• sandra76

Ljusterapi-lampa att ha hemma? Lider av mörkerångest/depression/oro/tvångstankar... :-(

Hej kära vänner! :)

Jag lider av sk årstidsrelaterad ångest.. elr vad det nu kallas för.... Jag mår inte bra av vårt lands mörka årstid.. Den som inte vet vad jag menar kan säkert inte förstå hur otroligt dåligt man kan må i kroppen.....när detta elände kommer......
    Jag tänkte i år införskaffa mig en sådan där speciell lampa som jag hört talas om, men jag vet inte vart man vänder sig? Vad som fungerar osv.? Finns det någon av er som har erfarenhet av detta? Och fungerar det? Jag har även förstått att det finns ljusrum på sjukhus, men det är säkert långa köer..plus att det är svårt när man jobbar så mkt som jag gör att komma ifrån..... :(

Kram till er alla. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Ljusterapi-lampa att ha hemma? Lider av mörkerångest/depression/oro/tvångstankar... :-(
  • vixen not a tramp

Kanske, men om man har ett sånt där litet anskits/halvkroppssolarium hemma får man nog ut lite mer "ljusterapi" av det. Man kan använda det när man vill och man behöver inte sola en halvtimma. Plus att jah tror att dom är lite snällare mot huden, men det har jag inget belägg för, jag bara tror det.

• vixen not a tramp

Sandra76
    Jag såg den på elgiganten i västerås, kanske inte är nåt som alla butiker har?
    Hoppas du hittar vad du söker!

• vixen not a tramp

shalimar
    Tänk bara på att SPF ska vara oljefri, annars kan du få "Mallorca akne" och det är väl deprimerande om något!?
    Skriv och tala om vilken "lampa" du valde!

Förresten, på huden.nu står det så här om mallorca akne,om du inte vet vad det är.

Vid användande av feta solkrämer/sololjor i samband med värme och svettning kan man få en speciell typ av acne med tätt små papler på bröst och i ansiktet (Mallorca-akne).

• Lotte

Själva poängen med ljusterapi är att man ska ha ögonen öppna för att stimulera nån hormonproduktion i hjärnan, så tyvärr funkar inte solarium för då måste man ju ha ögonen slutna....

• vixen not a tramp

Det var bra att du sa det för det hade jag aldrig fattat annars! Trodde att det räckte att huden fick ljus.
    Återigen, tack för upplysningen!

• Meddelande borttaget
  • StinaS

Hittade ett ställe som säljer via nätet.

innosol nu

med en punkt emellan. (Fastnar bara i filtret hela tiden)

• Viljamaria

Hej, kollade oxå in Elgiganten men jag hittade bara solarielampor.

innosol.nu säljer 4 typer av lampor.
    Såg även att annettebrink.com säljer 3 av dessa men till dyrare priser.

Hoppas det är till någon hjälp =)

MVH

Viljamaria

• CyberPet

Fick ett tips av en namne till mig. Jag citerar:

"Vad trådstartaren skulle kunna skaffa, är en Phillips Bright Light Energy. Jag har av en händelse en sån själv, därför jag vet (fast jag använder den aldrig).

Mer information om själva lampan kan man hitta här: www.brightlight.philips.se/sitemap/

Om man går in på www.onoff.se och söker på Bright Light dyker lampan upp, som man kan köpa, men bara via nätet.

Vill man hellre köpa den i butik vet jag att den finns i denna butik för några hundralappar dyrare än hos OnOff: www.ctb.se/ "

Hoppas detta var till hjälp.

Petra

• Honung

Hej

Kolla på den här sidan där finns bland annat en väckarklocka med en gryningssimulator, även riktiga dagsljuslampor.

www. mamut .com/homepages/Norway/1/7/nordiclightcaresweden/subdet42.htm

Ta bort mellanslagen mellan de första punkterna. Ska själv köpa väckarklockan med fejkad soluppgång.

// H

• Viljamaria

hmm... philips är ju ett alternativ, men jag vet inte iofs inte vad den kostar på nätet. I affären är den iaf dyrare än innosols lampor.

Innosols lampor har, bortsett den runda, dessutom längre behandlingsavstånd vilket gör dom mer praktiska att använda. (går tydligen att sätta upp på väggen med ;) ) Läste i finska motsvarigheten till teknikens värld att innosols "Mesa" lampa var bäst i test jämfört med ett dussin modeller inkl philips.

men philips är nog ok den oxå. =)

Svar på tråden Ljusterapi-lampa att ha hemma? Lider av mörkerångest/depression/oro/tvångstankar... :-(