Alltsa jag maste saga att jag har varit pa en kryssning med Royal Caribbean en gang, dock i medelhavet. Detta lyx fartyg ar amerikanskt och var bemannat med amerikaner aven i europa och gasterna ar till 98% stenrika nord och syd amerikaner. Det fanns endel amerikanska honeymooners ombord. Medelaldern var val runt 50. Manga rika aldre par i grupp. Allt ar lyx, fina hytter och massor av mat och menyer att valja bland. Alkohol ingick ej och det var dyrt och allt betalades med US dollars men det gor ju inget nar man ar i karibien. Pa denna kryssning sa anlade man pa vissa platser dar man var tvungen att ta en av kryssningens bussar till ex Rom. Men en sadan busstur kostade 60 ? 70 usd tor. Dessutom sa hade man en hytt manager som baddade 10 ganger per dag och givetvis forvantas en saftig driks. (pa det dyra pris man betalar). Man kan stanna pa baten hela tiden oxa, det finns solstolar och pool och klattervagg (spa mot betalning 150-200 usd per behandling) och massor med underhallning. Den bestod av maccarena danser och annat i den stilen. Inget for oss. Vi delade bord med ett annat pa som var pa smekmanad (vi var ej pa smekmanad) och de var tvugna att sitta med oss runt ett 4-bord i en hel vecka. Inga romantiska middagar pa tumanhand. Man kan ga till andra restauranger men da far man betala fulla restaurang priser.
Det ar valdigt amerikanskt som jag har lite svart for. Vi nord europeer vill garna vara ensamma pa tu man hand och inte halla pa med networking hela tiden.
Tank pa sadana smasaker innan ni bestammer er for en kryssning (Royal Caribbean trafikerar mycket i karibien). Jag tycker det var hektiskt nar man val skulle pa utflykter (vi orkade inte ligga pa en stekhet bat hela tiden) eftersom vi kande att vi ville ivag for att slippa se samma jobbiga manniskor hela tiden. I karibien sa tror jag inte man aker langt pa utflykter eftersom man anlagger nara utflyktsmalet, och da aker man shuttlebatar i land och da ar det ju enklare. Vill inte vara en gladje dodare men det later mer romantikst an vad det ar.