Som så många andra länder så har Skottland sina bra och dåliga sidor, till de bättre hör den storslagna naturen och till de sämre att mycket är väldigt nedgånget och slitet, men däri ligger oxå en del av charmen.
Jag hör till skaran som gillar Glasgow, men det beror förmodligen på att jag ofta är där. Kan hålla med om att det kan vara lite krångligt att hitta om man kör bil, eftersom det är enkelriktat på många ställen, men om man går eller åker buss, tåg eller deras minitunnelbana så tycker jag inte att det är några problem. Det finns tre stora shopping gator i centrum och en massa små avstickare från dem med allt från exklusiva designer prylar till alternativ mer bohemiska grejer.
West End är som K.C säger kanonmysigt med massa småaffärer, pubar, cafér och restauranger.
Men nu var det ju helst utanför Glasgow ni ville om jag förstod rätt....
Om ni flyger med Ryanair till Prestwick så har ni inte lång till ön Arran, som ibland kallas för Skottland i miniatyr eftersom den har delar av all den natur som finns i hela Skottland.
Vi förlovade oss på Arran på ett jättemysigt country house. Visserligen inte billigt, om ni som 'fattiga studenter' kanske vill ha det, men stället var en värt varenda öre!
Ayr är annars en väldigt mysig lite mindre stad som oxå ligger i närheten av Prestwick. Stax söder om Ayr, i Alloway, finns det en väldigt mysig liten kyrka som ett par av våra kompisar gifte sig i, i våras. Stället är känt för sin Brig O'Doon, en bro över floden Doon, som är med i en av poeten Robert Burns dikter. Det är dock ett väldigt populärt ställe att gifta sig på så jag tror man måste vara ute i god tid för att få plats.
Gretna Green är ju annars berömt att gifta sig på, man kunde gifta sig där utan föräldrars tillstång när man var 16, till skillnad från England där man var tvungen att vara 18, så det var många som rymde dit för att gifta sig förr i tiden. Det ligger i södra Skottland, nära engelska gränsen.
Lite med tips om var man kan gifta sig i Skottland, och vad som behövs kan du hitta på den här sidan:
romantic.visitscotland.com/
www.destination-scotland.com/romance/gretna.asp