Någon som har erfarenhet av Fröbergs Loge på Gålö?
Skulle behöva tips och idéer för festupplägget...
Skulle behöva tips och idéer för festupplägget...
Vi ska nog också vara på Fröbergs Loge i juli 2005. När ska ni gifta er? Vad ska ni ha för upplägg? Skulle vara spännande att utbyta lite idéer. Har ni varit där och tittat?
Kul att ni ska vara där också! Vi gifter oss den 20:e augusti. Har redan bokat logen men har inte varit där inne och tittat ännu, bara kikat in utifrån... Har du kollat om det är ok att hyra den i juli? Har för mig att det skulle vara problem då...kolla upp det!
Vi har hyrt stugorna runt omkring för att alla som vill ska kunna övernatta, tror att det kan vara riktigt kul!
De sa i alla fall att det skulle gå bra den 30 Juli när vi bokat. Hilfe, måste ringa och dubbelkolla nu...
Var ska ni gifta er någonstans? Vi funderade på om man skulle vara inne i stan och sen transportera alla gäster med båt dit till bryggan.
Hur ska ni göra med mat och sånt?
Då är det säkert okej, det var bara det att när jag bokade sa de att det inte gick mellan den 15 juni och 15 augusti men det kanske var en sommarvikarie utan koll... =)
Vi gifter oss i Österhaninge kyrka så det blir inte särskilt långt att åka efter vigseln. Annars tror jag det kan vara mysigt att gifta sig i Dalarö kyrka och sen hyra en waxholmsbåt och åka till Gålö med.
Har inte riktigt bestämt allt med maten ännu, men jag är inne på en buffé. Tror att lokalen passar bra för det och sen har jag så många släktingar som är allergiska eller vegetarianer så det skulle bli för jobbigt att ordna annars. Tror dock att jag vill ha färdiggjorda förrätter som står på bordet så att det blir festligt.
Hur många gäster kommer ni att ha? Vi blir nog 100 personer så jag hoppas verkligen att alla får plats...
Vi ska gifta oss borgerligt och jag skulle tycka det var jättefint att vigas någonstans utomhus och sedan låta gästerna åka båt till lokalen. Har du tips på något vackert ställe nära Gålö/Dalarö?
Vi kommer också bli ca 100 och jag är lite nervös inför all matlagning. Men buffé är ju jättebra för det blir mindre jobb.
Har du fått bra intryck av de på Fröbergs Loge? Vi har bara pratat med dem än och ska åka ut om 2 veckor.
Mina föräldrar gifte sig ute på Utö viket var jättevackert! Jag var iofs inte född då men har ju sett bröllopsfotona... =)
Annars kan ni ju gifta er ute på nån klippa på en liten ö. Det såg jag några som gjorde när jag var ute och seglade förra sommaren. Ni kan ju hyra en båt och åka från Dalarö till ön och sen från ön till Gålö.
Har också bara pratat med dem men jag tror de är organiserade...fick numret till en kille som man kan ordna med allt med!
Nu har jag i alla fall kollat att det var ok i juli. Puh! Men han som har stället sa att de letar efter ngn som ska ta över kontraktet och driva Fröbergs Loge vidare. Hoppas det inte blir några förändringar bara.
Var ska ni gifta er? Hur ska ni ta er till logen?? Nästa helg ska vi bara köra runt och kolla in ställen och försöka bestämma alla detaljer som plats för vigsel, transport dit och till lokalen etc etc
Annizzen,
Var kommer era gäster ifrån? Jag börjar fundera om det blir jättejobbigt för folk att ta sig hem. Jag vet att ni bokat stugorna och det är ju jättesmart. Kommer ni bjuda på det eller får de som övernattar betala själva? Jag tror dock att för vissa (typ gamla far och morföräldrar) måste det gå att åka hem i rimlig tid. Har ni tänkt på det??
De flesta av våra gäster kommer från Stockholmsområdet men det skulle bli dyrt med taxi i alla fall...det är därför vi hyrde stugorna. Dessutom tror jag att festen blir roligare då! Våra gäster kommer att betala stugorna själva men de kostade inte så mycket, typ 400 kr per natt för en fyrabäddsstuga...
Äldre gäster får nog ta sig hem per taxi...men mina äldre gäster bor i närheten. Från kyrkan tar alla bilen men om det inte finns tillräckligt med platser i bilarna hyr vi en liten buss.
Du måste berätta sen vad du tyckte om Fröbergs loge när du var där och tittade! Jag blir lite nervös om det inte kommer att vara samma ägare i sommar...
Blir så peppad på din idé att hyra stugorna. Festen skulle ju säkert bli en höjdare om alla stannar. Det ska ju finna en strand där också så folk kan stanna och ha lite mysigt dagen efter (om det är bra väder vill säga). Vi ska dit nästa helg och träffa dem samt kolla alla detaljer (minut för minut) så jag kan skriva en lång rapport efter det
Känns tryggt! =)
Om vädret tillåter tänkte vi bjuda på lite korvgrillning och brännboll dagen efter. Även presentöppning så slipper vi förstöra festen med det...
Nu har vi varit där ute och det var ju jättefint. Det enda som är synd är campingen som ligger ganska nära men jag tror inte den syns på sommaren när träden grönskar. Vi kommer nog hyra bussar istället för båt och skeppa ut folk till festen. Sen får de som vill sova över i stugorna och festa hela natten och de gamla och trötta åka hem.
Va ni inne på logen också? Det har inte vi varit ännu nämligen? Verkar det som att hundra personer kan klämmas in utan problem?
Absolut. Det finns ett stort rum med scen där man dukar upp antingen med långbord eller som E-form. Jag tror vi kör E-form. Det går inte in 100 pers om man t.ex ska ha runda bord. I anslutning till den stora lokalen finns en bar, i timmerstil. Jätteschysst. Det finns dessutom ett loft där man skulle kunna ha någon "aktivitet". Det är inte så bra att duka upp där också för då blir det lite avskilt. Köket verkade helt okej. Kanske lite lite arbetsytor. Porslin, servieringsfat etc etc fanns och såg schysst ut. Finns stor diskmaskin. Det finns även en annan liten övervåning med sovrum och dusch och toa. Fast det vet jag inte vad man ska ha det till. Sen finns det farstu med toaletter och avhängningsmöjligheter. Tror det fanns 3 eller 4 toaletter så det borde vara ok om man är 100.
Hmmm, ska fundera om det är ngt mer...
Det låter verkligen lovande! *längtar redan* E-form tycker jag nästan är det bästa i vilket fall som helst för då kan man nog lättast se alla gäster... Hur ska ni göra med porslin och med diskning och städning? Inget man har lust att ordna med själv dagen efter direkt... ;)
Just det, det enda negativa är nog att det fanns faktiskt få/inga fönster. Visserligen går det att ställa upp dörrarna om det är en skön dag men man ska nog fundera på hur lokalen kan lysas upp. Inte så jättekul med lysrör eller vad det nu var för lampor.
Jag hoppas att min kusin och hans kompisar kan servera och då också diska och fixa. Sen gick det ju att betala 2500 spänn extra för städning dagen efter.
Det vi funderar på nu är att även ha frukost där eftersom folk sover över. I så fall köper vi bröd, ost, etc så får folk göra sin egen frukost. Sen med lite tur kan man bada nere vid stranden.
Vi tänkte nog ta Båttaxi till Hotell Bellevue och sova över där. Vi har ingen resa eller så efteråt så sen åker vi tillbaks dan efter och käkar frukost.
Hur har ni planerat??? Kul att utbyta idéer.
Vi tänker åka till Dalarö hotell (men det är väl samma som hotell bellevue?) där vi redan nu har bokat bröllopssviten med bubbelpool vid sängen... :)
Vi kommer att äta frukost på hotellet men göra precis som er och köpa frukost till gästerna som sover över. Sen tänker vi nog även ordna med korvgrillning och presentöppning när vi kommer tillbaka. Förhoppningsvis kan man ju ha tillgång till lokalen både söndagen och på fredagen före, annars vet jag att jag kommer vara jättestressad. Har börjat smälta nu att jag faktiskt ska gifta mig så det börjar kännas riktigt kul med allt planerande... funderar på bröllopsresan, just nu ligger en Västindienkryssning mycket bra till! Kommer att åka så snart som möjligt efter bröllopet.
Kommer du från Haninge själv eller? Jag är född i Haninge men bor vid St Eriksplan nu.