• Apple Dumplin

Var köpa vaniljextrakt?

Jag har letat efter vaniljextrakt hur länge som helst nu, men jag kan inte hitta det.
    Någon som vet var det finns? Var i affärerna ska man leta och i vilka affärer? Har frågat i några, men personalen ser mest ut som frågetecken.

• Svar på tråden Var köpa vaniljextrakt?
  • A-K78

Testa med Amerikanska butiker, typ Grays, om det finns sådana där du bor.

• unmarried

Vad skall du ha det till? Om du skall göra vaniljvodka kan jag meddela att det är jättenekelt med riktig vaniljstång. Dela den på längden, karva bort lite frö (om du inte vill behöva filtrera så mycket, stoppa i och låt stå ett par dagar.

• Apple Dumplin

Tack! Jag ska kolla i amerikanska affärer.

unmarried, nej det är inte vaniljvodka jag ska ha. Behöver extraktet till olika efterrätter (utan sprit).

• Xite

Vad är det för efterrätter?
    Det enda jag kan komma på att man skulle behöva koncentrat till, är om man ska göra godis.
    I annat fall är äkta vaniljstång oslagbart!

• Apple Dumplin

Det funkar inte med äkta vaniljstång till de saker jag ska göra. Visst är vaniljstång gott, men som sagt, det passar inte just nu. Tack för alla tips i alla fall.

• Johanna = en lat kock

kan rekommendera att du kör på äkta vaniljsocker istället...

så slipepr du springa land och rike runt...

bäst är eget vaniljsocker - mixa strösocker med vaniljstång tills det är ett fint pulver...

• Apple Dumplin

Johanna, om man ska göra eget vaniljsocker, ska man mixa hela stången då? Jag trodde att man bara skulle skrapa ur fröna.

• missantu

Jag hade samma problem för några månder sedan när jag skulle göra en tårta innehållande vaniljextrakt. Till slut hittade jag det på Panduro. Det är annars jätteovanligt ute i affärerna.

• Johanna = en lat kock

nej man mixa hela stången

det ser ut som väligt grått grovt florsocker när man är klar...

myyyyycket mer smak än köpt

det är lagom en dl socker till en vaniljstång...

• trolla

Johanna, sånt socker gjorde den nakne kocken i ett program som han hade till Gino, men jag blev aldrig klok på proportionerna. Man tackar för tipset! Hur mkt av det tar man i recept där det står tex en tsk vaniljsocker? Brukar göra pannkakor med vaniljsocker i och måste bara testa med det här..... så nu vet alla vad vi ska ha ikväll *S
    Trolla

• Johanna = en lat kock

jag brukar ta ung samma som det står - men det blir mer smak på det än annars :D

• Johanna = en lat kock

glömde ju...

jag brukar göra sånt socker på gamla torra vaniljstänger - och även av såna som jag kokat med en stund i pannacotta eller andra såna grejer där man använder vaniljstång men slänger den sen...

bara att skölja av och låta torka och mixa sen - men då behöver man mer vaniljstång för att få samma smak...

ibland kan man få köpa billigt i butiken när det är kort datum på dom

så kolla efter det :D

• lij

Och glöm inte att sila bort bitar som inte mixats tillräckligt små innan ni använder vaniljsockret. Jag missade den detaljen första gången och vaniljstångsbitar är inte gott!

Men egengjort vaniljsocker är verkligen godare, smakar mer vanilj.

• Johanna = en lat kock

jag har inte silat mitt

men å andra sidan har jag mixat i tretton evigheter... så allt är som fiiiiint puder...

• lij

Min mixer är kanske inte lika bra, eller så hade jag inte tillräckligt med tålamod. Bitarna är inte goda i vilket fall.

Kom på ett tips till. Vänta ett tag efter mixningen innan du öppnar mixern, så att sockret hinner lägga sig. När man öppnar för fort får man vaniljsocker överallt. Eller jag fick det i allla fall. Men trots mina missöden var det klart värt att göra själv.

• Wife2B-2005

Om du bor i sthlm kan man gå på "Stockholms eter och essensfabrik" på Wallingatan. De har vaniljessens där som jag köpt. Annars kan man ringa dem och höra om de kan skicka via post.

www.essencefabriken.se/

Svar på tråden Var köpa vaniljextrakt?