, särskilt när man duschar.

• Monn

Förut hällde jag i olivolja i en vanlig sprayflaska och sprayade kroppen. Då kommer det inte så mycket att det blir kladdigt (och det luktar inte heller).

Vad bra att du påminde mig, det hade jag glömt! Nu på vintern blir jag så förbannat torr och olivolja fungerade på mig tidigare. Mandelolja fungerar också (men olivoljan har jag alltid hemma).

• Jennifer E

Tänkte precis säga att jag förr brukade smörja in mig med olivolja och att det var jättebra, förutom lukten! Blev inte förvånad när jag såg att Monn också brukar göra det Testa rapsolja du, det borde vara bra och du slipper lukten som olivolja ger!

• jazzkatten

Rapsolja är super! Jag använder det till mina torra nariga ben, och de blir mjuka och fina.
    när jag hade problem med rsacea och överkänslig hud i ansiktet använde jag rapsolja och det kändes som att huden återhämtade sej. Jag fick sedan veta att just rapsolja innehåller ämnen som är läkande och lugnande, ungefär som alovera eller kortison. Rapsolja används i endel hudvårdsprodukter, bla i Lumenes kräm för känslig hy.

Svar på tråden Kan man smörja sig med rapsolja?