Innan jag svarar på frågorna, vill jag först tipsa om att du bör ha TVÅ katter, så de inte är ensamma om dagarna. Därför skriver jag i plural om kattERNA. ^^
*klippa klippa*
"... jag kan vara hemma med den den forsta manaden. Ar detta ratt tankt?"
Mycket bra tänkt, tycker jag! Katterna behöver tid att vänja sig vid sitt nya hem och då tycker jag det är bra att du finns där för dem.
"... jag ska tanka pa, behover kopa, om det funkar att ha en innekatt i en tvarummare (50 kvadrat) etc etc. "
Kattlåda (gärna en med tak och kattlucka, det har vi och vi är jätteglada över det), mat- & vattenskålar, mat, kattsand (the usual stuff...). Kattleksaker kan man göra själv genom att ta ett Kinder-ägg och lägga i några ärtor eller bjällror. Skärpet till morgonrocken (om det inte är en dyr sådan) duger jättebra att vifta med i luften, så de får jaga den. =)
Katt i tvårummare bör funka, vi har två katter i en etta på 24 kvm. Då har de ett eget loft vid fönstret. Loftgång från loftsängen och istället för stege har vi en trappa upp till loftet, så det ger de litet mer springyta i lägenheten. Våra tussar är fyra år gamla och stormtrivs.
"Och hur gora den rumsren? Gar det pa en manad?"
DÄR kan jag tyvärr inte svara (de var redan rumsrena när jag kom in i bilden), så det överlåter jag till någon annan.
Andra bra saker att tänka på (som du ifs kanske redan vet): Vissa katter tycker det är jättegott med växter. Vi kan själva inte ha några växter alls, för då tuggar de i sig växterna och kräks. Det hjälper inte att ställa de högst upp i bokhyllan heller, för då vaknar vi av att den ena katten river ned något från hyllan när han försöker klättra upp.
Skall de bli innekatter, måste du även tänka på semestrar, övernattningar etc. Katter klarar sig själva för det mesta, men det måste ju såklart finnas mat och vatten (tillgång till kattlådan är ju också en fördel...), finns det inte det under en längre tid eller om de blir lämnade ensamma flera dagar i sträck kan de protestera. Du vet kanske var och hur... Gärna där du MINST vill att de skall kissa.