• Katten

Någon som "kan" Skottland?

Hej!
    Jag och min fästman har länge velat åka till Skottland men aldrig kommit iväg, men nu funderar vi på att nästa sommar åka dit och gifta oss. Det får någ antagligen bli en borgelig vigsel och iom att vi vill flyga billigt som blir det nog Ryanair till Gasgow som gäller. Nu till frågan: Är det någon som har några bra tips på hur vi ska göra sen. Vi vill gärna ha någon vacker plats ute i naturen eller kanske någonstans vid någon vacker gammal byggnad. Några tips`? Iom att vi är studenter så har vi begränsat med pengar att röra oss med men jag skulle så gärna ändå vilja att den här drömmen kunde bli verklighet. Finns det några vackra ställen nära Glasgow? Vi vill nog inte vara mitt i stan är osäkra. Är det en fin stad?
    Kanske kan vi hyra bil och åka en bit. Någon som vet om det är dyrt? Vad man ska ha för papper med sig vet jag mer eller mindre, men iom att jag aldrig varit där så ber jag om lite tips om vackra platser där vi skulle kunna ha vigseln.

MVH, Katten

• Svar på tråden Någon som "kan" Skottland?
  • gnorx

Glasgow är en vidrig stad, undvik den! Hyra bil är inte alls farligt dyrt. Är väl typ som i Sverige. Tänk på att det är otroligt mycket knott och bromsar i skottlands natur... Sånt kan förstöra ett romantiskt bröllop. Dramatisk natur hittar man bäst vid norra kusten, södra delen har jag ingen koll på.

• AICB

Var i skottland i somras och bilade runt. Älskade landet. Fantastisk natur. Vi gillade bäst höglandet. Håller med gnorx att glasgow var en tråkig stad, dessutom gillade vi inte heller edinburgh.
    Min favoritby hette Lossimouth som låg på den nordöstra delen.
    Tror dock att öarna på västra sidan oxå är underbara men dem hann vi inte med. Vi får ta det nästa gång.

Tips är att hyra bil. Man kommer långt på några timmar, Skottland är inte så jättestort.

• elolinon

Ok, Glasgow är speciell; smutsig stad och svår att hitta i. Det är ingen stad jag rekommenderar att stanna i. Tågförbindelserna är väldigt bra till Inverness eller Edinburgh.

Ni bara måste åka till Inverness, det är den vackraste staden jag någonsin varit i. Därigenom rinner River Ness.

I Inverness ska ni hyra bil eller åka buss till Drumnadrochit och vandra därifrån ca 3 km till Urquhart castle - väl värt att betala inträde. Slottsruinen ligger precis vid Loch Ness och på vårkanten är det väldigt fint. Det skulle definitivt vara ett ställe jag skulle kunna tänka mig en vigsel på.
    www.castles.org/Chatelaine/URQUHART.HTM

I Edinburgh föreslår jag en spökvandring under staden. Det finns flera olika vandringar, men den i tunnlarna går inte ut på att skrämmas utan berättar istället om hur man levde där förr, i tunnlarna.
    www.auldreekietours.co.uk/

Edinburgh är en härlig stad - nästan lite skrämmande, men vilket härligt slott, hus, historia. Gillar ni dessutom kultur är det staden för er!

• K.C

Oj, vad olika åsikter vi har. Jag älskade Glasgow! verkligen älskade! Ville flytta dit så fort vi kommit hem, faktum är att jag skulle göra det om allt klaffar. Jag har aldrig varit på ett ställe med så trevliga människor! Precis alla var intresserade av att veta mer om en och hjälpa till att hitta roliga ställen att gå på. Jag kan inte alls förstå att någon kan tycka det är vidrigt där. Husen är ibland gamla och ruckliga, men det är häftigt att gå runt och titta. Rör man sig i west end är det absolut fantastiskt! Det är väldigt otvunget i Glasgow, det är få tursiter eftersom alla åker till edinburg. Från Glasgow kan man ta sig till olika ställen såsom edinburg. Man kan okcå åak till ett otroligt pittoreskt ställe som heter Loch Lomond (30 min bort) där det finns ett slott och en fin liten sjö.

Åk dit, säger jag bara. Jag hade gjort det utan att tveka.

• SaMo

Håller med KC Jag älskade Glasgow! Superbra shoping och många bra museum

• K.C

Jaa!
    Och visst var det en väldigt stor liten stad? Den hade allt, men var ändå inte gigantisk!

• Katten

Oj oj vad många tips. Tack så hemskt mycket. Någon mer som har tips eller nån som har fler tips?
    Eller kanske kan berätta lite om hur det var när ni var där?

• K.C

jag har en lång radda med saker att göra i Glasgow, skrev till en kompis efter att vi varit där.
    om du vill kan jag maila dig dem? eller kan man skriva så långt här?

• Djursholmsbrud

Personligen tycker jag att Glasgow ar en trist stad. Lochness ar en turistfalla, inget att se. Pa brittiska turistbyran i Stockholm (jag har tyvarr inte telnr har eftersom jag ar utomlands for tillfallet) kan de ge info om ett speciellt kort for resor med tag, buss och bat till ett verkligt gynnsamt pris. Jag har rest runt en del och tycker mest om Hoy (Orkneyoarna) om man gillar att titta pa faglar, vandra och vacker natur eller Harris vid yttre hebriderna (bortom Sky som ar ratt sa turistigt). Tyvarr har jag inget bra tips pa bra stallen att gifta sig, Hoy och Harris ar mer tips for ev smekmanad om man vill ha vacker natur, lugn och ro och inte sa mycket folk! Edinburg ar min favorit av de storre staderna.

Lycka till!

• Jenca

Som så många andra länder så har Skottland sina bra och dåliga sidor, till de bättre hör den storslagna naturen och till de sämre att mycket är väldigt nedgånget och slitet, men däri ligger oxå en del av charmen.

Jag hör till skaran som gillar Glasgow, men det beror förmodligen på att jag ofta är där. Kan hålla med om att det kan vara lite krångligt att hitta om man kör bil, eftersom det är enkelriktat på många ställen, men om man går eller åker buss, tåg eller deras minitunnelbana så tycker jag inte att det är några problem. Det finns tre stora shopping gator i centrum och en massa små avstickare från dem med allt från exklusiva designer prylar till alternativ mer bohemiska grejer.

West End är som K.C säger kanonmysigt med massa småaffärer, pubar, cafér och restauranger.

Men nu var det ju helst utanför Glasgow ni ville om jag förstod rätt....

Om ni flyger med Ryanair till Prestwick så har ni inte lång till ön Arran, som ibland kallas för Skottland i miniatyr eftersom den har delar av all den natur som finns i hela Skottland.

Vi förlovade oss på Arran på ett jättemysigt country house. Visserligen inte billigt, om ni som 'fattiga studenter' kanske vill ha det, men stället var en värt varenda öre!

Ayr är annars en väldigt mysig lite mindre stad som oxå ligger i närheten av Prestwick. Stax söder om Ayr, i Alloway, finns det en väldigt mysig liten kyrka som ett par av våra kompisar gifte sig i, i våras. Stället är känt för sin Brig O'Doon, en bro över floden Doon, som är med i en av poeten Robert Burns dikter. Det är dock ett väldigt populärt ställe att gifta sig på så jag tror man måste vara ute i god tid för att få plats.

Gretna Green är ju annars berömt att gifta sig på, man kunde gifta sig där utan föräldrars tillstång när man var 16, till skillnad från England där man var tvungen att vara 18, så det var många som rymde dit för att gifta sig förr i tiden. Det ligger i södra Skottland, nära engelska gränsen.

Lite med tips om var man kan gifta sig i Skottland, och vad som behövs kan du hitta på den här sidan:
    romantic.visitscotland.com/
    www.destination-scotland.com/romance/gretna.asp

• a02270

Jag bodde i Skottland mellan sep-98 till april-99 och jag tyckte det var underbart, dock regnar det väldigt ofta under den tiden.
    Jag tycker Glasgow är en sån stad som växer på en, den blir bara bättre och bättre ju oftare man är där...:) Men jag jobbade som sagt, så vi hann inte runt så där ofta..

Men runt Ayr och Larges är det väldigt fint..och samtidigt nära Glasgow & Edingburgh.

• Katten

Tack så mycket för all tips.
    Är det någon som vet något om ett ställe som heter Oban då? Såg en bild därifrån med en helt fantastisk utsikt igår.

• K.C

katten: har försökt komma in på min mail, men den ligger visst nere idag; jag mailar så fort det bara går! SÅ du vet att jag inte glömt bort dig...

• Katten

Ok, jag väntar.
    Fler tips någon?

Svar på tråden Någon som "kan" Skottland?