• Missen2004

Kryssning - bra eller dåligt?

Vi har bärjat fundera på vår bröllopsresa redan nu, fast inget annat är bokat ännu. Det brukar ju bli lite billigare om man bokar tidigt, så tänkte att vi skulle göra det någon gång mellan nu och jul. På resan ska vi åka i juli/augusti nästa år. Vi gifter oss säkert lite tidigare än det, men får inte ledigt förrän först då.

Har tänkt på en kryssning i 10-18 dagar i Karibien. Någon som varit med om det och kan tipsa om bra resväg? Arrangör? Pris? Fartyg? Eller kanske finns det andra lika bra kryssningar i andra delar av jordklotet?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Kryssning - bra eller dåligt?
  • la fille

Har aldrig varit på kryssning men det är säkert trevligt. Vill bara varna för at det är orkansäsong på många ställen i Karibien under juli-september. Kan vara bra att kolla upp innan ni bokar. Jag har vänner som fastnat på St Martins och Jamaica under orkan och de tyckte det var en rätt skrämmande upplevelse. Plus förstås att det inte direkt är den sortens semester man drömmer om - att sitta i hotellets betongkällare i flera dar...

Välj resmål med omsorg så får ni säkert en bra resa!!

• Missen2004

Tack för tipset om orkaner! ..det måste vara läskigt och tråkigt. Ska kolla upp det, skulle väl kännas som bortkastade pengar och semester om man råkade ut för det.

• Devoted

Jag var i Karibien (Martinique, St Lucia mfl öar) i vintras. Det jag noterade var att medelåldern på dessa kryssningar är hög! Närmare döden närapå... Det var blått hår och rullatorer överallt. Dessa underbara öar förvandlades till turistkrimskrams när båtarna anlände och då var det bara att fly fältet tyvärr.

Hur det är ombord på båtarna vet jag inte, säkert är det trevligt, men själv blev jag väldigt avskräckt av klientelet.

Karibien var dock underbart i övrigt!

• justine

Alltsa jag maste saga att jag har varit pa en kryssning med Royal Caribbean en gang, dock i medelhavet. Detta lyx fartyg ar amerikanskt och var bemannat med amerikaner aven i europa och gasterna ar till 98% stenrika nord och syd amerikaner. Det fanns endel amerikanska honeymooners ombord. Medelaldern var val runt 50. Manga rika aldre par i grupp. Allt ar lyx, fina hytter och massor av mat och menyer att valja bland. Alkohol ingick ej och det var dyrt och allt betalades med US dollars men det gor ju inget nar man ar i karibien. Pa denna kryssning sa anlade man pa vissa platser dar man var tvungen att ta en av kryssningens bussar till ex Rom. Men en sadan busstur kostade 60 ? 70 usd tor. Dessutom sa hade man en hytt manager som baddade 10 ganger per dag och givetvis forvantas en saftig driks. (pa det dyra pris man betalar). Man kan stanna pa baten hela tiden oxa, det finns solstolar och pool och klattervagg (spa mot betalning 150-200 usd per behandling) och massor med underhallning. Den bestod av maccarena danser och annat i den stilen. Inget for oss. Vi delade bord med ett annat pa som var pa smekmanad (vi var ej pa smekmanad) och de var tvugna att sitta med oss runt ett 4-bord i en hel vecka. Inga romantiska middagar pa tumanhand. Man kan ga till andra restauranger men da far man betala fulla restaurang priser.
    Det ar valdigt amerikanskt som jag har lite svart for. Vi nord europeer vill garna vara ensamma pa tu man hand och inte halla pa med networking hela tiden.
    Tank pa sadana smasaker innan ni bestammer er for en kryssning (Royal Caribbean trafikerar mycket i karibien). Jag tycker det var hektiskt nar man val skulle pa utflykter (vi orkade inte ligga pa en stekhet bat hela tiden) eftersom vi kande att vi ville ivag for att slippa se samma jobbiga manniskor hela tiden. I karibien sa tror jag inte man aker langt pa utflykter eftersom man anlagger nara utflyktsmalet, och da aker man shuttlebatar i land och da ar det ju enklare. Vill inte vara en gladje dodare men det later mer romantikst an vad det ar.

• trolla

Vi är precis hemkomna från en kryssning i Medelhavet med Vingresor på Carousel (Mytravell) du kan läsa mer på vings hemsida. Och inom närmaste dagarna kommer reserapport på vår hemsida skriver in på BT när det är klart. Helt otrolig resa. Åldern ligger på 10 till 70 jämt fördelat.
    Vi fick en restresa (best i maj) för att from 20 augusti var det lågsänsong för att skolorna börjar. Så vår resa för två gick lös på 13 700 för två allt utom sprit och utflykter betalt och klart. Även flygbiljett och sånt ingår i det priset. Vi fick en fin hytt på promenad däck. Vi tror att när man reser med ett bolag som Ving så blir det automatiskt mer blandade åldrar eftersom de håller priser som passar vanligt folk. För oss var det lyx i överflöd men säkert inte samma lyx som på Caribien cruisses som säkert är mkt lyxigare. Men vi var fullt nöjda med att få hytten städad så fort vi lämnade den (till och med underkläderna vek våran hyttsteward ihop *S) och höll reda på blöta badhandukar odyl. Servicen vid maten var oslagbar (för oss iaf). Finns säkert finare båtar men för oss vanliga dödliga var Carousel en pärla.
    Vi hade en otroligt fin vecka och kommer att kryssa med Ving igen helt klart.
    Ganska säkert redan i september nästa år då jag fyller år.
    Trolla

Svar på tråden Kryssning - bra eller dåligt?