Oexploaterat eller inte? Det beror ju på vad man vill ha!
Har själv rest på back-packerresor i Thailand i 3 år och visst är det charmigt att åka sovtåg genom halva Thailand, skumpa på bussar genom landsbyggden och träffa en massa barn som inget hellre vill än att öva på sin engelska genom att fråga hur gammal man är och hur många syskon man har..
Men när jag åker på bröllopsresa vill jag ha det bekvämt och sola, bada, dyka och äta goda middagar och mysa med min man. Som sagt, är man oerfaren är det nog bäst att ta ett mer exploaterat ställe.
Det jag vill varna för att Phuket. Jag har inte varit i Pattaya och Krabi, men jag kan tänka mig att det är lite samma sak där. Phuket var iaf hutlöst dyrt (jämfört med alla andra ställen jag varit på i Thailand) och människorna var pushiga och nöjde sig inte med att ropa utan tog gärna tag i en.
På min bröllopsresa ska jag åka tillbaka till Koh Samui med min man (som aldrig varit i Thailand förut) där man kan bo med vilken standard man vill (och nu vill jag bo fiiiiiiint). Jag tänker inte ägna mig nåt speciellt åt shopping (det sparar jag till Bangkok), men vad ni ska köpa där som souvenirer till er själva och släkt och vänner är tvålblommor. Det är en samuisk specialite och är "soap-carvings" - oftast i form av blommor i olika färger i vackra askar. Billigt och fint!
Chaweng som är den största och säkert mest exploaterade stranden/delen av Koh Samui har UNDERBARA och MÅNGA restauranger. Vill man kan man även gå ut och dansa etc.
Det finns en uppsjö av resebyråer som anordnar rundturer, snorkling m.m. och i Thailand är det billigt och bra att ta dykcertifikat. Södra Thailand utgör ett av världens finaste dykarställen!!!
Blev långt, men jag rekommenderar verkligen att åka till Thailand!!