• RyskaLenasDarling

Utländsk partner

Hej alla!

Hittade en gammal tråd som kanske kan vara intressant att ta upp igen. Den är från juli -02. Trådstartaren skriver enligt nedan:

** Undersökning **
    Gifter/gifte du dig med en utländsk partner?

>Jag har själv varit förlovad i flera år
    >med en italienare men det föll på att vi
    >var så olika, och att ingen av oss
    >egentligen ville bo i den andres land.
    >Är nu nyfiken på er som ska eller har
    >gift er med en utländsk partner så jag
    >gör en liten undersökning och hoppas ni
    >vill berätta!

--> Så följer mina egna -RLD- svar

- Varifrån kommer din partner?

Ryssland

- Hur träffades ni?

Via Internet 2000. IRL juli 2001.

- Hur länge har ni varit tillsammans?

Sen juli -03.

- Var har ni bott?

På samma ställe. Hos mig här i Norrland.

- Var tänker ni bo i framtiden?

I samma hus som nu, mest troligt.

- Vilket språk pratar ni mellan er?

Först engelska, men nu svenska till 95% Ryska kan jag alltför lite.

- Är ni lika trots olika kultur, eller är ni olika pga kulturen?

Vi är i stort sett mycket lika. Vi fungerar väldigt, väldigt bra tillsammans.

- Er åldersskillnad?

19 år, 9 månader och 13 dagar.

- Har ni samma religion?

Japp. Pånyttfödda kristna. Jesus-efterföljare.

- Var er vigsel annorlunda jmf med om ni båda varit från Sverige?

Enda som var annorlunda var att vigseln var på engelska samt att vi sjöng "O Store Gud" på ryska.

- Gifter ni er i ditt hemland eller i din partners?

I mitt, Sverige.

- Vilket/vilka efternamn kommer ni att ha?

Mitt.

- Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?

Tänker på fördelarna: Ny kulturell, geografisk och social förståelse/insikt. Kärlek över nationsgränserna ser jag som nåt oerhört fint med många fördelar. Nackdelar.... Hmm.. Rent krasst så är det ju ganska höga omkostnader för själva resandet till det andra landet.

- annan kommentar?

Ryssarna är fantastiska människor, i synnerhet min fru!!!

- Lycka till!

• Svar på tråden Utländsk partner
  • mario

Varifrån kommer din partner?

Frankrike

Hur träffades ni?

Då vi båda 2 bodde i Sthlm - via kompis och partaj

Hur länge har ni varit tillsammans?

4,5 år

Var har ni bott?

Sverige och Frankrike

Var tänker ni bo i framtiden?

Frankrike

Vilket språk pratar ni mellan er?

Engelska första två åren, därefter mixat svenska, engelska och franska och nu - mera betoning på franska och svenska.
    Idag beror det också på dagsformen. Är vi väldigt trötta så kommer ändå engelskan fram ibland.

Är ni lika trots olika kultur, eller är ni olika pga kulturen?

Lika skulle jag säga

Er åldersskillnad?

7 år. Jag är plus

Har ni samma religion?

Ingen av oss är direkt troende eller
    religiösa, men han doptes katolik och jag protestant

Var er vigsel annorlunda jmf med om ni båda varit från Sverige?

Vi kommer att skippa vissa svenska traditioner som ingen av oss gillar och som vi finner vara skönt att slippa.
    Det franska sättet känns avsevärt mycket mera avslappnat och det enligt oss...

Ingen av oss är för traditioner och därmed så kommer vi att göra så som vi vill ha det - vilket säkert betyder att skippa vissa franska traditioner också.

Gifter ni er i ditt hemland eller i din partners?

I hans - Frankrike

Vilket/vilka efternamn kommer ni att ha?

Hans - smidigast så. Mitt svenska efternamn känns endast krångligt!

Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?

nope

Annan kommentar?

Underbart är det att ge våra barn möjligheten att lära sig två språk från grunden vilket är en fantastisk möjlighet. Mkt värt! Dessutom så får de inblick i två olika länder.
    Svårt är det förstås i viss mån att bo långt ifrån min familj, men det är jag ändå van vid sedan lång tid tillbaka.
    Och mina vänner i Sverige har jag mycket god kontakt med ändå.
    Saknar inget svenskt, så jag är lyckligt boende i Frankrike.
    Det bästa beslut jag har tagit i mitt liv!

• Cheri

Min Cheri kommer från Frankrike

- Hur träffades ni?
    Vi jobbade tillsammans i England

Snart 2 år.

- Var har ni bott?
    I England först men nu har vi flyttat till Sverige.

Kanada. Där är kulturen som här men de pratar franska.

Först engelska men nu försöker vi lära oss varandras språk.

Vi är fundamentalt lika men ibland så stöter vi på kulturproblem som vi gärna velat slippa. Men det är det värt! :D

- Er åldersskillnad?
    4 år

- Har ni samma religion?
    Mja, han ska väl föreställa Katolik
    och jag ska väl föreställa protestant
    Men jag är inte så religös så om det var viktigt för honom skulle jag följa honom.

Ja, min far "lämnade över" mig
    och vigseln var på engelska.

I mitt, Sverige.

Mitt.

- Finns det några fördelar resp. nackdelar med att gifta sig med en partner från ett annat land?
    En nackdel är att vi alltid kommer vara invandrare -en av oss i alla fall. I Frankrike känns det ganska svårt.
    En klar fördel är att barnen blir (minst) tvåspråkiga från födseln!
    En annan nackdel (eller är det en fördel ;)) är att jag inte kan tala med hans mamma för att jag inte kan franska.

- annan kommentar?
    Jag tror att det är lättare att träffa varandra i ett neutralt land...
    När båda är på "bortaplan" så är det lättare att mötas på samma nivå. Då har man en chans att träffa en person och inte en hel kultur samtidigt.

• Cheri

Fast när barnet kommer så kommer det vara hjärtskärande svårt att det alltid kommer vara en mormor/farmor som är så långt bort!

En annan komentar är att när man bor utomlands blir IKEA guld värt! ;)

• mario

Vill bara fråga Cheri nyfiket vad hon grundar sitt påstående på att det skulle vara svårare att vara inflyttad i Frankrike kontra andra länder?!'
    Iom att du ej har bott här...

Ett råd till dig också: LÄR dig franska!
    Ta kvällskurs på komvux t ex.
    Att kunna kommunicera med sin killes familj är endast plus självklart!

Jag är som bekant inflyttad i min killes land, Frankrike då, och har inte stött på några som helst problem. Och jag håller idag på att starta mitt egna företag, talar franska obehindrat och klarar mig helt klart bra.

Det som är nyttigt däremot beträffande att leva med någon av annan natinonalitet i sitt hemland, är att man får möjlighet att se sitt egna land i ett annat perspektiv.
    Sverige t ex är långt ifrån det perfekta landet, och det bl a för invandrare kan jag då lugnt påstå och har därmed fått en helt annan syn på mitt hemland (efter att vi har bott i Sthlm tillsammans under 2 års tid).

• Lenchen

Varifrån kommer din partner?

Österrike

- Hur träffades ni?

På en kräftfest när han bodde i Stockholm

4 år
    - Var har ni bott?

Stockholm, Frankrike, och en kort tid i Österrike

Nu har vi bestämt oss för att stanna här i Frankrike i 6 år till. Sedan får vi se.

Mest tyska, men han kan svenska bra också. Eftersom vi började på tyska har det blivit att vi fortsatter prata tyska.

Både och. Mest lika tror jag. Såklart är vi också olika, men alla olikheter beror inte på kulturen.

- Er åldersskillnad?

2 år

- Har ni samma religion?

Nej. katolik är han och jag protestant

har inte gift oss ännu. jag tror inte att den kommer att bli så olika. men det blir tvåspråkig. Dessutom så har de en sed med att man får ett bröllopsljus under vigseln. Det är vackert utsmycket och det ska man sedan ta med sig hem. Om man bråkar eller så kan man tända ljuset som ett sätt att säga förlåt och tänka på varför man gifte sig.

Blir Österrike

Hans

Fördelar, lär sig mer språk, får insikt i andra länders kultur osv
    Nackdelar: Ökade kostnader vid resor, släkten förstår inte varandra så bra.

- annan kommentar?

• NYCsvensk

USA

- Hur träffades ni?

1997 nar jag kom till NY for att titta pa skolor

Sen dess, sa i sju ar.

- Var har ni bott?

New York hela tiden.

Formodligen New York, inte Sverige i alla fall.

Engelska, han kan svara pa svenska. Jag skall lara honom alt annat en vacker dag har jag sagt i sju ar....

Vi ar olika pga kultur och bakgrund, men ar lika i vara ratt sa accepterande personligheter, sa olikheterna tar inte en direkt stor roll i varat liv.

- Er åldersskillnad?

2 ar, (jag ar yngre).

- Har ni samma religion?

Nope, han katolik jag ar inte direkt nagoting.

Det vet jag faktiskt inte. Vi gifte oss katolskt, och pa engelska, men i Sverige, sa det var val lite annorlunda, men inte jatte.

I mitt, Sverige.

An sa lange har jag kvar mitt och han sitt. Nar alla mina tillstand har ordnat upp sig sa kommer jag nog byta till hans, men vi far se hur det blir!!

Fordelar for oss ar nog att vi lar oss nya saker om varandra hela tiden, och att vi kan se forandringar hos varandra pa ett helt annat satt an par som kommer fran samma bakgrund. Vara barn kommer bli flersprakiga, vilket jag ser som positivt, och vi har slakt lite overallt, vilket leder till anledningar till att aka till stallen vi normalt inte skulle. Jag tycker ocksa att jag kan forsta invandrare i Sverige pa en helt annan niva, vilket har varit otroligt larorikt faktiskt. Jag kan ju anda spraket, forstar kulturen ratt sa bra och lever med en amerikan. Anda ar jag sa himla annorlunda, och om jag ar med svenskar sa blir vi ofta forfoljda i affarer etc. Kan bara tanka mig hur det ar att vara totalt utanfor!!!

Nackdelar ar val da det som alla sagt, att familjen ar lite langt borta. Fast jag maste ju saga att jag har mer kontakt med min familj fran andra sidan Atlanten an min brorsa som bor tio minuter i fran mina foraldrar.

- annan kommentar?

Lycka till alla med era multinationella forhallanden, se pa skillnaderan som nagot man lar sig ifran och njut av livet!!!!

• Lilli77

Nu har jag oxa tid att svara! :)

Spanien
    - Hur träffades ni?

Pa jobbet i London

Lite mer an 4ar

- Var har ni bott?

Forst London, nu Paris

Troligtvis Madrid, eventuellt nat annat land innan dess

Engelska tillsammans, franska om andra ar med och jag forsoker sa gott jag kan pa Spanska nar vi ar hos svarforaldrarna. I sverige pratar vi Engelska.

Vi ar ganska lika, valdigt lika tom! Det som skiljer mest ar att han ar uppvixen med en mamma som gor ALLT. Sa dar har vi haft vara figther under aren men nu har vi nog hittat en balans.

- Er åldersskillnad?

1 1/2 ar

- Har ni samma religion?

Ar val inte religiosa direkt, men han ar katolik, jag protestant.

Vi gifter oss i Augusti, planerar att blanda sa gott vi kan sa att alla kan kanna sig hemma!

I mitt, Sverige.

Han behaller sina tva och jag tar mitt som mellannamn och hans ena som efternamn

Sager som en del andra, jag blev ju kar i honom och inte nationaliteten!
    Jag ser helt klart alla fordelar, fler sprakiga barn, oppna for nya kulturer etc etc.
    negativt ar ju att en familj ar alltid langt borta..

- annan kommentar?
    Ser fram emot ett spannande liv med min spanske m2b!! Och ett tips, ni som flyttar till nytt land, forsok lara er spraket sa fort som mojligt, det gor enorm skillnad!

• Catty

Nederlanderna

- Hur träffades ni?

Pa en bar i Amsterdam...nar jag bodde i NL.

Sen december 2000

- Var har ni bott?
    tillsammans har vi bott i Amsterdam, Osttimor, New York

Vi kommer att fortsatta flytta pga mitt jobb, troligen varken bo i Nederlanderna eller Sverige dock.

Hollandska och engelska.

Vi ar ganska lika och de olikheter vi har beror nog inte sa mkt pa kultursskillnader!
    Vi ar bada ganska opnna och tycker det ar viktigt att vi kommunicerar bra.

- Er åldersskillnad?

11 manader.

- Har ni samma religion?

Nej, jag ar val uppvuxen om an ej praktiserande protestant och han ar ej troende.

Sjalva vigseln var pa engelska med en australisk prast men enligt svenska kyrkans ordning. Festen var pa engelska pga mkt internationella gaster.

I Sverige.

Jag har mitt 'flicknamn' som mellannamn och hans som efternamn, han behaller sitt.
    Vara barn kommer att fa hans efternamn.

Ar svart att satta for/nackdelar pa detta eftersom det ar ett livsval, men visst kan det ses som en nackdel att familjerna stundtals har svart att forsta vara val och livsstil. Jag ser det dock som en klar fordel att vara eventuella framtida barn kommer bli mkt internationella.

- annan kommentar?

Haller med Leone att med karlek, i kombination med respekt, kommunikation, kompromissvilja, oppenhet, och en onskan att forsta varandra, kommer man mkt langt!Intresse, nyfikenhet pa andra kulturer och aventyrslust hjalper ocksa! Tycker ocksa att det ar lattare att bo i ett 3:e land tillsammans an i den enes hemland- balansen blir battre da.

• marre84

Venezuela

- Hur träffades ni?

I Venezuela när jag var där som utbytesstudent

3 ar

- Var har ni bott?
    Vi har aldrig bott ihop, hans bor i Spanien sen 2 ar tillbaka.

Det lutar nog at Sverige eftersom han vagrar flytta tilbaka till Venezuela och vi vill ha en av vara familjer nära.

Spanska

Eftersom jag bott i Venezuela i ett ar har jag redan upplevt de största kulturkrockarna men visst är vi olika pa manga sätt. Men inget som har nagon betydelse.

- Er åldersskillnad?

2 ar (jag ar yngre)

- Har ni samma religion?

Nej, han ar katolik och jag protestant. Men ingen av oss är speciellt troende.

Vi är inte gifta än men den kommer bli annorlunda. Vi har bestämt oss för att ha vigseln pa engelska och sen kombinera festen med traditioner fran vara hemländer som vi tycker är viktiga och som betyder nagot speciellt för oss.

Oj, det är det som är den svara fragan. har inte bestämt oss än.

Jag har mitt 'flicknamn' som mellannamn och hans som efternamn, han behaller sitt.
    Vara barn kommer att fa hans efternamn.

Just nu finns det väl inte nagra för- eller nackdelar. De kommer nog sen när man far barn, da jag vill att mina barn ska fa växa upp med bade far- och morföräldrar i närheten.

- annan kommentar?

• Cheri

mario

Nä, lära mig franska?!? Det hade jag aldrig kommit på själv!

Bara för att vi inte bott i Frankrike så betyder inte det att vi inte varit där mycket.
    Det är svårare för mig att få franska vänner än det är för min man att få svenska av flera anledningar, först och främst är det betydligt färre som förstår engelska än i Sverige, dessutom är främlingsfientligheten mycket stor i de områden av Paris där hans familj bor...

Många anledningar.

Svar på tråden Utländsk partner