• *Juniphé*

fördrink?

Ska ha fest i höst, som jag planerar för fullt...
    När gästerna kommer så vill jag kunna bjuda dem på en fördrink - aptitretare alltså - innan de vi sätter oss till bords.

Har letat på både tasteline och cocktailguiden... men jag hittar varken "Aptitretare" eller "Fördrink"... någon som har några tips?

Även tips på bra drinksidor (på nätet) mottages tacksamt.

• Svar på tråden fördrink?
  • Missen2004

Här har du en enkel beskrivning på en Kir:

"Det är mycket enkelt att variera denna dryck precis hur man vill. Man häller ca 2 cl av smaksättaren i ca 12 cl vitvin eller mousserande vin. Som smaksättare kan man använda vilken klar likör som helst, som t.ex. åkerbärslikör, hallonlikör, jordgubbslikör, hjortronlikör eller tranbärslikör."

Kir Royal:

Du ersätter vitvin/mousserande vin med äkta champagne. Kir Royal serveras alltså alltid med champagne - en drink med "vanligt" vin kallas för Kir.

Lycka till!

• *Juniphé*

Tusen tack! Nu vet jag vad jag ska söka efter... nu gäller det bara att hitta något som matchar tilltuggen

• Kaffemoster

Min favorit är champagne (mousserande vin) med lite lite Midory melonlikör i ... Men också Campari med apelsin juice är en klassiker ...

• förgätmigej

Kaffemoster
    Hur mycket Miori tillsätter du i champagnen? Har du något bra champagnetips?

• Draak

Glöm inte att det finns en kategori drinkar som kallas "champagnedrinkar". De passar ju jättebra! En favorit jag har är "French 75". En egen variant (eller egentligen var det en polare som fick idén) använder Calvados som spritbas, i st f gin eller konjak.

French 75:
    (Proportioner efter behag, men det kan vara lagom med 2-3 cl Calvados)
    Gör en "sour", d v s en lag med florsocker upplöst i citronsaft. Skaka denna med is och Calvados. Sila och häll upp i högt glas och fyll upp med champagne eller mousserande vin. Garnera med lite citronskalkrull.

• milla1

Jag vill slå ett slag för Campari som passar perfekt till fördrink ju!
    T.ex. Campari och apelsinjuice (utan fruktkött då) eller Campari och soda.

• ztar

Om du har ett tropisk tema kan jag rekomendera Passoa! (en likör tror jag visst att det är) Jättegott att blanda med tex apelsinjuice, fruktsoda osv osv kan vaierars i det oändliga! Och tropisk så det räcker :)

• ztar

Åh, hittade receptet nu!

Passoa Passion
    2 cl Passoa Passion Fruit
    2 cl Cariel Vanilla Vodka
    Lime
    Sprite

Rör ihop Passoan och vaniljvodkan med mycket is i ett glas. Fyll upp med Sprite. Pressa i färsk lime.

Supergott!!

• Wife2B-2005

Något som jag tycker är supersmaskigt är att blanda en grön bananlikör som heter "Pisang Ambon" med apelsinjuice. Blir en giftigt grön färg men smakar supergott. Lite exotiskt...

• Bristow

Prosecco med Aperol är inte heller fel. Eller gör ett bal, det kan varieras i oändlighet, men jag brukar ha i
    - nan slags sockerdricka/Sprite
    - Martini el. liknande
    - Vodka (smakar minst sprit)
    - Frukter
    ... man kan även ha i lite juice av nagot slag.

Lycka till och ha sa kul pa festen!!
    Bristow

• *Juniphé*

Å tusen tack för alla förslag!

Det där med Passoa lät lockande
    Måste testas! Ja några andra också

• Rystall

Jag tycker att du skall satsa på Champagnedrink. Bra Champage till detta är Chapel hill, som av många recensenter anses vara en av de bästa mest vällik riktig Champagne. Varunummer 7649 kostar 55:- flaskan. Ett torrt, som passar bra till drink om du skall blanda med likör eller juice. (Färskpressad persikojuice är att rekomendera) Ha en trevlig fest.

• *Juniphé*

visst får du tipsa om bra sidor... bara det inte är för egen vinning

Svar på tråden fördrink?