finns det bara 6 st bröllops- psalmer?
Har någon några fler tips på bröllops-
psalmer än nr 82,83,84,85, 410 och 411
fastnade egentligen inte för någon av dessa!
Har någon några fler tips på bröllops-
psalmer än nr 82,83,84,85, 410 och 411
fastnade egentligen inte för någon av dessa!
Oj, jag vet faktiskt inte, har ingen aning om vilka du nämner, kan de inte vid nummer. Men även om det nu finns bara 6 st bröllops psalmer, måste man då välja ngn av dem?? Ex vis vid ett sommarbröllop så måste man ju kunna välja ngn vacker sommarpsalm.. jag har inte riktigt börjat kolla ännu, men jag hoppas verkligen det finns fler än 6 st att välja mellan.
Så -brud dalarna- var och när ska ni gifta er?? *nyfiken* Vi ska gifta oss i Ludvika den 6 augusti nästa år ;)
Leta själv i en psalmbok, kolla in rubrikerna. De är indelade i olika kategorier, just vigselrubriken innehåller nog som sagt inte så många psalmer, men det är ju fritt fram att välja vilken psalm som helst... Kolla rubrikerna Trygghet, Vår, Sommar o.s.v
Vi hade "Guds kärlek är som stranden"
Har ni vigsel på sommaren kan ju någon typisk sommarpsalm kanske passa? En T.ex. "En vänlig grönskas" el. "Den blomstertid"?
Eller så väljer ni helt andra sånger som är välkända och skriver in dem i vigselprogramet?
Då kan ju alla i kyrkan tillsammans sjunga t.ex "I folkviseton"(=Kärleken kommer...) eller nå´t annat...
Vi gifte oss i augusti och valde att ha de vackra sommarpsalmerna 200;1-3 och 289;1-2.
Det är bara de 6 som är tänkta SÄRSKILT för vigslar, men många andra passar naturligtvis också.
Jag har en "förslagslista" som jag ofta låter brudparen titta igen. Den ser ut så här:
82 Gud se i nåd till dessa två
83 Som klaraste vattuflöden
84 Vi lyfter våra hjärtan
410 Gud skapade av jord
411 Gud har omsorg om vårt släkte
01 Gud, vår Gud vi lovar dig
28 Så älskade Gud världen all
29 Kärlek från vår Gud
31 Låt oss glada och i tro
58 Hjärtan enigt sammanslutna
161 Helige Ande låt nu ske
238 Jag lyfter mina händer
292b Jublande lyfter vi här våra händer (företrädesvis vid Vigsel med mässa)
294 Välsigna, Herre alla dem som bygger ett gemensamt hem
338 Som ett klockspel hör jag dig
367 O Guds Ande
586 Du, o Gud, är livets källa (företrädesvis vers 1-3)
197 Den blida vår är inne (säsongsbetonad)
199 Den blomstertid nu kommer (säsongsbetonad)
200 I denna ljuva sommartid (säsongsbetonad)
291 En vänlig grönskas rika dräkt (säsongsbetonad)
Jonatan:
Hur ställer du dig till pslm 342, Tusen stjärnor glimmar?
Vi funderar lite på den, trots att den kanske egentligen skulle passa bättre på ett dop. Anledningen är att vi gärna vill att våra två barn också ska tycka att det är åtminstone liiite kul, och detta är en psalm de både kan (åtminstone den äldsta) och tycker om.
Förlåt att jag kapar tråden, tänkte bara passa på när Jonatan är här...
Men samtidigt, passar den på en vigsel?
Ett tips..."Guds kärlek är som..."..den är så himla vacker. Vi kommer att ha den på vårt bröllop i vår och "en vänlig grönskas..." fast den senare kommer att vara på engelska eftersom min blivande man är amerikan.
Vi kommer ochså att ha "Guds kärlek...." samt "Härlig är jorden..." -Bröllopspsalmnerna lämnar vi åt sitt öde eftersom vi inte gillade någon av dom
Åååh, det finns ju så fina bröllopspsalmer!!! Nr 84 är verkligen en favorit!! Guds kärlek är också otroligt bra, tårarna skvalade på de flesta när vi sjöng den!!!
Kram!!!
Nu kommer jag inte ihåg vad den har för nummer, men jag skriver ner en del av första versen:
"Jag kan icke räkna dem alla
de prov på Guds godhet jag rönt.
Likt morgonens droppar de falla
och glimma och gnistra så skönt,
Jag kan icke räkna dem alla ....."
Vi hade den som sista psalm (och "Gläns över sjö och strand" som första när vi gifte oss den 3:e januari.
En liten fråga bara.
Är det någon som vet om man kan lyssna på psalmer på nätet . Alltså om det går att ladda hem på något vis så att man vet vad som skulle kunna passa.
Psalm 730 är fin - men då måste man ha tillgång till den utökade psalmboken. Finns även en engelsk text om man har utlänska gäster. Kan den inte utantill dock.
Hej! Vet någon här om det finns en psalm som passar i januari..? Vore roligt om den var lite säsongsbaserad...!
"knör mig in i tråden "