• lovelylocks

HJÄLP - mitt hår går av...

Blonderade mitt hår för ett tag sen och det blev jättefint. Har bara fått ett problem nu, håret har blivit så sprött att det går av... vad ska jag göra?
    Min frisör gav mig ett schampoo men det var inte bättre än något annat så jag undrar om någon av er varit med om samma sak eller har några tips??!

• Svar på tråden HJÄLP - mitt hår går av...
  • timidimi

Jag var med om det för ett par år sen. Gör inpackningar minst en/två gånger i veckan, och köp då en bra inpackning, typ Redkens eller Sebastians. Använd gärna sen också Sebastians Potion 9 i blött hår, som är ren inpackning som sitter kvar i håret. Sen har det också kommit en ny grej från Redken som heter "Anti-snap" som är väldigt bra och som man har i blött hår också för att förhindra att det går av. Det blir rätt dyrt, men det är det värt om du ska få ordning på ditt hår. I slutändan kommer du ändå att få klippa bort det värsta, men det här hjälper håret så det inte blir ännu värre.

Använd för örvrigt varken hårfön eller plattång under en period nu, och se upp med hårsnoddar som sitter åt för hårt. Lycka till!

• Oliver

Mitt hår gick av i våras, speciellt fram i luggen och på sidorna. eftersom jag har en kompis som tappad allt sitt hår blev jag väldigt nervös. Pratade med en annan kompis som är frisör och hon sa att hår kan gå av i omgångar under hela livet, ungefär som naglar. Det hon tipsade om var silica tabletter som stärker håret innifrån. Har provat i sommar och jag tycker att det känns som om det hjälper.

• lovelylocks

Oliver

Menar du Silica-tabletterna som finns att köpa i "hälsoaffärerna"?

• Oliver

ja precis med finns olika sorter men dom jag äter heter Silica Forte kostade 87 kronor för 60 tabletter och man ska ta 2 tabletter om dan

• Hanna h.

Jag kan också tipsa om sebastian potion 9, helt underbart! Jag har mycket lockigt, ganska flygigt hår som är ganska tunt och sprött. Jag använder dessutom gärna plattång, ehum.. Men det blir ett helt annat hår med potin 9, det känns även nu efteråt att håret blivit bättre, när jag tvättat en ggr utan att använda det efteråt.

Jag undrar en sak ang tabletter, för jag har alltid fått lära mig att håret är dött? Och att håret som redan är utväxt därför inte påverkas av om jag börjar äta kosttillskott nu, även om det nya håret som växer ut gör det. Är det inte så? Att man bara kan påverka håret som finns utifrån?

• timidimi

Hanna h.:

Jag har också hört den teorin när det gäller tabletter, men jag har ätit tabletterna och mitt hår blev bättre. Tror att de hette Silica Forte.

• Monn

Håret ÄR dött, men däremot påverkar maten hur håret kommer att se ut när det växer ut. Äter man rätt blir håret slitstarkare och äter man dåligt blir håret sprött och slits fort. Tabletter kan fungera, men det är bara utväxten som blir bättre. Topparna kan inte bli bättre bara för att man får i sig fler vitaminer.

Vissa hävdar att håret växer fortare också om man äter silica eller liknande tabletter, men det vet jag inte om det stämmer.

• Julibrud 40+

Tror att silica-tabletter och annat fungerar såsom vilken vitamin/mineraltablett som helst.Det är genom kosten som vi får den näring som behövs för hud, hår naglar mm. Oftast, har jag märkt, att håret känns bättre på sommaren - då äter iaf jag mer frukt och grönt som sallad med olivolja, som också har visat sig vara bra för hår och naglar.
    Spröda toppar kan bara falla för saxen.

• StinaS

Mitt hår och mina naglar mår också mycket bättre på sommaren. På vintern kan det bli lite livlöst hår och lite lättspruckna naglar. Då brukar jag också käka Silica Forte. Det är väl en del vitaminer i solljuset som man missar på vintern också. Men som skrevs så hjälper det bara på utväxten, har man förstört håret med blondering eller annan behandling så gör inte vitaminer någon skillnad. Men det gör stor skillnad framförallt på mina naglar på vintern. Men jag kan inte påstå att det växer fortare. Däremot kan både hår och naglar kännas lite tjockare.

Svar på tråden HJÄLP - mitt hår går av...