• Bröllopstokiig

Ljus klädsel?

Nu behöver jag hjälp igen ...
    Vårt bröllop kommer att vara enkelt, vi vill inte att brudgummen etc ska ha frack eller nåt sånt. Men man vill ju ändå att han ska stå ut lite i mängden. Tänkte därför att man skulle skriva Klädsel: Ljus kavaj på inbjudan. Vad tycker ni om det? Är det fel att antaga att gästerna har ljusa kostymer? HJÄLP!

• Svar på tråden Ljus klädsel?
  • Bröllopstokiig

Ljusa sommarkläder kanske? Om det är på sommare/våren ni gifter er förstås. Det är nog inte så många som har ljusa kostymer, men ni kanske kan tänka er att klä ner era gäster ett steg till, till skjorta och slips?

• Bröllopstokiig

Jag tror inte att alla gäster har ljusa kostymer faktiskt. Ni kan självklart skriva precis vad nu vill, men jag tycker nog att det är lite mycket begärt. Jag antar att brudgummen skall ha mörk kostym och för att bli extra fin kan han ju då välja brokadväst och kravatt i en färg som matchar brudbuketten.

Pernilla

• Bröllopstokiig

Det blir i september, och jag tycker nog att det är helt OK att "klä ner" gästerna. Tack för tipset!

• Bröllopstokiig

Ljus klädsel kan väl vara en bra formulering, om ni inte vill vara säkra på att gästerna klär upp sig.

Vårdad sommarklädsel kanske är ett alternativ?

• Bröllopstokiig

Om jag fick en inbjudan som det stod "Ljus klädsel" på skulle jag bli förvirrad. Ljus, ja visst, men av vilken finhetsgrad? Dessutom skulle jag förknippa det med begravning. Och som tjej skulle jag inte ens vilja klä mig i ljus kläder. Men jag förstår ert dilemma! Nuförtiden kan man nog skriva "kavaj" utan att alla kommer i riktigt mörk kostym.

• Bröllopstokiig

Hej!

"ljus klädsel" kopplar jag direkt till begravning. Det enda stället jag har sett det som klädsel är på begravningar när det inte ska vara sorgklädsel.

Skriv "kavaj" och ni kommer få en bra blandning. Athena hade sen några bra råd avseende brudgummens klädsel.

/Kjell

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Peanut!
    Det var JÄTTEBRA! Tror att vi kanske gör så, eftersom det är ett relativt litet bröllop så kommer vi att prata med de flesta innan och de kommer att veta hur vi vill ha det.

STORT TACK till alla som engagerat sig! Detta forum är verkligen toppen!

• Bröllopstokiig

Min blivande man bara vägrade gifta sig i frack och mig gör det inget, han ska ju inte ha på sig något han inte trivs i, särskilt inte denna dag! Han ska ha ljus kostym med tillhörande väst och troligtvis ljusblå skjorta och slips som tar upp både färgen i kostymen och skjortan. Jag ska ha en empire-skuren, benvit klänning (min drömklänning!) och buketten kommer trolitvis bestå av prästkragar, blåklint och mycket grönt. Jag älskar det fina enkla. Helst ville han ha linne kostym med väst men det var omöjligt att få tag på tyvärr.

MVH
    Catti

• Bröllopstokiig

Ett alternativ som jag gillar är "sommarfin". Själva har vi skrivit: "ta något ni känner er snygga i"

• Bröllopstokiig

Vi har skrivit:

Klädsel: Vackert, festligt & fritt

Så att gästerna får ta det som känns bekvämt.

• Bröllopstokiig

Var på ett bröllop förra året där det var klädsel Kavaj och brudparet hade helvitt på sig båda två. mannen hade en supersnygg vit kostym. De syntes enormt och det var väldigt snyggt med ett helvitt brudpar.
    Bara en tanke...

• Bröllopstokiig

Valfritt festfint kan man kanske skriva?

Svar på tråden Ljus klädsel?