• Lily

Min sambo och jag har en "kris"

Jag känner mig lite nere just nu och skulle gärna vilja ha era tips och erfarenheter?
    Jag och min sambo har varit tillsammans nu i snart 5 år, och det känns som att vi båda börjar tröttna lite på varandra, samtidigt som vi på något sätt vill fortsätta vara tillsammans! Min sambo känner det som att han blir "kvävd" och aldrig är riktigt lycklig, jag kan själv känna likadant ibland. Jag tycker dock att han skyller det mesta på mig, det känns som att han försöker hitta fel på MIG och MITT liv när han inte mår bra, och att det är dessa saker som "drar ned oss". Jag blir jätteledsen och arg på honom p.g.a. det och vi har pratat om det, men det hjälper inte så mycket

Tilläggas kan kanske att vi inte varit sambos speciellt länge, 1/2 år ungefär. Vi flyttade in i hans gamla lägenhet, som egentligen känns för liten för två personer, en tvåa på endast 40 kvadratmeter. Jag tror att det delvis är det som ?tär? på oss och skulle egentligen vilja flytta till en större bostad, som blir vår gemensamma istället för ?mest hans?, men när det känns så här tycker jag inte att vi kan ta de ekonmiska risker m.m. som en flytt hade inneburit. Vi har kommit in i en dålig fas i vårt förhållande, som känns jobbig att ta sig ur.

Jag vet inte vad jag ska göra?hans humör går upp och ned och jag orkar inte anpassa mig själv efter honom längre, samtidigt som jag inget hellre vill än att bara lycklig och harmonisk i vårt förhållande. Ibland känns det bra, men det var länge sen det kändes riktigt toppenbra. Jag har föreslått att vi ska gå i terapi tillsammans och han ska fundera över det?*suck*.
    Vi har också diskuterat att jag flyttar till en egen lägenhet och att vi blir ?särbos? istället ett tag, men det känns också som att vi tar flera steg tillbaka då och bara skjuter problemen framför oss istället för att lösa dem. Varför har det blivit så här? Någon som känner igen sig och som har tips på vad man ska göra för att ta sig ur det här? För jag vet varken ut eller in längre?

Vill också tillägga att jag är hans första ?riktiga? flickvän och att vi är 27-28 år gamla, om det kan vara till någon nytta att veta?

Tacksam för alla tips och synpunkter!

• Svar på tråden Min sambo och jag har en "kris"
  • svmm

Hej

Nåt riktigt bar tips har jag väl inte förutom att prata prata prata. Det är väldigt lätt att det blir så här, man lever genom varandra istället för med varandra. Terapi tycker jag låter jättebra, då får man fram allt och det finns även en utomstående som kan ge sina förklaringar.

Flytta ifrån varann tror jag bara blir som att flytta från problemen. Försök att gå till bottem med problamen och se vad som händer sen.

Hoppas jag inte sätter griller i huvudet på dig, det här är vad jag kommer på på rak arm men jag är verkligen ingen expert på relationer.

Ta hand om dig och hoppas att det löser sig. Kramar

• betsy14

Ojojoj vad vi grälade när vi precis flyttat ihop. Och då bor vi ändå på över 70 kvadrat. Jag tror absolut att det är det som är den utlösande faktorn, sen kan jag förstås inte säga om annat ligger bakom. Försök få tag på något större - kan ni inte hyra något och hyra ut den lilla lägenheten?

• tessideluxe

Hej
    Jag tror inte alls att storleken på lägenheten har något med saken att göra. Jag bor på 30 kvadrat med min kille och vi grälar aldrig.
    Jag vet att du kanske inte vill höra det här, men ni kanske har växt ifrån varandra och det är dags att gå vidare. Om ni har varit ett par i 5 år och ni nu är 27-28 så blev ni ihop när ni var 22-23. Jag är inte samma person som när jag var 22, jag vill inte ha samma saker i livet och jag faller inte för samma typ av killar...
    Jag håller med om att om ni vill fortsätta tillsammans måste ni prata om det här. Säg som det är till honom. Vill han stanna med dig måste ni reda ut det här NU, annars borde ni gå åt var sitt håll. Om han inte är beredd att ge allt för att lösa era problem (som terapi) borde ni nog inte vara tillsammans. Då förtjänar du någon annan.

Jag var tidigare sambo men jag gjorde slut efter 7 år. Det var jättesvårt, och jag älskade honom fortfarande, men man ska bli glad av att vara med sin sambo, inte ledsen och när de tråkiga stunderna överväger de bra, då är det dags att gå.

/Tessi

• Lily

Tack för era svar!
    Ni är så snälla och gulliga...

Jag tror också att det har lite att göra med att lägenheten är ganska liten, samt att det varit hans lägenhet från början, så att jag har blivit lite av en "inkräktare" (det låter lite väl drastiskt, men ni förstår nog vad jag menar)
    Ja, terapi tror jag också kan hjälpa oss, men jag måste nog prata mer med min sambo också om allt och hur vi vill ha det...
    Visst har vi nog vuxit ifrån varandra på ett sätt, men samtidigt finns det mycket som håller oss ihop också. Vi känner varandra utan och innan och är lika på många sätt. Ibland ser jag honom dock mer som min bästa vän...

Kram på er och tack för alla tips och synpunkte! Tar gärna emot fler...

• A-K78

Jag tycker inte du behöver se det som ett steg bakåt att bli särbos ett tag. Min man och jag träffades 1996 och blev sambos 1998. Vi var sedan särbos pga jobb under en ganska lång period (juni 2001-juni 2004). I mitten av denna period, ngn gång runt julen 2002 hade vi en riktig kris. Vi kunde ju inte lösa den genom att vara särbos ett tag för det var vi ju redan, men vi tog ett uppehåll på en månad. Ringde varandra någon enstaka gång av "praktiska" skäl och för att höra så att allt var bra. Annars hördes vi inte av eller pratade med varandra. Denna period gav oss båda tid att reflektera över vad som var viktigt i livet och hur vi ville leva våra liv. Efter detta break har vi lärt oss att uppskatta varandra och har verkligen tagit vara på oss. Vi gifte oss nu i juli och allt är bättre än någonsin.
    Med detta vill jag ha sagt, att ibland behöver man "komma underfund med sej själv" innan man kan komma underfund med sitt förhållande.
    Kram och lycka till!

• Carmencita

Mina föräldrar var särbos under två år när jag gick i lågstadiet. De var ganska precis trettio då båda två. Sen flyttade de ihop igen och gifte sig. De är jättelyckliga idag

• runaway_bride

I bibeln står det: överträffa varandra i ömsesidig kärlek. Värt att tänka på, eller hur? Lycka till!

• Texas

Hej jag kan nog inte heller ge några riktigt bra råd. Men det är mer påfrestande att bo på en liten yta tillsammans. Man bör nog också räkna med en övergångsperiod då man flyttar ihop iallafall om man inte är nykär. Det tar ett tag att vänja sig att bo med någon annan och finna rutiner och lösningar tillsammans. Dessa två saker tror jag ligger i din sambos uttryck att han känner sig kvävd.

Känns också som att det är din sambo som tivlar mer på er relation än vad du gör. Eftersom du är hans första riktiga flickvän och ni har en lite jobbig period just nu så kanske han känner att han skulle vilja/velat ha mer erfarenhet vad gäller flickvänner som han passar ihop med. Eftersom ni är 27-28 så är det viktigt att bestämma sig för att gå isär eller gå vidare. Det verkar som din pojkvän inte riktigt vet vad han vill detta gör det naturligtvis jättejobbigt för er båda och dessutom blir det också svårt att lösa övriga småproblem om han tivlar på er relation och framtid. Hoppas det löser sig.

• f.d. Svart brud

De enda råden jag kan ge är att man ska vara öppna mot varandra.

Visa uppskattning, ta på varandra när ni går förbi och ge komplimanger. Man brukar glömma sånt och ta varandra för givet när man varit ihop ett tag.

Gå aldrig och lägg er osams.

Svar på tråden Min sambo och jag har en "kris"