• *Juniphé*

fördrink?

Ska ha fest i höst, som jag planerar för fullt...
    När gästerna kommer så vill jag kunna bjuda dem på en fördrink - aptitretare alltså - innan de vi sätter oss till bords.

Har letat på både tasteline och cocktailguiden... men jag hittar varken "Aptitretare" eller "Fördrink"... någon som har några tips?

Även tips på bra drinksidor (på nätet) mottages tacksamt.

• Svar på tråden fördrink?
  • oui

'Champagne! Min personliga favorit.

Mousserande, en spansk cava m. en jordgubbe.

Om man gillar något starkare, Dry Martini alt. Gin Tonic.

Vindrink, vitt torrt vin m. lite flädersaft och en citronskiva.

• Cherkan

Jag läste i senaste Elle mat tidning att Absolut har kommit ut med en ny smaksättning som tydligen var riktigt god med bara is - Absolut Raspberry. Den kan man säkert även blanda med lite fruktsoda och få en läcker drink.
    Annars är ju en gammal klassiker - Martini med oliver - aldrig fel!
    // Cherkan

• *Juniphé*

vi har ett tropiskt tema på festen... andra tips som kanske matchar temat bättre?

• oui

Moijito: Ljus rom, sockerlag, mynta och lime

Pina Colada, ljus rom, annas och cocosjuice och krossad is, yummie...

Strawberry Daiquiri, har ej recept men sök på internet

• Courage

Ansluter mig till Cherkans förslag: En drajjjja är verkligen gott! Helst inte så snustorr så att man blir berusad på en gång utan mer en 50/50. Och gjord på den kryddig och aromrika franska vermouthen, Noilly Prat, och inte på den lite karaktärsfattigare Cinzanon eller Martinin.

Som drinkalternativ kan man faktiskt också tänka sig ett kryddat brännvin som Aalborg Jubileum eller Svenska snapsar, serverat med isbitar i ett drinkglas, och så gör man tilltugg av svenska klassiker, som Västerbottenost, rökt korv, torkad renstek, en sill-tartar eller liknande. Nu var det ju inte så trpoiskt, även om det är exotiskt. Så då skulle jag föreslå Pina Colada, kanske en klassisk Singapore Sling. Den är en av mina favoriter. Kanske en Gin och Tonic, om det är tropiska engelsmän på tur?

• Johanna = en lat kock

kanske funkar bättre att söka på aperitif

varken fördrink eller aptitretare är direkt vedertagna uttryck för drinkar...

• *Juniphé*

kan man servera cocktail till fördrink?

vad är en "longdrink"?

Är totalt nyfödd på detta område nämligen... är en sån där gin&tonic-tjej... å det vill vi inte servera på festen.

• marian

En long drink är i princip spetsad drinkbas som innehåller mer än en och en halv deciliter vätska. De serveras i höga smala glas och är törstsläckare. En Tom Collins (gin, citronsaft och club soda) är en klassisk sådan long drink.

En cocktail serveras traditionellt före eller efter maten, i det förra fallet som en aptitretare och i det senare för att öka mättnaden - så det går alldeles utmärkt att servera en cocktail som en drink före maten.

I Europa finns lite andra traditioner - klassiska apéritifer är champagne, vitt vin, ren sherry eller vermouth med lite is i, eller exempelvis Kir Royal (champagne och svartvinbärslikör). Personligen föredrar jag nog cocktails, men så är jag också en sucker för sådana där romantiska filmer från femtio- och sextiotalet där alla går omkring med smärta glas och är sofistikerade... ;)

• Missen2004

När vi har middag hos mina blivande svärföräldrar, så serverar de vanligen en:

Kýr Royal (eller hur det nu stavas) - verkligen en drink som jag älskar, gillar inte drinkar som smakar sprit och den här smakar alldeles underbart. Ska kolla efter en recept..

Eller så blir vi serverade Bloody Marys eller Marqaritas..faktiskt riktigt gott. Men det hela har ju att göra med hur mycket sprit man har i.

Svar på tråden fördrink?