rostat bröd eller färsk baguette (eller annat vitt bröd) är ett måste!
Eftersom ni mest ska ha vinprovning "på kul" så går det nog bra, men om man ska testa vin lite mer seriöst så är det inte bra att ha några smakrika tillbehör eftersom det påverkar hur man uppfattar vinerna. Men för en trevlig-kväll-provning skulle jag ställa fram:
några ostar - en blåmögel, en brie eller camembert och en tämligen vällagrad hårdost. Sen kan man fylla på med tex. chèvre (min favvis) och kanske något mer kul, typ en god vitlöksost eller något sånt (botanisera i ostdisken!!)
rädisor, gurkstavar, sellseristjälkar och cream crackers eller water crackers eller andra smakneutrala kex till osten. Inte vindruvor, de gör sig inte bra till vin. Päron kan funka till vitt vin (gissar dock att ni ska ha rött).
oliver
en god, smakrik, rökt skinka - kan rullas ihop runt en bit gurka el dyl eller bara serveras i skivor eller tärningar.
en god, skivbar pastej, inte för fet, skuren i tärningar som man sätter en tandpetare i (ev med en liten bit saltgurka på varje bit)
smördegsknyten med pesto (färdigköpt, utkavlad smördeg, skärs i fyrkanter ca 7x7 cm, lägg en klick pesto mitt i varje fyrkant och vik in hörnen mot mitten så att peston täcks. Grädda i 225 grader tills knytena är gyllenbruna och frasiga).
baconlindade vadsomhelst (oliver, rädisor, gul-löks-klyftor, kycklingfilétärningar... you name it...)
några dipper, hyfsat fasta så att man kan lägga dem på brödet utan att det rinner. En vitlöksdipp och en med annan smak, tex.
Kommer inte på något mer, men glöm inte en tillbringare med vatten på bordet!
Och HA SÅ KUL (blir lite avis samt mycket sugen på vin!
/shalimar