• Katten

Hälseneinflammation någon?

Hej!
    Jag tror att jag lyckats få en hälseneinflammation. Började med lite lätt värk vid hälsenan när jag var ute på promenader. Trodde att det berodde på obekväma skor eller att jag höll p åatt få skoskav men så snart jag tog av mig skorna och gick omkring barfota hemma kändes inget. Tränade på som vanligt. Men det blev värre varje dag och för ca tre dagar sen kände jag att något var fel. Hälsenan har som en liten smärtsam utbuktning på sidan några cm upp från hälen och det gör ont om jag sträcker på senan (lutar mig framåt mot tårna på foten). Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur kändes det? Hur gjorde ni? Har fått höra av en bekant ortoped att jag ska hålla foten still och inte belasta så långt det är möjligt i minst två veckor. Och att även att det kan vara bra att kyla ned skadan med jämna mellanrum. Hur lång tid tog det innan det läkte för er? Blev det som vanligt sen? Jag kan tillägga att jag inte har ont om jag inte spänner hälsenan. Så länge jag bara stöder mig på hälen och inte lutar mig fram så känns det ok. Hur svåra smärtor hade ni? Snälla hjälp för jag är rädd att det kommer ta flera månader att ta mig ur detta!

• Svar på tråden Hälseneinflammation någon?
  • Katten

Är detta verkligen så ovanligt?

• Fru Åsagåsa

Jag har problem med hälsenorna (bägge), det är kroniskt säger de och är vad de kallar för akillesbursit, dvs slemsäcken som ligger mellan benet och senan är inflammerad och den "skavs emot" varje gång man tar ett steg, så det är lögnihelvitte att kunna vila det området.

Jag har fått rådet att stretcha hälsenan i möjligaste mån för att sträcka ut den så den inte trycker på bursen så mycket.

Kan inte komma med så mycket mer än så - det hjälper dig inte direkt... sorry!

• Katten

Tack för svaret i alla fall. Skönt att veta att man inte är ensam i hela välrlden även om man inte önskar någon annan att känna något sådant. Och jag håller helt med om att det är otroligt svårt att vila detta område.

• lij

Jag får ont i ena hälsenan till och från på samma sätt som du beskriver.

Av min pappa (sjukgymnast) har jag fått rådet att använda hälkil när det gör ont. Det är en liten "klack" som man lägger i skon för att avlasta hälsenan. Finns i skoaffärer och sportaffärer.

Blir det allt för besvärligt bör man gå till en läkare.

• Katten

Hur ont har du då? Så att det gör ont varje gång du liksom spänner hälsenan "framåt" (har vikten på tårna)? Eller bara lite ont? Kan inte tänka mig hur man skulle bära sig åt för att fortsätta träna när man har något sådant.
    Hur lång tid tog det innan det gick över för dig då?

• Fru Åsagåsa

Jag har hålfotsinlägg och använder oxå hälkil när inläggen inte går att ha (andra skor än gympadojjor alltså). Det underlättar och minskar smärtan.

Köpte ett par nya Scholl-inlägg som det var gel i som jag inte har provat än - de verkar sköna!

• lij

Jag tränar inte något som belastar hälsenan när det gör ont i den, det är tillräckligt jobbigt att ta sig ner för trappor. Då värker det lite hela tiden och hugger till när hälsenan töjs ut.

När jag får riktigt ont går det över på någon vecka eller två, men lätta smärtor har jag till och från. Det kan tydligen vara kroniskt. Men att stärka upp hälsenan med tåhävningar är bra, först med lätt belastning och sedan tyngre.

Svar på tråden Hälseneinflammation någon?