Blomflugor!!!
Jag har fått problem med blomflugor i mina krukväxter. Är det någon som vet hur man blir av med dem??
Jättetacksam för svar!!
Jag har fått problem med blomflugor i mina krukväxter. Är det någon som vet hur man blir av med dem??
Jättetacksam för svar!!
har hört att man kan lägga snus i blöt o vattna med det vattnet, krossade äggskal, apelsinskal.. har provat alla, men vete tusan om det hjälper.. prova att vattna lite mindre kanske!? tror man vattnar lite för mycket när dom kläcks så frodigt. :)
Har du testat sökfunktionen ;) www.brollopstorget.se/Forum/search.php&field=body&user=80a6527a2d6a446819f6c03a273e6f25
Kasta växterna, då slipper du både flugor o vattning
Jo! Vänta få se om jag minns: man blandar lite lite diskmedel med vinäger och honung. Det drar till sig dem och sen drunkanar dem av diskmedlet som sabbar spänningen på ytan. Äckligt men effektivt..
Vattna mindre! De trivs där det är vått eller fuktigt och gärna varmt också. Titta så det inte står vatten i krukan också
Jag brukar blanda saft med lite diskmedel gärna i en gul skål, då drunknar flugorna eftersom diskmedlet tar bort ytspänningen. Det funkar! Tipset är från P3s "Så funkar det"
Vattna ungefär 2 ggr i veckan så brukar det inte bli så mycket blomflugor. Vissa blommor kanske kräver mer men vattna bara dessa då. Se till att jorden torkar upp lite innan du vattnar.
Stick ner ett par tändstickor med svavlet neråt i jorden.... funkar i mitt kök
Jag sprutade med såpvatten. Dom fastnar i klibbet och dör. Men man måste ju vara rätt så noga med att komma åt överallt och dessutom blir hela fönstret klibbigt. Du kan väl rapportera sen vilket tips som funkade bäst! Jag vill också veta!