• Catty

creme fraiche i USA????

Nu behover jag tips och rad fran er svenskar som bott/bor i USA och brukar laga mat!

Vad anvander man har istallet for creme fraiche? Eller finns det creme fraiche overhuvudtaget? Kan man koka sourcream?

Ravilla Catty i nytt land- igen!

• Svar på tråden creme fraiche i USA????
  • Catty

RaDvilla Catty skulle det ju sta! Suck!

• mao

det finns creme fraiche i USA, men bara i välsorterade matbutiker. Du får leta dig fram. Själv köpte jag på en ny fin och stor Giant Eagle-butik

Sour cream är inte tillförlitligt, men tar du en fet sort kan det funka. Grädde är ju också lite svårt, de har ju inte samma typ som oss direkt. prova innan kan då vara ett tips.

• Catty

Tack Mao! Ska kolla...Giant Eagle kanner jag inte till- finns det pa Manhattan manne?

• Johanna = en lat kock

vad ska du ha det till?

om du säger det så kanske vi kan hjälpa till och säga vad du kan byta mot...

generellt sett kan man säga att saker som inte går att koka som yoghurt gräddfil och sourcream går att tillsätta på slutet...

grädde brukar bara vara att byta rätt av mot andra sorter

• Mrs. Robinson

Fat free Sour cream kan kokas, likasa all annan. Smakar som creme fraiche.

Anvander sjalv i all matlagning.

• Catty

Hej Johanna!
    Vill ha creme fraiche till pastasaser eller vanliga saser. Nar vi bodde pa Timor sa anvande jag reducerad mjolk (vad det nu heter) som ju gar bra att koka men jag trodde att det skulle finnas lika mkt olika sorters creme fraiche har i USA som i Europa- men icke...
    For kalla saser mm finns det ju massor...

• Catty

Tack Mrs Robinson! Ska prova det i helgen eftersom vart supermarket har en uppsjo av sourcreams!

• Johanna = en lat kock

om det är snabba pastasåser så klarar man det oftast även om det man har i inte är kokbart (enligt förpackningen)

min moster gnällde oxå över det där att det inte fanns några goda smaksatta fraicher eller sour creams

• Catty

Joo...Sverige ar ju tamligen fantastiskt med sina olika fraicher...

• Carmencita

Catty:
    När jag gör typ pastasåser och liknande använder jag ofta mjölk och toppreder med lite maizena, det fungerar jättebra (Här i Tyskland finns inga smalare fraicher att välja på, bara 40%-iga...)

Lenchen:
    Vad spännande! Ser fram emot att höra hur det går

Nu ska jag gå och ta lite mer vitamin C-dryck. Vi har åkt på världens förkylning och ligger utslagna, och vi som åker till Västindien om en vecka och gifter oss... Akuttips mottages tacksamt / C

• Carmencita

Haha, fick för mig att det här var utlandsbrudarnas tråd, därav hälsningen till Lenchen Ni är ju typ samma tjejer som hänger i båda trådarna ju... Skyller på mitt fördömda förkylningstillstånd Ha det gott! / C

Svar på tråden creme fraiche i USA????