• Regina_

Urinvägsinfektion i Finland

Jaha, här sitter jag nu med urinvägsinfektion för femte gången på 8 månader. Orkar inte mera med det här nu, det gör så förbannat ont! Orsaken till att jag skriver här är att jag gärna skulle vilja veta vad man ska göra när man får UVI såhär ofta. Det började på samma gång som jag började äta p-piller, så jag misstänker starkt att det är dom som orsakar detta. En fråga till alla er finländare som hänger här på BT (alla icke-finländare får förstås också svara) och som har nån erfarenhet av UVI, hur har ni fått bort det? Finns det nån förebyggande medicin i Finland som man kan äta? Eller ska jag bara byta p-piller? (Har märkt andra icke-önskvärda biverkningar av de pillerna jag äter). Snälla, kan nån hjälpa mig?! Mitt humör försvinner genast när jag känner att det är UVI på gång igen. Såå jobbigt... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland
  • *Juniphé*

en sak till...

hur du torkar dig när du varit på toaletten har ocskå stor betydelse. Torka dig ALLTID framifrån och bakåt... oavsett vilket ställe du torkar.

Hoppas du redan har varit och köpt tranbärsjuice

• tessideluxe

Jag blir lite orolig när jag hör om läkare som hänvisar till vad kvinnor gjorde för 80 år sedan. När jag får UVI gör det så ont att jag inte kan jobba ens (har inte ett jobb där jag kan springa på toa heller) och jag tycker att jag förtjänar läkemedel om de finns. Varför läggs det annars ner så mycket tid på forskningen? För 100 år sedan fanns inte tamponger heller men det är väl ingen som tycker att vi ska använda natursvamp för det? Eller?
    Risken med att äta för mycket antibiotika vet vi nog alla om men jag har svårt att se en läkare säga samma sak till en man som fått urinvägsinfektion (det händer men kanske inte lika ofta men gör minst lika ont)

/Tessideluxe (som aldrig skulle komma på tanken att föda barn utan bedövning heller)

• nano

tessideluxe

Det forskas hur mycket som helst på alternativa sätt att angripa bakterier, just eftersom det har uppstått såpass stor mängd antibiotikaresistans pga att antibiotika skrivs ut ofta, och ibland i onödan.
    Jag tycker absolut att det är värt att prova en metod som transbärssaften innan man ger sig på farmaceutika. Tranbärssaften innebär att du sänker pH i urinet och därmed får lättare att göra dig av med bakterierna. Av antibiotika kan du dessutom få andra problem ex. svamp, eftersom de verkar så kraftigt på kroppens bakterier, detta får du inte av tranbärssaft. Därför rekommenderar man i första hand tranbärssaft, som faktiskt fungerar för många.
    Bara för att det är en gammal metod betyder det inte att den är dålig.

• StinaS

Fast där håller jag nog med Tessideluxe. Om man nu inte käkar antibiotika titt som tätt för då tar det kanske inte. Men jag fick penicillin och det hjälpte direkt. Det tog en dag sedan kunde man gå på toa utan att det gjorde ont.

Det ÄR trots allt en infektion och jag tycker inte man skall fippla med infektioner utan att prata med en läkare.

• *Juniphé*

tessideluxe

Den läkaren som sa så till mig skrev under tiden han sade så ut ett recept på antibiotika till mig.
    Det han menade var att UVI inte alltd bör behandlas med antibiotika... pga antibiotikaresistensen. För som du kanske redan vet så måste man byta antibiotikaprepparat nästan varje gång.

Hur som helst så har han rätt i det han säger. Låter kanske som om det var en riktigt gammal gaggig doktor, men icke. Han är omkring 30 år gammal... så han har rätt så färska kunskaper i bagaget.

• Pa´sHeffaklumpan

Har man UVI ngn enstaka ggn under sin livstid så kanske det går att läka ut den med div. huskurer men om man som trådstartaren drabbats för femte ggn på 8mån så bör man nog se till att ta en odling och därefter äta en pencilin kur. Efter det så kan det ju vara smart att som en del ovan tipsat om dricka tranbärsjouice(serveras på många pensionärsboenden i förebyggande syfte), se till att inte bli kall, duscha efter samlag m.m
    Yngre läkare sitter oftast inne med "nya rön" och äldre läkare med mångåriga erfarenheter - lika viktiga aspekter båda två, huvudsaken att dom tar ens bekymmer på allvar när man söker anser jag

• Regina_

Nu äter jag penicillin och har nästan inga problem med att gå på toa. Dessutom dricker jag åtminstone ett glas tranbärsjuice om dagen och jag tycker att det har hjälpt också. Pratade med min läkare om p-piller och urinvägsinfektion och hon påstod att det nog inte är p-pillerna isf som orsakar det utan samlagen. Och det kan jag ju förstå. Jag hoppas verkligen att detta är sista gången jag äter antibiotika för UVI, har väl snart provat alla mediciner som finns för denna åkomma. =)
    Andra tips mot UVI är att ta varma sittbad (lindrar smärtan). Tack för era råd, uppskattas varmt!

• Genus

Har hört om ett lite annorlunda knep vid UVI: om man är lycklig nog att ha badkar; tappa upp så varmt vatten man klarar och sätt dig i detta och kissa i vattnet! Ska lindra smärtan och på nåt sätt få det att gå över fortare...har själv haft UVI en gång och har jag nån gång velat krypa ur mitt skinn var det då!! Så makalöst obehagligt och smärtsamt, och för varje minut blev det bara värre...fick penicillin och tipset att dricka mycket, gärna nåt surt, kissa direkt efter sex och torka bakåt för att ev. colibakterier inte skulle kunna tränga in i urinröret. Jag håller mig också varm om rumpan och har följt ovanstående råd jag fått och har inte haft nån mer UVI *peppar peppar*. På mormors tid fick man gå med både UVI och öroninflammation tills det gick över av sig självt. Jag är glad att jag lever i nutiden. //G

• StinaS

Genus - eller tills de dog av det.

• Genus

Ja StinaS, eller tills de dog av det...som sagt var, är glad på sätt och vis för att leva i nutiden även om vi har det sämre på andra vis.

Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland