• Bröllopstokiig

På vilken hand ska han bära ringen??

Jag vet förstås att i Sverige bär man vigsel och förlovningsring på vänster hand. Men i Danmark och Norge vet jag att man bär förlovningsringen på vänster hand men när man blir gift så flyttar man ringen till höger hand. Vet ni hur man gör i andra länder?? Min blivande man är dansk och han kan inte bestämma sig för om det är vänster eller höger hand som gäller..... Att hans högra ringfinger är betydligt kraftigare än det vänstra försvårar ju saken eftersom han inte kan byta finger hand efter vilket land han befinner sig i

Tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden På vilken hand ska han bära ringen??
  • Bröllopstokiig

Att bära ringarna på vänsterhanden delar vi med Storbrittannien och USA, i många andra länder bär man den på högerhanden.

Han kan väl ha ringen där han trivs bäst med att ha den?

• Bröllopstokiig

Är ingen expert men jobbar i ett företag som ingår i en dansk koncern. Jag har förstås blickat på mina manliga danska kollegors händer... och de som har ring (och som jag vet är gifta!!!) har ringen på höger hand.

Han kan ju inte hålla på att byta finger där han har ringen! Det blir ju lite komiskt. *ser en bild framför mig där han byter ringen just i en flygplansgate, typ* Jag håller ju inte på att flyttar mina ringar beroende på var jag befinner mig. Så bestäm en hand och sedan sitter ringen där, alla har väl olika stora fingrar, min förlovningsring passar inte bra på högerhandens ringfinger!

• Bröllopstokiig

I Sverige är det bland mina homosexuella kompisar vanligt att de har ringen på höger hand. Jag skulle nog ha den på väster hand om vi bodde i Sverige och höger om vi hade bott i Danmark.

• Bröllopstokiig

Min morfar var dansk och hade sin vigselring på högerhand!

Svar på tråden På vilken hand ska han bära ringen??