• Frances

Tips for ngn mig som ska skaffa katt!

Hejsan BT-tjejer!

Ni vet ju det mesta sa nu ska jag vanda mig till er betraffande mitt val av husdjur.

Jag ar en kar djurvan som alskar djur, och har haft kanin, hamster, marsvin etc tidigare. Denna gang ska jag skaffa en katt eftersom jag precis flyttat till egen lagenhet och kanner mig ensam, dessutom har jag alltid velat ha ett 'storre' djur. Tyvarr ar en hund for stor, och jag som jobbar nio till fem kan inte ha hund da den masta rastas.

Nu ar det sa att jag har semester i en manad, sa jag tankte passa pa att skaffa katten nu nar jag kan vara hemma med den den forsta manaden. Ar detta ratt tankt?

Jag vill himla garna att ni kattagare delar med er om vad jag ska tanka pa, behover kopa, om det funkar att ha en innekatt i en tvarummare (50 kvadrat) etc etc.

Och hur gora den rumsren? Gar det pa en manad?

Tack pa forhand! :)

• Svar på tråden Tips for ngn mig som ska skaffa katt!
  • EmmaPemma

Frances:
    Vad roligt!!
    50 kvm räcker gott och väl till en katt. Däremot är det stor risk att den känner sig ensam om du har så långa arbetsdagar.
    Det är alltid bra att ha två om man är borta hela dagarna.
    Det låter ju perfekt att du kommer vara hemma med den första månaden, och då tror jag inte att det kommer vara några problem med att få den rumsren (om du köper en kattunge från en "seriös" säljare så borde den redan vara rumsren).
    www.katter.nu är en bra hemsida där du kan få tips om det mesta (t ex om det skulle vara problem att få den rumsren).

Det är egentligen inte så mycket man behöver köpa innan man får hem katten. Viktigast är kattlåda, kattsand + skyffel, matskålar, mat, klösbräda och ett par leksaker. Annat som är bra att ha är klotång, godis, selar (om det är innekatter som du tänkt gå ut med i koppel), borste/kam, korg + filtar.
    Kom ihåg att försäkra katten! (är viktigt att detta görs omgående). Kontrollera att alla veterinärspapper är okej när du får kattungen.

Lycka till med kattköpet .

• EmmaPemma

Kom på en till sak; transportbur är ju väldigt bra att ha om du själv skall hämta katten när du köper den!

• Hime

Innan jag svarar på frågorna, vill jag först tipsa om att du bör ha TVÅ katter, så de inte är ensamma om dagarna. Därför skriver jag i plural om kattERNA. ^^

*klippa klippa*
    "... jag kan vara hemma med den den forsta manaden. Ar detta ratt tankt?"

Mycket bra tänkt, tycker jag! Katterna behöver tid att vänja sig vid sitt nya hem och då tycker jag det är bra att du finns där för dem.

"... jag ska tanka pa, behover kopa, om det funkar att ha en innekatt i en tvarummare (50 kvadrat) etc etc. "

Kattlåda (gärna en med tak och kattlucka, det har vi och vi är jätteglada över det), mat- & vattenskålar, mat, kattsand (the usual stuff...). Kattleksaker kan man göra själv genom att ta ett Kinder-ägg och lägga i några ärtor eller bjällror. Skärpet till morgonrocken (om det inte är en dyr sådan) duger jättebra att vifta med i luften, så de får jaga den. =)
    Katt i tvårummare bör funka, vi har två katter i en etta på 24 kvm. Då har de ett eget loft vid fönstret. Loftgång från loftsängen och istället för stege har vi en trappa upp till loftet, så det ger de litet mer springyta i lägenheten. Våra tussar är fyra år gamla och stormtrivs.

"Och hur gora den rumsren? Gar det pa en manad?"

DÄR kan jag tyvärr inte svara (de var redan rumsrena när jag kom in i bilden), så det överlåter jag till någon annan.

Andra bra saker att tänka på (som du ifs kanske redan vet): Vissa katter tycker det är jättegott med växter. Vi kan själva inte ha några växter alls, för då tuggar de i sig växterna och kräks. Det hjälper inte att ställa de högst upp i bokhyllan heller, för då vaknar vi av att den ena katten river ned något från hyllan när han försöker klättra upp.

Skall de bli innekatter, måste du även tänka på semestrar, övernattningar etc. Katter klarar sig själva för det mesta, men det måste ju såklart finnas mat och vatten (tillgång till kattlådan är ju också en fördel...), finns det inte det under en längre tid eller om de blir lämnade ensamma flera dagar i sträck kan de protestera. Du vet kanske var och hur... Gärna där du MINST vill att de skall kissa.

• Fenomena

Håller med Hime om allt och fyller på.

Skaffa två katter! Det är ett solklart val för mig, dubbelt så kul men inte dubbelt jobb. Roligare för katterna, lättare för dem att vara ensamma, mindre dåligt samvete för dig. Super! :) Och skaffa två på en gång så vet du att de kommer gilla varandra, gärna två syskon.

Om du vill ha kattungar, se till att de är minst 10-12 veckor gamla. Allt yngre är bara dumt (om inte mamman är död eller så). Om kattungarna är välskötta och tillräckligt gamla så borde det inte vara nåt problem med rumsrenhet.

Tänk på att vaccinera ordentligt, vare sig man köper en raskatt eller huskatt finns många ansvarsfulla uppfödare som säljer kattungarna grundvaccinerade.

Tycker absolut att du kan ha två innekatter på 50 kvadrat. Min lösning på detta vara att skaffa två lugna raskatter som bara vill vara inne. Men det finns naturligtvis en massa härliga huskatter som också nöjer sig med att vara inne.

Som Hime säger kan det vara bra att fundera på hur mycket man är borta och möjligthet till kattvakt. Vi känner oss inte ett dugg låsta då vi kan vara borta över natten från våra, och det räcker ofta. Man får planera!

Veterinärvårdsförsäkring. Så man har råd att göra sin älskling frisk om det skulle behövas.

Det passar som sagt super att skaffa dem när du är ledig! lycka till!

Fenomena och kissarna

• Xite

Katter som är tillräckligt gamla och uppfostrats av sin mamma är redan rumsrena.

Att vara hemma i början tycker jag låter utmärkt. Även om katter är solitära så gillar de sällskap. En katt som varit hemma ensam en hel dag, kan mycket väl vara rätt krävande när du väl kommer hem.
    Själv fick jag bubba på min lillkille en timme om dagen när jag klivit innaför dörren, eftersom han behövde närhet just då.
    Tänk på att inte vara borta för mycket! Även "självgående katter" behöver ditt sällskap.

• EmmaPemma

håller med Xite!

Man kan inte räkna med att kissarna kommer att vilja vara ensamma över natten. Jag kan inte åka ifrån mina kissar ett helt dygn. Katter skall ha mat flera gånger om dagen (de mår ju bäst av att småäta). Iofs så finns det doseringsapparater man kan använda sig av, men kissarna behöver närhet - särskilt i början. Om man inte ägnar dem mycket tid är det risk att de börjar kissa på fel ställen, klöser på möbler/tapeter osv. Det bästa sättet att få en sällskaplig katt är att ägna mycket tid åt den .

Kom på en till sak som jag tycker är effektiv om katterna blir olydiga (ganska stor risk att de är det ibland ). Om det inte hjälper att säga till så kan en blomspruta vara bra att ha. Det är inget jag skulle använda för "smågrejer", men om de börjar bitas eller liknande är det väldigt effektivt!

• Darling1

Måste bara påpeka att det finns katter som inte alls vill ha sällskap av en annan katt... min kisse är en sådan! Försökte bosätta honom hemma hos min brors katt pga av att vår katt inte trivdes i vår lägenhet... men hemma hos min bror trivdes han inte heller pga av att han vill vara enda katten i hushållet... nu bor han hemma hos min pappa och här trivs han hur bra som helst när han får vara enda katten!

• Monn

Om katten börjar riva på tapeterna får du säga ifrån tydligt samtidigt som du bär honom till klösbrädan och lägger upp tassarna på den så han förstår vad han ska göra. Min katt klöser aldrig på möbler eller tapeter (förutom om man stänger ut honom från badrummet, då jamar han och klöser lite på dörren tills man öppnar :))

Jag håller inte helt med om det där med att man måste ha två katter. Min kisse tar ganska mycket plats här hemma och det skulle inte få plats med en till innekatt (vi bor inte så stort, 54 kvadrat).

Jag tycker det låter jättebra att du ska vara hemma mycket i början. Då har du chans att lära katten vad den får och inte får göra, för man kan som sagt inte börja skrika på katten två timmar efter han har rivit på tapeten, då förstår den inte vad den gjort för fel.

Min kisse klarar sig ensam någon natt då och då om han har mat och vatten, men kräver sedan väldigt mycket uppmärksamhet när vi kommer hem (vilket han gärna får). Om du vet med dig att du ofta sover borta skulle inte jag skaffa katt. Vi har turen att ha en supergranne som älskar katter så ska vi vara borta mer än ett dygn ber vi henne komma in och gosa med kissen eller så tar hon med sig honom in till sig ett tag.

Lycka till med kissen! Katter är världens underbaraste djur :D

• Frances

Tack sa jattemkt for alla tips. Nu ar det sa att jag inte kommer att kopa katten fran speciella uppfodare, utan far nog en vanlig bondkatt av en kompis som har en gard, sa jag ar inte saker pa om den ar rumsren, troligen inte. Det ar en kattunge vi pratar om.

Hur ska jag gora for att fa den rumsren, nagra konkreta tips?

• Monn

Visa den först och främst var kattlådan står. Släpp ner katten däri så att den får krafsa lite. När du ser att katten börjar krafsa på golvet eller om den hukar sig ska du lyfta den till lådan. Om den skulle kissa på golvet får du inte bli arg utan då lyfter du den också bara till lådan (även om du tror att den är färdig). Det är inte så svårt att träna katter till att gå på lådan, katter är smarta ser du ;)

• _koko_

Det första du ska göra är att sätta ner den i kattlådan när du kommer hem med den, och låta den utforska lägenheten själv därifrån. Katter gillar att kissa där de kan gräva, och får den utgå därifrån kommer den förhoppningsvis ihåg var den stod.

Se även till att du inte har några kläder på golvet eller gardiner som släpar i golvet (hade jag med ny katt - de blev nerkissade). Ha även överkast på sängen, täcken är mjuka och sköna att kissa i... Skulle den ändå kissa där - köp sån där plast/galon-duk (kan inte för mitt liv komma på vad det heter?!) och lägg på sängen, det är INTE skönt att kissa på. :)

Vad mer? Håll ögonen på den från början, ser du att den försöker göra sina behov nån annanstans, lyft den direkt till kattlådan, men skäll inte på den.

Sen vill jag tillägga att en katt som bott på en bondgård, och antagligen fått komma och gå som den vill, kan vara svår att göra till innekatt.

Jag har två huskatter som numera bor i hus. För dem var vår 58-kvadratare för liten, eftersom vi båda jobbade mycket, och ofta var trötta när vi kom hem. De fick helt enkelt för lite stimulans och bråkade ofta med varandra och rev ibland på dörrposterna.
    Men det är som sagt individuellt, olika katter fungerar på olika sätt. Och med huskatter är det omöjligt att säga hur just den här katten kommer att bete sig.

Ett alternativ kan ju vara att förbarma sig över en katt från ett katthem.

• Mojjan

Var noga just med att visa den vad kattlådan är i början och ha koll så att den inte smyggör någon annanstans...hade problem med min första "egna" katt som aldrib blev rumsren...det var skitjobbigt i dubbelbemärkelse....men tror inte att det är så farligt utan att han var lite knepig....

Ett tips som jag hör är att man ska ta med sig lite smutsig sand från gamla lådan och lägga i nya så känner kissen lukten....vet inte om det funkar...

Min nuvarande katt är helt exemplarisk...

• Pixie

Grattis till att du har bestämt dig för att skaffa katt! Jag har två stycken och det är jättekul med kissarna, även om det är en hel del jobb. Du har fått många bra tips innan så jag tänker bara ge några stycken:

* Hämta inte katten förrän den är minst 12 veckor gammal. (Enl SVERAKs regler). Katten behöver tid med mamman och sina syskon för att utvecklas och bli en harmonisk katt. Förr sa man att katten skulle vara 8 veckor, men efter ny forskning har man alltså kommit fram till att kattungen bör stanna med sin mamma till 12 veckors ålder. Hämtar man katten för tidigt så kan den bli störd i sin emotionella utveckling och få problem med bla sin lådträning. Om du ska ha katten bara inne så kan det bli en stor omställning för katten om den tidigare har fått springa ute. Om katten bara har varit innekatt så skall den vara lådtränad vid 12 veckors ålder, annars bör du fundera på att välja en annan katt. Det är kattmamman som lär ungarna att gå på lådan. (Hon lyfter dit dem och stimulerar avföringsprocesen.)

* Försäkra din katt. Det kostar inte många hundralappar per år, men kan vara högst nödvändigt om din katt skulle behöva veterinärvård (Som kan bli vääääldigt dyrt). Det finns flera försäkringsbolag, ett är Länsförsäkringars "Agria". Min vetrinär har direkt reglering med vissa försäkringsbolag så att man inte ens behöver lägga ut pengarna en tid, utan skadan/kostnaden regleras direkt.

* vaccinera din katt mot kattpest och kattsnuva (ca 250 kr per år). Vaccinera även om katten bara ska vara innekatt, man kan dra in smittoämnen med ytterskorna.

* Om du inte tänker avla på katten så kastrera din katt! Det är alla kattägares ansvar att det inte sätts fler oönskade kattungar till världen! Man kan kastrera katten från 6 månaders ålder. Hos min vet kostar kastrering av hankatt ca 500 kr och en honkatt ca 900 kr.

Tänk på att katten kostar ganska mycket pengar det första året, eftersom det är så många saker som skall köpas och en hel del veterinärbesök... Tänk också på att ge din katt ett allsidigt foder, dvs ett bra torrfoder. Jag vet att "råd och rön" har testat olika sorters torrfoder. Själv ger jag mina katter "Royal canin" som finns i djurbutiker. Men även de sorter som säljs hos veterinärer är bra!

Och köp en bra kattbok! En sådan är full med information om din katt och tips och varningar (om giftiga växter etc).

Lycka till med din nya familjemedlem! Om du är borta mycket kanske du ska fundera på att skaffa en kompis til katten? Det gjorde vi och det är så kul att se dem leka tillsammans. Och man har inte riktigt lika dåligt samvete när man är på jobbet...

Lycka till!

• Loka

Vill ochså påpeka att alla katter inte alls behöver sällskap!

Våra tidigare katter tålde absolut inte varandra och pga det blev den ena katten väldigt skygg och tillbakadragen. Den katten fick en vännina till mig ta hand om och är nu "ensamkatt" och trivs alldeles utmärkt med det.

• Fenomena

Jag rekommenderade här i tråden att ha två katter, och tipsade om två syskon. För som många har skrivit så kan det vara stört omöjligt att sammanföra en vuxen katten med en annan katt. Ofta kan de vänja sig, men ibland vill de bara bli av med varandra. Om man istället skaffar två medan de är små besparar man sig problem. Om man sedan kastrerar dem när de blir tillräckligt gamla brukar de flesta gärna bo med en kattkompis. Jag tycker att man ska kastrera alla katter som inte är avelskatter. Både för att individen mår bättre och för att inte bidraga till problemet med alla katter som inte får bra hem.

Jag håller inte riktigt med om att två katter nödvändigtvis kräver större yta. I mitt fall är det istället så att de aktiverar varandra och inte riskerar att bli understimulerade.

Håller med skribenten ovan som rekommenderar torrfoder av hög kvalité, som RC eller Iams. De flesta katterna mår bra av det som bas, och det är dessutom lite bekvämare än för ägaren än burkmat.

• Monn

Veterinären berättade att många katter får njursten av burkmat (kommer inte ihåg varför). Dessutom innehåller burkmat väldigt lite "nyttigheter" om man jämför med vad man betalar. Alla kunniga jag pratat med är rörande överens om att burkmat är onödigt för katten, man släpar bara hem en massa vatten.

• m02thefa

Jag har haft katt sen jag var 6 år och skaffade mig självklart en när jag flyttade hemifrån. Hon är innekatt, har aldrig vetat om något annat och visar inga som helst tendenser till att vilja gå ut. Jag tycker inte att det är en bra idé att skaffa 2 katter, att katterna är syskon är absolut inte en garanti för att de tycker om varandra som vuxna. Mitt tips är att skaffa en katt som "ingen vill ha" en relativt vuxen katt som tydligt visar sin personlighet så att du kan skaffa dig en katt som du trivs med och gör samtigt en god gärning...

• m02thefa

*efter att ha läst tråden mkt noga* Min veterinär sa att burkmat är för katter vad skräpmat är för människor. Duger ibland, men är inte alls bra att leva på...

Svar på tråden Tips for ngn mig som ska skaffa katt!