• solkatten

duscha o tvätta sig (för lite?)

Jag undrar hur ni duschar?
    Jag har alltid tyckt att det går så snabbt när min man duschar. Igår såg jag hur han duschar,(han hoppade in i duschen där jag stod).Jag tycker han tvättar sig för lite och påpekade detta. Han sätter
    duschmunstycket på stången ovanför huvudet och spolar vatten och försöker samtidigt schamponera skallen, och tvåla in lite mellan skinkorna, under armarna och snoppen utan att tvålen rinner bort innan han fått dit den. Och så låter han vattnet rinna. KLART.
    Jag tvålar in hela kroppen men det gör inte han. Jag spolar med handduschen i baken och musen så man spolar rent men det gör inte han. Han har bara duschmunstycket ovanför huvet och vägrar att tvåla in hela kroppen. Han säger ju att vattnet rinner ju längs benena. DEt räcker väl.
    Han blir ofta genomsvett då han cyklar en mil per dag till skolan, men han har inget luktsinne så han känner inte om han luktar. Jag tvålar alltid in hela kroppen och tvättar av händerna efter att jag tvålat in baken. Jag tycker detta är ofräscht o han tycker jag är överdriven.
    Och jag som tycker det är så viktigt att va ren o fräsch särskilt i nedre regionerna om man vill ha sex.
    Hur gör ni och era karlar när ni duchar?
    Solkatten

• Svar på tråden duscha o tvätta sig (för lite?)
  • marian

Jag har psoriasis och atopisk hud, så jag duschar bara varannan dag. Jag säger som Juniphé, inte sjutton går man omkring och är skitig för det! Om någon skulle kalla mig "ohygienisk" för det... tja, det är deras problem. Lite av ett moment 22, faktiskt: duschar jag oftare mår min hud sämre och blir röd, sprucken och blodig - vilket får många att *tro* att man är ohygienisk. Men vad ska man göra då?

Jag har sängkvalsterallergi och vi byter därför våra sängkläder väldigt ofta, de hinner aldrig kännas ofräscha. Vi tvättar dessutom täcken och kuddar fler gånger under ett år än vad folk brukar göra under tio...

• Mojjan

Jag är en morgonduschare... har läst någonstans att man svettas litervis under natten och jag tar större hänsyn till min omgivning under dagen än sängen och lakanen (som sagt de blir ju smutsiga ändå)...sedan duschar jag ibland på kvällen oxå...och efter träning....Bada är oxå underbart, då tycker jag att man blir ren i alla "skrymslen och vrår"....

• StinaS

Själv är jag en badälskare och badar nästan alltid istället för att duscha. Visst man duschar av sig efter badet, men det går väldigt snabbt. En sak som stämmer på mig är i alla fall att huden torkar mycket mer när jag duschar än när jag badar. Märker alltid det när jag är ute och reser.

• Missy

Duschar en gång om dagen, två om jag tränar (2 ggr per vecka).

Vi har nyligen köpt ett sommarställe utan dusch vilket gör att jag numer inte duschar under helgerna. Det har gjort att jag fått mycket bättre balans i underlivet (kliar mindre). Har sedan flera år slutat med tvål och noggrann rengöring i underlivet, men tydligen är det bra att inte duscha det alls då och då!

• Nutte

Duschar varje kväll. Skulle inte kunna lägga mig i sängen efter en hel dag utan dusch.

Undrar också som Ei saa peitää, är det så fräscht att ha sex på kvällen när man duschat på morgonen?

Jag skulle då inte vilja ta min mans xxx i munnen efter en hel dag utan dusch!!! För att inte tala om anus svett!!!

Urk!!!

• Pa´sHeffaklumpan

Här duschar vi båda två på morgonen - hur ska vi annars vakna till liv???
    Innan läggdags vaskar vi av oss, speciellt i "de nedre regionerna"

Men det är helt klart som ett flertal påpekar ovanför, vi duschar/tvättar oss alldeles för intensivt numera. Man behöver inte vara en slusk bara för att man inte kliver in i duschen varje dag, det går att tvätta sig på annat sätt....

Till trådstartaren: Lyktar din sambo illa? känns han ofräsch? Ja iså fall tycker jag absolut att du ska tala om för honom hur du upplever det annars så är det nog bara att finna sig i att ni är olika vad det beträffar tvätt/dusch vanor

• Ellte

Nutte...de dagar det är aktuellt kan man ju alltid inleda "lekarna" i duschen ;)

• Ei saa peitää

Men det finns ju superbra fuktlotioner om man blir torr av att duscha. Jag smörjer in mig med Essexlotion direkt efter att jag duschat och då håller man sig fuktig. Eller i alla fall gör jag det.

• Nyfiken gul , nu fru

Men HALLÅÅÅ!! Varför förutsätter ni att man hoppar ner i sängen med tåjams, "dajmkryss-svett", flensost och hopklibbat könshår????

Vad är det som säger att man inte kan tvätta sig på ANDRA sätt än duscha??

Duschar man på morgonen och vill ha skönt i sängen på kvällen kan man väl lika gärna blaska av sig med en tvättlapp och lite tvål..??

Bara för att man inte skriver det här i tråden så behöver man väl inte anta att man har sex med svettiga armhålor???

• Pa´sHeffaklumpan

Nyfiken gul:
    Folk har renlighetsnoja och tror att duscha = fräsch, allt annat är otänkbart

• *Juniphé*

EmmaPemma,

Jo, man borstar håret från rötterna och utåt - "100 tag per dag"... fast jag har hört att men bör börja med kanske 10-20 tag per dag bara för att vänja hårbotten.
    Man ska använda en tät borste... inga plastgrejjer här nu.
    Håret blir glansigt och tåligt av att det skyddas av ett naturligt fettlager - å nu snackar vi inte "flottigt".

Är inte så bra på att förklara, men sök gärna på nätet om det.

• *Juniphé*

det är ju som med hundar... tvättar man dom för ofta försvinner deras naturliga fettlager i pälsen och dom får problem med klåda osv.
    Istället borstar man ren hunden dagligen (gärna) och då bibehålls den glansiga och fina pälsen.

• Jennie med ie

solkatten, duschar din man varje dag? Kanske han duschar sig mer noggrannt t ex varannan dag och mer hastigt varannan? Istället för att, som många andra gör, duscha varannan dag och "bara" tvätta sig varannan?

Att ha sex på kvällen om vi duschat på morgonen har vi inga problem med, inte om vi haft "normala" aktiviteter under dagen och inte blivit smutsiga eller svettiga t ex. Och efter en vanlig arbetsdag duschar min man, som har ett mer fysiskt jobb än jag, inte varenda gång men han tvättar sig ordentligt i de regioner som är mest utsatta *s* Som flera andra redan påpekat: att man inte duschar en dag betyde inte att man inte tvättar sig alls den dagen. Själv hade jag nog inte duschat varje dag om jag inte tränat så som jag gör...

• EmmaPemma

*Juniphé*:
    okej, tack då förstår jag! Var bara lite nyfiken för jag hade aldrig hört talas om det förut. Jag kanske ska testa och se om jag får finare hår av det (har nämligen problem med torrt hår och skall inte tvätta det så ofta).

Alla:
    det är väl bara att kontstatera att man har olika tolerans vad gäller rengöring av kroppen. En del människor svettas ju mer än andra, en del har fetare/torrare hud eller hår. Vi har olika långt till jobbet, kommunikationsmedel osv. Det är väl bara att inse att alla har olika behov att duscha och så länge man inte stör andra med sin hygien så är det väl inte så mycket att bry sig om? Angående s*xlivet så är ju huvudsaken att ens partner tycker att man är ren/fräsch.
    Tycker den här diskussionen har blivit en av de "galnaste" på länge .

• Ei saa peitää

Men är det inte enklare att tvätta av sig i duschen än vid handfatet så man slipper sulla med vatten som hamnar på golvet.

• Jennie med ie

Inte om antalet duschar är mindre än antalet personer som ska tvätta sig *s*

• Monn

Det beror på. Vill man inte blöta ner armar och ben pga torr hud och egentligen bara behöver vaska av sig förstår jag inte varför man måste duscha (jag duschar på kvällarna och tvättar mig under armarna på mornarna). För övrigt håller jag mig över handfatet när jag tvättar mig under armarna, inget vatten på golvet.

• CyberPet

Tidigare duschade jag varje dag, men på grund av hälsoproblem så duschar jag mer sällan. Däremot tvättar jag av mig med tvättduk ofta. Maken kan stå en timme och blöta upp sig i duschen, så han är nog rätt renlig.

Har fått mycket mindre torr hy när jag duschar mer sällan och bara tvättar av mig under armarna, under bysten och intimare delar oftare... utan tvål i intimdelarna, men med tvål under armar och sånt.

Petra

• solkatten

Jennie med ie. Jo han duschar varje dag fast lika varje dag.

Ei saa peitää
    Jag håller med dig att tvätta sig i underlivet vid handfatet med tvättlapp eller dyligt är bara krångligt och skvättigt. Föredrar då att ställa mig i duschen och spola av nedre regionerna.
    Men tvätta sig under armarna och i ansiktet går ju över handfatte. Fast jag skvätter nog en del där också

Svar på tråden duscha o tvätta sig (för lite?)