• MaKat

bygdegårdar eller liknande i Uppsalatrakten

Vi planerar att gifta oss nästa sommar (hurra!) och söker just nu lokaler som är belägna någonstans utanför Uppsala. Problemet är att vi bor utomlands ända fram till bröllopet och har därför inte möjlighet att åka runt och kolla överhuvudtaget, därför försöker vi på detta sätt inleda vår research... Lokalen behöver inte vara jätteflashig men får naturligtvis finnas i fin miljö och måste rymma ca 100 pers.
    Har läst tidigare inlägg och skulle nu gärna vilja ha hjälp med information om fyra bygdegårdar som tycks ha fallit folk i smaken: Ålands, Danmarks, Järlåsa och Vassunda bygdegårdar. Skulle någon vilja vara så snäll och berätta om sina erfarenheter av dessa ställen och framför allt också gärna inkludera praktiska detaljer: hyra, vad som ingår (dukar/porslin osv), vilka villkor som gäller för städning osv. Om det är någon som har ett supertips på någon annan lokal som kunde tänkas möta våra önskemål så tas också det emot med stor tacksamhet!

• Svar på tråden bygdegårdar eller liknande i Uppsalatrakten
  • Bröllopstokiig

Hej!

Vi vill också gifta oss i Upsalatrakten och är på jakt efter bra festlokal. Vi ville gärna vara på Wiks slott men... för dyrt, jättedyrt Vi trodde att man kunde "hyra" delar av slotet och ha egen mat men tyvärr. Nu letar vi alltså också efter bra ställen i närheten.

Jag blev intresserad av Dalbys bygdegård som du Ingela rekomenderade. Jag var inne på deras hemsida w1.183.telia.com/~u18309452/dbf/
    det verkar vara en ganska "vanlig" bygdegård. På kartan ser det ut som om den ligger nära vattnet stämmer det? Är det någon som vet om det finns vandrarhem eller dyl i närheten?

LenaW. Var ligger Åland i Uppsala komun?

MaKat. Jag såg att Hagby, utanför Ramstalund hade en bygdegård. Jag har inte varit där men däremot i kyrkan som jag tycker är jättefin och fint enskilt belägen. Ska ni ha kyrklig eller borgerlig vigsel?

• MaKat

Vi ska ha kyrklig vigsel, men har nog i alla fall hittills prioriterat festlokalen. Vi räknar naivt nog med att det är lättare att få tag på kyrka än på festlokal... Rätta oss om vi har fel!

• LenaW

Ålands bygdegård ligger ca 2 mil utanför Uppsala mot Salahållet, väg 72 västerut. Det finns dessutom en kyrka bara några kilometer från bygdegården. Båda ligger intill väg 72 så det är lätt att hitta.

• MaKat

Hej igen...
    Vi har kommit en bit längre. Nu saknas bildmaterial. Kunde någon, tex du LenaW, vara så snäll och dela med sig av sina BILDER från Järlåsa och Ålands bygdegårdar??? Vi har försökt hitta via nätet sådär allmänt men det lyckas inte riktigt...

• LenaW

Hej!

Jag ska kolla upp om jag har några bra bilder från Ålands bygdegård hemma, jag återkommer =)

/Lena

• Ett+1

MEGATIPS!! Jag har varit på Odalgården i Marielund ca 1,5 mil utanför Uppsala. Mycket fint ställe vid sjön! Underbart god mat, övernattningsmöjligheter osv. Vi var gäster så jag vet inte vad allt kostar, men det kan man ta reda på. Hjälper dig gärna! Förresten:
    www.odalgarden.se/

• goda fen

Länna herrgård!

Vi åkte lännakatten dit.
    5000 kr för hyra av lokal och 6000 kr för lännakatten. Vi ordnade även gamla bussar för transport mellan kyrkan och lännakatten. 2000kr per buss. För transport för flera i gammal stil och till de absolut bästa priserna ( självkostnads pris eftersom det är ideelt arbetande fantaster och fantastiska människor som kör :) )
    se ss . se
    Det var värt varenda öre!!

Mycket bra tips att åka ångtåget länna katten då alla minglade naturligt innan middagen. Små flaskor med mousserande vin och sugrör höjde stämningen och gjorde resan lagom lättsam. Tips på kylning av champagne när det ej finns kyl möjlighet.
    Uppblåsbar gummibåt (leksaks affär 200kr och is 50 kr säcken från mc donalds :)

Lännagård
    Porslin och stort restaurang kök och kylrum. All service sköter man själv, ingen städning ingår. Vi hade även möjlighet att vara därute och fixa från torsdagen tom söndag em ( vi gifte oss på lördagen)
    Bra om man fixar mycket själv
    Underbar gedigen gammal lokal. 150 kuvert men lagom stort för dans om man är ca 100 pers. Träbjälkar och trägolv och antika möbler. Det enda som inte finns är dukar och servetter.

Länna Konferens - Uppsala
    Tel. 0174-225 40
    Länna Gård, 74011 LÄNNA

De har dock planer på att avsluta bröllops verksamheten så ring snarast!!

Lycka till!!

• goda fen

Glömde nämna att både bussarna, lännakatten och länna gård var superbra att jobba med!! Inte ett oönskat strul

Ett litet smolk i bägaren var dock att de inte har riktigt full uppsättning glas dvs inga avec glas. Vi köpte plast och när väl avecen serverades var det nog ingen som la märke till det.

Länna gård ligger nära en liten sjö och i mycket vacker omgivning. Lantligt med lyxkänsla.

:)

• lyckligaste i världen

Vi ska gifta oss i maj och ska vara i Järlåsa bygdegård. Där kostar det ca 2500kr för oss att vara. Kommer inte exakt ihåg i huvet för jag har inte papprena framför mig. Men man betalar en fast summa, jag tror det var på 2000kr och sen betalar man 5kr/person för porslinet. Då får man vara där fredag till söndag, vilket är ett väldigt plus för att kunna förbereda allt. Vi planerar att vara ca 110-120 gäster och dem säger att dem har porslin för 140.

• lyckligaste i världen

Glömde nämna nåt om köket...
    Det är ett bra stort kök med eget rum för diskning, med stor diskmaskin såklart =) Väldigt uppskattad av personer som skött mat och sånt på tidigare bröllop.

Svar på tråden bygdegårdar eller liknande i Uppsalatrakten