• 14maj

Maj-Thailand-Krabi-Ao Nang

Vi tänkte ev åka till Ao Nang utanför Krabi i Thailand i tre veckor med början mitten av maj. Har någon varit där? Klara man sig undan regn? Är det hemskt fuktigt och varmt som i en bastu, eller är det ok? Vackert? Förslag på utflykter. Hur är prisläget? Vi vore hemskt tacksamma för alla tips!

• Svar på tråden Maj-Thailand-Krabi-Ao Nang
  • Frangipani

Maj är den absolut varmaste månaden och över 80% luftfuktighet. (Inget regn dock!)Ganska mkt som en ångbastu, med andra ord!! Det är lågsäsong just då eftersom det är såpass varmt. Se till att dricka vätskeersättning varje eftermiddag, annars riskerar ni att bli uttorkade och svimma, bara ett litet tips!
    Sök på Ao Nang i tidigare inlägg, har skrivit tips om vad man kan göra förut!
    Jättefint ställe!

• Tinajade

Vi var i Ao Nang ca 4 dagar nu på vår bröllopsresa som vi kom hem ifrån för 2 dagar sedan. Tycker inte Ao Nang är det bästa stället att fira sin bröllopsresa då det är väldigt exploaterat. Dock kan man vara där några dagar för att åka ut till de vackra öarna utanför, bla Phi Phi island och Poda island. Rekommendrar att åka till lite fler platser än Ao Nang/Krabi då det är billigt att ta taxi i Thailand och man kan ta sig ca 10 mil för ca 250-300 kr

• Jenca

Jag tycker liksom Tinajade att ni ska åka till Phi Phi öarna om ni ska åka till den delen av Thailand! Vi var bara där i några dagar på vår bröllopsresa nu i September och det var helt underbart!! Var på norra delen där det är mycket lugnare än på den södra delen. Förmodligen dyrare oxå men är man på bröllopsresa så är man :)

Själv så var vi aldrig i Ao Nang, men var i Krabi typ en dag. Tyvärr så regnade det större delen av tiden när vi var där så vi beslutade oss för att åka tillbaka till Bangkok en dag tidigare än vad vi tänkt från början. Tog inrikesflyg upp, hur enkelt som helst!

Om ni ska vara i Thailand i tre veckor så tycker jag absolut att ni ska resa runt lite. Det är väldigt smidigt att åka både buss, tåg, flyg och båt/färja och kostar inte så där fasligt mycket.

Vi var inte på några direkta utflykter när vi var där men det finns överallt små resebyråer som har info om vad man kan hitta på och som fixar allt åt er. I Krabi såg vi info om djungelturer, elefantridning, båtturer, dykning och snorkling och kommer inte ihåg allt vad mer de hade.

• 14maj

Tack för tipsen!
    Hur mycket kostar inrikesflyg Krabi-Bankok?

Vi har inte varit så sugna på backpacker-semester, men det kanke ändå är det bästa alternativet. Om man stannar ganska länge på varje ställe kanske det känns lugnt och skönt ändå?

Tacksam för ännu fler tips. Gärna om vart man kan åka. Hur mycket det kostar att bo på ac-hotell, etc...

Kram!

• Tolin

Ao Nang är inte särskilt mysigt. Phi Phi och Ao Railey är MYCKET mysigare. Det tyckte åtminstone vi. Tror att vi betalade ungefär 2400 för två personer tur och retur Krabi-Bangkok.

• AALF

Vi var på Ao Nang och bodde på ett super mysigt hotel som heter Fritto Misto Villa. Ao Nang i sig självt var inte så där jätte romantiskt, men nere på stranden finns det båtar som kan ta dig till de olika öarna utanför, typ Chicken Island osv. Vi bodde på Ao Nang en längre tid och åkte båt runt på öarna och tog snorkelling utflykter. Super mysigt!

• Frangipani

Är man ovan resenär skall man absolut åka till Ao Nang, Phi Phi osv, superexploaterat, javisst! Men händer det något är det lätt att komma till större sjukhus osv. Har själv blivit riktigt sjuk men befann mig som tur var i Bangkok efter flera veckor på "jätteromantiska men oexploaterade" ställen. Därför tycker jag det är bättre att åka till t.ex Ao Nang om man ej varit i Asien/Pacific innan. För hur romantiskt är det egentligen med akut matförgifning, svimning pga vätskebrist mm (det sistnämnda har jag sett drabba flertalet resenärer)? Ao Nang är perfekt att ta sig runt till många paradisöar, och Pranang (jättefin strand) ligger 15 min med longtail därifrån. Om ni vill skaffa smått snart, passa på att lämna offergåvor i havsprinsessans grotta där!
    Ha det superskönt!
    (glöm inte Havrix och Dukoral och hoppa över Krabi stad, tristare stad får man leta efter)

• Tolin

Både Ao Nang och Phi Phi är exploaterade. Ao Railey är lite mindre exploaterat, men det är supernära både Ao Nang och Krabi. På Ao Railey ligger även stranden som Frangipani nämnde. Det som jag tycker gör Phi Phi och Railey supermysigt är bl a att det inte finns några bilar och asfalterade vägar, vilket det gör i Ao Nang. I Phi Phi och Railey är de flesta byggnader bungalows i olika former. I Ao Nang fanns det betydligt fler lite större hotellkomplex, vilket jag tycker är betydligt ocharmigare. Men, men smaken är som baken.

• Frangipani

Tolin
    Håller med! Jag tänkte på massor av andra ställen (där små varningar kan utfärdas om man ska på smekmånad, typ MASSOR av jättemygg, kan återkomma i en varningstråd ), och kom bort ifrån huvudfrågan! Sorry!
    Ska man stanna 3 veckor hinner man bo på både Ao Nang, Phi Phi och Railey! Och man skall absolut åka runt, annars ser man inte allt! Missa för allt i världen inte Poda och Chicken Island!

• Tolin

Frangipani - Tycker precis som du! Man hinner alla tre. Läste inte att de skulle vara borta så länge som tre veckor.

14maj - Ni kommer säkert att gilla det. Vi åkte på lite kajakturer och snorklingsdagsturer. Superdupermysigt!

• Omorfia

Oexploaterat eller inte? Det beror ju på vad man vill ha!

Har själv rest på back-packerresor i Thailand i 3 år och visst är det charmigt att åka sovtåg genom halva Thailand, skumpa på bussar genom landsbyggden och träffa en massa barn som inget hellre vill än att öva på sin engelska genom att fråga hur gammal man är och hur många syskon man har..

Men när jag åker på bröllopsresa vill jag ha det bekvämt och sola, bada, dyka och äta goda middagar och mysa med min man. Som sagt, är man oerfaren är det nog bäst att ta ett mer exploaterat ställe.

Det jag vill varna för att Phuket. Jag har inte varit i Pattaya och Krabi, men jag kan tänka mig att det är lite samma sak där. Phuket var iaf hutlöst dyrt (jämfört med alla andra ställen jag varit på i Thailand) och människorna var pushiga och nöjde sig inte med att ropa utan tog gärna tag i en.

På min bröllopsresa ska jag åka tillbaka till Koh Samui med min man (som aldrig varit i Thailand förut) där man kan bo med vilken standard man vill (och nu vill jag bo fiiiiiiint). Jag tänker inte ägna mig nåt speciellt åt shopping (det sparar jag till Bangkok), men vad ni ska köpa där som souvenirer till er själva och släkt och vänner är tvålblommor. Det är en samuisk specialite och är "soap-carvings" - oftast i form av blommor i olika färger i vackra askar. Billigt och fint!

Chaweng som är den största och säkert mest exploaterade stranden/delen av Koh Samui har UNDERBARA och MÅNGA restauranger. Vill man kan man även gå ut och dansa etc.

Det finns en uppsjö av resebyråer som anordnar rundturer, snorkling m.m. och i Thailand är det billigt och bra att ta dykcertifikat. Södra Thailand utgör ett av världens finaste dykarställen!!!

Blev långt, men jag rekommenderar verkligen att åka till Thailand!!

• Frangipani

Omorfia
    Precis vad jag menade!
    Det blir antagligen tillbaka till koh Samui för vår del med! Tongsai Bay, Princess Village eller Poppy resort är svårslagna ställen med genuin charm och lyx!

• Tolin

Vi hade INGA problem med jobbiga försäljare i Krabi-området. Ingen synlig prostitution heller. Otroligt skönt att slippa!!

• 14maj

Tack snälla för alla tips. Ao Nang låter inte så dumt för vår del. Vi har kontakter med ett lyxiigt hotel/spa där och om man kan åka till utflykter till öarna som ni nämt så låter det som att vi kan få det vi önskar oss. Vi tar gärna mot ytterligare och mer detaljerade tips. Kram!

• Tolin

14maj: Jag tror att tre veckor är ALLDELES för lång tid att bo i Ao Nang. Inte mycket mer än en vecka tror jag. Tror att det är mycket bättre att dela upp tiden så att ni får drygt en vecka där, en vecka på Phi Phi och knappt en vecka på Railey. Jag skulle bli förfärligt rastlös efter två veckor i Ao Nang. Alla är vi olika, men jag ville bara säga vad jag tycker.

• 14maj

Det låter som en bra idé att dela upp tiden mellan ställen som ändå inte ligger så fasansfullt långt ifrån varandra. Det lutar nog åt att vi gör något sådant. Jag får se vad min kontakt där nere kommer med för förslag. Jag återkommer och berättar!

Svar på tråden Maj-Thailand-Krabi-Ao Nang