• ProudW­oman
    Äldre 14 Oct 23:50
    25464 visningar
    39 svar
    39
    25464

    fånig fråga angående synfel...

    är superpigg, har tråkigt och borde egentligen läsa till en tenta, och därför sitter jag här?...

    Jag var iaf hos optikern idag och provade linser (är trött på glasögonen) och fick veta mina styrkor på synfelet... hjälp vad jag har dålig syn, inte undra på att man känner sig blind. Dessutom hade jag brytningsfel, vilket jag inte hade en aning om, och då har jag ändå haft glasögon i 14 år...
    mycket svammel...

    min fråga är iaf, ni med synfel, vad har ni för "styrka" på ögonen...?

    Mina är
    -4,25 på höger, -0,25 i
    brytningsfel
    -2,75 på vänster, -1,25 brytninsfel

  • Svar på tråden fånig fråga angående synfel...
  • Emilia
    Äldre 16 Oct 18:27
    #0

    Har -3,25 på båda ögonen.

    //Emilia

  • aa_s_a
    Äldre 16 Oct 19:28
    #0

    Jag har -2 påmitt vänstra och -3,75 på mitt högra. Har även lite brytningsfel men det korrigeras inte med linserna, enbart på mina glasögon.. Men det är egentligen inte så mycket synfel om man tänker på min ena syster som har uppemot -6 eller 7 något åt det hållet..

  • Grönög­a
    Äldre 17 Oct 17:33
    #0

    Jag har oxå plusstyrka! +4.0 på vänster men ser perfekt på höger. Det blir billigt att bara behöva köpa linser för ett öga!

    Mia.Maria!
    Du jobbar möjligtvis inte på Arlanda?

  • marian
    Äldre 17 Oct 20:33
    #0

    Jag har -9.5 och brytningsfel på båda ögonen, och har både glasögon och linser - men skulle hemskt gärna göra en operation om det fanns pengar.

  • vixen not a tramp
    Äldre 18 Oct 21:43
    #0

    Grönöga
    Hihi, nej det gör jag inte....Gör du?

  • Grönög­a
    Äldre 19 Oct 19:44
    #0

    Mia.Maria

    Ja det gör jag.
    Ibland tror man bara att världen är mindre än den är. Har en jobbarkompis där som heter Maria och som oxå är jättenöjd med sina dygnetrunt linser! Hade varit roligt om det var henne. Ja ja. Ha de!!

  • ProudW­oman
    Äldre 19 Oct 20:40
    #0

    hr börjat med linserna nu, har inväjningtid och är klar med det på fredag... går ändå hyfsat lätt att få på sig linserna, tog "bara" en kvart idag Men dt går nog bättre när man vänjer sig... ser fram emot att kunna gå i vnliga solglaögon ner i egypten i december

  • *nyfik­en*
    Äldre 20 Oct 08:16
    #0

    Hej! Jag har -5 på båda ögonen, samt brytningsfel. Varierar linser och glasögon, då jag måste ha glasögon för brytningsfelet när jag läser.

    Är det nån som vet om man kan fixa brytningsfel med ögonoperation? Eller kan man bara korrigera närsyntheten? (dvs jag måste ändå ha glasögon för brytningsfelet?).

  • MsKing­ston
    Äldre 20 Oct 09:19
    #0

    Jag är översynt, men det var så många år sen som jag kollade så jag kommer inte ihåg vad jag har.
    Fast jag har fått sämre syn så jag borde väl gå till optikern för antingen nya glas eller linser.

    Jag vill helst ha linser, men sist jag testade klarade jag inte av att ha dom. Mina ögon är alldeles för torra och linserna skavde. Men man kanske ska testa igen. Det är ju så mycket mer praktiskt med linser.

  • Squeez­etoy
    Äldre 22 Oct 00:17
    #0

    Jag kommer inte ihåg vad jag har för styrka på mina glas. Jag vet att mitt synfel är nästan inget alls. Mitt problem är brytningsfel. Och det ställer verkligen till det när jag ska läsa böcker, rader hoppar bl a. Och har jag glömt glasögonen när jag ska beställa t ex pizza från en meny på väggen så är det snudd på omöjligt att läsa allt innehåll på en pizza. Det är helt enkelt för mycket "rörelse" i texten.

    /Ingrid

  • StinaS
    Äldre 22 Oct 00:25
    #0

    *nyfiken* vissa brytningsfel kan korrigeras med operation. Du får kolla upp.

  • Cheri
    Äldre 22 Oct 01:52
    #0

    Varför behöver man glasögon om man _bara_ har brytningsfel?

    Jag har brytningsfel men ser bra ändå...

    Däremot så ser jag suddigt om jag läser länge...

  • Helene­li
    Äldre 22 Oct 02:06
    #0

    det beror nog på hur stort felet är. Jag har ett pyttigt, men en kompis har ett stort. hennes linser är superdyra. jämfört med mina, jag korrigerar inte mitt.

  • Cheri
    Äldre 22 Oct 02:18
    #0

    Ah, så om brytningsfelet inte är för stort klarar ögonen att kompensera för det?

    Om man inte är trött eller läser för länge?

  • Helene­li
    Äldre 22 Oct 02:32
    #0

    typ. kanske. jag vet inte.
    *visslar*

  • *nyfik­en*
    Äldre 22 Oct 04:32
    #0

    Jag har bara litet brytningsfel så mina ögon kan kompensera för det en stund. Därför kan jag läsa en stund, läser jag längre får jag ont i huvet. Jag måste liksom titta upp och vila ögonen. Det var iaf min förklaring på brytningsfel :)

  • Magnus flikka
    Äldre 22 Oct 08:40
    #0

    Jag har -1,25 på båda ögonen och ett pyttigt brytningsfel som korrigeras genom glasögonen men ej genom linserna.

  • Texas
    Äldre 22 Oct 10:58
    #0

    Endast närsynt men rejält närsynt. Har
    -6.50 på båda ögonen.

  • Äldre 27 Apr 16:16
    #39

    Hej,

    Finns lite information om linser, synfel och liknande på den här sidan :) 
    linsjakt.nu/category/faq/

Svar på tråden fånig fråga angående synfel...