• Missen2004

Reborn-dockor...?

Idag försökte jag hitta en viss klänning på Ebay och i min resultatlista fick jag upp bland annat en och annan annons för "reborn"dockor. Blev nyfiken och kikade in i en sådan annons..kolla på det här:

cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll&category=48921&item=5521264593&rd=1

Visst är lillan söt! Helt otroligt att det är en docka. Visade endast bilderna för min man och han trodde först att det var en riktig bebis!
    Finns det någon här på BT som har en sådan docka hemma? Kan man köpa dessa dockor någonstans i Sverige? Jag är helt såld på dessa... så otroligt söta

• Svar på tråden Reborn-dockor...?
  • StinaS

Usch - tyckte också det var läskigt. Vem skall ha dem? Var ju uppenbarligen inget som barn skulle leka med.

• Jennifer E

OJ! Otroligt söt och jag skulle lugnt tro att det var en riktigt bebis om någon sa det!

Fattar dock inte heller riktigt vad man ska ha dem till? Undrar om det kan stilla en verklig längtan efter barn...

Jag börjar också bli rejält sugen på barn men vill av olika anledningar vänta två-tre år och har svårt att tro att en docka skulle stilla min längtan. Men alla är ju olika!

Varför beställer du inte en från E-bay bara? De kanske var dyra, glömde kolla...

Lycka till vad su än bestämmer dig för!

• nano

Usch, de är ju alldeles för verklighetstrogna.
    Tycker att det är lite osmakligt; som ett tyst substitut för barn.
    Otäckt.

• londonbruden

Jag haller med Nano! Hemskt.

• Forsfors

Jag gissar på att man ska ha dem som prydnad, precis som vilken samlardocka som helst, jag skulle nog inte heller vilja ha en hemma, men jag tycker inte att det är så konstigt att man skulle ha det.

• Missen2004

Vill bara poängtera att dessa också kallas för "konstnärsdockor" och är något av en samlarpryl. Varje docka är handgjord och unik. I Sverige hålls årligen många kurser i att göra egna liknande dockor.

Blir något förvånad över alla dessa negativa omdömen..då jag själv tycker att dessa är bara gulliga. Skulle mycket väl tänka mig ha ett antal sådana här hemma - som prydnader. Och det där med att det skulle vara en substitut för ett barn får man ta med en stor nypa salt - kanske borde jag satt en smiley där för att förtydliga det. Nej istället kommer vi att först skaffa oss en hund som får fungera som substitut för barn. Vi har många vänner som har valt hundar,katter eller andra djur istället för barn. Och eftersom min sambo inte är redo att skaffa barn - hur sugen jag sen än är redan idag - så får jag väl anpassa mig.

• Guldfisken

Nja, jag ställer mig nog överhuvudtaget lite tveksam till personer över 10 år som vill ha dockor.

• E&I

Jag tycker dem var jättegulliga och skulle tänka mig att ha en sån.

Missen2004 vilken sida är det du pratar om som man kan fixa en själv. Skulle vara roligt att kolla in den sidan.

• Cheri

Mycket verkliga men rätt fula.

Ser ut som riktiga "fula" barn
    (ja, vissa barn ÄR fula men det tycker nog inte DERAS föräldrar)

;)

Jag vet att jag kommer att tycka att mitt barn är jättegulligt även om andra inte gör det...

läbbiga är de -tycker jag.

• E&I

A vissa var verkligen inte fina.

Cheri du har rätt. Det är oftast så. Man själv skulle ju aldrig tycka att ens eget barn e ful eller så.

Det var många olika utseende på dem. Men så mkt pill. skulle man börja så e det nog svårt att sluta. Lite jobbigt att det är på engelska. Skulle va gulligt att ha en sovande på sängen hehe...

• Cheri

Missen2004

Jo, den med uppslagna ögon och napp var faktiskt riktigt, rigktigt söt.

• EmmaPemma

en del är söta, andra bara fula (men det kanske beror på att jag aldrig har varit så förtjust i dockor rent generellt sett). Jag föredrar gosedjur .

Men det låter häftigt att man skall kunna göra dessa dockor själv, men det krävs nog en lite konstnärlig sida om det skall bli riktigt bra. Dvs. inget för mig .

• Mastermind

Har inte läst alla inlägg, så jag vet inte om du fått svar på din fråga än, men jag skriver mitt tips ändå:
    Reklamhäften som kommer i brevlådan (typ Sverigehäftet). Där kan man köpa dom.

Personligen tycker jag att dom är läskiga. Varför vill man ha en "död" bebis hemma? :(

• Ellte

Precis min tanke Mastermind :-S Tänk att komma hem till någon som samlar på sådana...en hel bunte "döda" helt verkliga bäbisar i vardagsrummet *ryyyys*

• Forsfors

Kanske kan vara bra om man ska spela in en film och de behöver en bäbis som bara ska synas för att den är söt, eller som modell i en klädkatalog? De är nog roliga att göra i allafall...och som sagt, jag tycker inte att det är konstigare att samla på de dockorna än att samla på vilka dockor som helst (samlar själv på porslinsdockor)

Bonus är det ju:
    för de som vill ha bebisar bara för att de är gulliga och som inte skriker och bajsar på sig och krångalar och sånt så är de ju perfekta, som de där kåldockorna som fanns på 80-talet...

och så man kan göra en som ser ut som sig själv när man var liten och ge till sina föräldrar när de tjatar om hur söt man var och hur roligt det var när man bodde hemma och när man var liten enc, så sätter man i en sån där skrållan-skivspelare som sitter i skrållandockor, så behöver de inte sakna en så mycket

• Missen2004

Mastermind,

Att kalla dessa för döda bebisar tycker jag är att gå lite för långt. Då kan man ju säga så om alla dessa andra gosedjur som idag görs mer och mer verklighetstrogna - hur skulle du känna dig om jag kallade din gosedjursapa för en "död liten apunge"?

I framtiden tror jag inte att barnen vill leka med små plastdockor som är otroligt overkliga. Jag ville inte det! Fast det kanske berodde på att jag hade en lillasyster som bara är 1½år yngre än mig och så hade jag hela tiden en liten bebis med mig - en riktig bebis som jag fick ta hand om. Då vill man ju inte precis byta ner sig till en "bebis docka" som har lika mycket hår som en vuxen eller som har fler ögonfransar än mamma. Att dessa dockor sedan var alla lika plastiga var något som stöde mig mest.

• titioo

På bild är ju vissa av dem söta, men hade jag en hemma hos mig skulle jag nog bli mörkrädd. Lite spökligt att ha en verklighetstrogen - men stel och kall- baby som ligger och stirrar på en.

Kan ge fina uppslag till skräckfilmer...

• Mastermind

titioo - Haha, jag tänkte också på skräckfilmer och svettiga mardrömmar! :D

Forsfors - Jag förstår fullständigt ifall man behöver en sådan docka till t.ex pjäser och filmer, men att "bara ha" hemma? :( Nej, du kan säga vad du vill, men för mig är det bara rent ut läskigt. Och att ge "sig själv" i present till sina föräldrar ser jag inte som en god gärning, snarare som ett elakt hot av något slag.. Tänk dig själv att få en present av ditt numera vuxna barn, en kopia på denne som bebis, fast alldeles kall och tyst. Hu, så hemskt! :( Jag hade lätt fått mardrömmar av det.

Missen 2004 - Du behöver inte ta det personligt, jag tipsade ju om vart du kunde köpa dom, eller hur? Jag har inget naturtroget gosedjur hemma, men om jag nu skulle ha det så hade jag inte haft något emot att du hade tyckt att det var läskigt, för det hade jag också tyckt! ;) Personligen har jag aldrig varit mkt för babydockor, så jag känner mig inte tillräckligt kvalificerad för att göra ett inlägg om deras utseende och vad man föredrar. Det enda jag vet är att det verkar totalläskigt med, enligt mig, döda bebisar i hemmet. :(

• Forsfors

Mastermind:
    jag skojade bara

Svar på tråden Reborn-dockor...?