• Annita

Mälarö kyrka

Hejsan!

Finns det någon som har text och kanske till och med noter till Mälarö Kyrka? Vore så bra...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mälarö kyrka
  • Mrs Eire

Vi gifte oss i Sånga kyrka i januari i år. Jag ar i fram krokarna så det var naturligt for mig. Ni som gifter er på Faringso, se till att få Gunvor Jonsson som prast, någon battre prast an henne får man leta lange efter! Valdigt naturlig kvinna!!! Rekommenderar varmt!

• poppis

Nu har jag bokat kyrkan! Jag har också pratat med en vaktmästare som ska komma och öppna den till oss på måndag morgon! Dessutom sa jag att jag hade hört att Gunvor Jonsson var bra så nu har vi önskat henne som präst! Jag är såååååå glad!!!

• Tant Pernilla

Om det är fler spekulanter på text och noter till Mälarö kyrka så finns den med i en av de tidiga Vispopböckerna. Typ nummer 3 eller nåt sånt. Men det är bara melodistämman plus ackordbeteckningar. Bättre än inget, dock!

Vi gifte oss också i en mälarökyrka, nämligen Munsö. "Min" kyrka är egentligen Ekerö kyrka, men den var fullbokad med "utsocknes" den dagen vi ville gifta oss och Munsö var ett perfekt alternativ. Så här i efterhand känns det nästan som om det var meningen att vi skulle hamna där!

Men alla mälarökyrkor är vackra!

• Mrs Eire

Poppis: Påminn garna pastorsexp. om att ni vill ha gunvor nar ni kommer lite narmare brollopet, de brukar "glomma bort" saker iband, Gunvor sjalv har så mycket och darfor inte full koll på allt alltid.
    Hon var kanon på vårt brollop, hon tilllat tom att min mans katolska prast fick vara med famme vid altaret under vigeln och aven saga en blessing for oss. Gunvor sa att det var nog forsta gången sedan Sverige gick over till protostantismen som en katolsk prast varit med och hållit vigsel!!

• Ejlis

Jag är med i Birkakören på Adelsö och igår hade vi körövning. Det visade sig att vi förlorat 3 duktiga körsångare under sommaren. Nu är vi i skriande behov av nya!!

Är någon av er intresserade av att sjunga med oss?

Isåfall är ni välkomna att mejla mig/oss på
    birkakoren@hotmail.com
    så berättar jag lite mer!

VÄLKOMNA!!
    /Ejlis

• Tant Pernilla

Ejlis: Vad är det för stämmor...?

Jag är alt men är inte nån duktig körsångare. Har inte sjungit ordentligt i kör sen högstadiet...

• Ejlis

Vi är en fyrstämmig kör. Det var två altar och en tenor som slutade, så det är det som behövs allra mest. Jag är egentligen sopran, men har nu hoppat till altstämman. Man behöver absolut inte vara särskilt körvan! Det viktiga är att man VILL!
    Just nu är vi 23st.

Om du inte sjungit sedan högstadiet är det hög tid att du börjar nu!!

• Tant Pernilla

Ejlis: Jo, jag har haft ett litet körsug på sistone...

Var med på "Allkör på Cirkus" med min syrras "körannex" förra hösten och det var jättekul!

Så vilja har jag, och ganska bra röst, och rätt så bra gehör, och kan läsa noter nöjaktigt, men inte så god vana och jag är inte så bra på att hålla stämman, men det vet jag är mycket av en övningssak.

• Ejlis

Tant Pernilla:
    Förresten, om du gifte dig i Munsö Kyrka kanske du hade Carina som kantor?! Hon är vår körledare!

• Tant Pernilla

Ejlis: Nja, det är så att jag har en gammal vän som pluggar till kantor så han spelade på vårt bröllop och körde de efterföljande också, för Carina hade frågat om han kunde, så jag har inte träffat henne. Han har "vikat" för henne vid några andra tillfällen också...

Jag hör egentligen till Ekerö församling, men det var ett gäng utsocknes som ockuperat kyrkan hela den dagen vi ville gifta oss, så då blev det Munsö i stället. Inget jag ångrar, direkt. Svän är ju störtskön!

• Ejlis

Du låter som klippt och skuren för Birkakören! Gillar du sedan att fika också, så kan det inte bli bättre. Vi har ALLTID en obligatorisk fikarast och någon av adelsöborna bjuder på kaffebröd.

Jag skall gå hem från jobbet nu.
    Mejla eller så kanske vi hörs här igen imorgon!

Ha en bra kväll!

• Tant Pernilla

Ejlis: Fika är alltid bra! Jag mejlar dig nog eller så hörs vi här i morgon.

• Ejlis

Godmorgon!

Nu är man på jobbet och "jobbar" igen...
    (=äter frukost och hänger på BT...)

• Tant Pernilla

BT håller på att bli mitt fördärv. Fick en uppsträckning av chefen i går för att jag jobbar för lite...

• Ejlis

Ouch!!
    Ingen har upptäckt min svaghet ännu.

Har du funderat något på Birkakören?

• Tant Pernilla

Jepp, det har jag...! Är det dig man kommer till om man mejlar på adressen ovan?

• Ejlis

Jajamensan, man kommer till mig!!

Några fler har inloggningsuppgifterna, men det är bara jag som loggar in ändå.

• Tant Pernilla

Olrajt! Då får du snart ett mejl, Ejlis...!

Svar på tråden Mälarö kyrka