• EmmaPemma

Vinprovning - vad äta till?

Är det ngn som har bra tips på vad man kan äta för ngt när man skall ha en enkel vinprovning hemma. Det handlar inte om ngn höjdar-provning - utan vi gör det mer för att ha trevligt och vill ha lite smått att äta till.
    Så jag är tacksam för tips på plockmat (både salt och sött) som passar till rödvin.

• Svar på tråden Vinprovning - vad äta till?
  • shalimar

rostat bröd eller färsk baguette (eller annat vitt bröd) är ett måste!

Eftersom ni mest ska ha vinprovning "på kul" så går det nog bra, men om man ska testa vin lite mer seriöst så är det inte bra att ha några smakrika tillbehör eftersom det påverkar hur man uppfattar vinerna. Men för en trevlig-kväll-provning skulle jag ställa fram:

några ostar - en blåmögel, en brie eller camembert och en tämligen vällagrad hårdost. Sen kan man fylla på med tex. chèvre (min favvis) och kanske något mer kul, typ en god vitlöksost eller något sånt (botanisera i ostdisken!!)

rädisor, gurkstavar, sellseristjälkar och cream crackers eller water crackers eller andra smakneutrala kex till osten. Inte vindruvor, de gör sig inte bra till vin. Päron kan funka till vitt vin (gissar dock att ni ska ha rött).

oliver

en god, smakrik, rökt skinka - kan rullas ihop runt en bit gurka el dyl eller bara serveras i skivor eller tärningar.

en god, skivbar pastej, inte för fet, skuren i tärningar som man sätter en tandpetare i (ev med en liten bit saltgurka på varje bit)

smördegsknyten med pesto (färdigköpt, utkavlad smördeg, skärs i fyrkanter ca 7x7 cm, lägg en klick pesto mitt i varje fyrkant och vik in hörnen mot mitten så att peston täcks. Grädda i 225 grader tills knytena är gyllenbruna och frasiga).

baconlindade vadsomhelst (oliver, rädisor, gul-löks-klyftor, kycklingfilétärningar... you name it...)

några dipper, hyfsat fasta så att man kan lägga dem på brödet utan att det rinner. En vitlöksdipp och en med annan smak, tex.

Kommer inte på något mer, men glöm inte en tillbringare med vatten på bordet!

Och HA SÅ KUL (blir lite avis samt mycket sugen på vin!

/shalimar

• Ettolrach

Till rött vin skulle inte jag välja chevre eller andra getostar, de smakar bättre med vitt vin i mitt tycke.

Väldigt kraftiga ostar som Kvibille Ädel, Stilton, Gorgonzola och liknande är ljuvliga ihop med ett sött vitt vin eller ett starkvin men med rätt rödvin går det också bra.

Vid själva vinprovandet är det bäst att hålla sig till vitt bröd och kranvatten för att "rensa" smaklökarna, annars "stör" ost och annat smaken.

Och undivk parfymer och rakvatten, en stor del av vinprovning är doftandet för hur vinet doftar är en minst lika stor upplevelse som hur vinet smakar - den mänskliga näsan är känsligare än den mänskliga gommen. När man testat färdigt (vilket inte behövs så stor mängd vin för att göra) så är det gott med plocket efteråt.

Till ett fylligt rött vin är det riktigt smarrigt med choklad -helst riktigt mörk choklad - enligt min gom i alla fall, sådant är ju individuellt.

Det är kul att testa vin, det behöver inte vara så märkvärdigt eller krångligt. Vi är ett gäng som testat en del genom åren och var det 10 pers som testade 4 viner så kunde samma vin få omdömen allt från "supergott, mumsigt" till "nä fy, blä, snudd på odrickbhart".

Ha så kul!

• EmmaPemma

Tack tjejer! Vad med tips och råd ni har!

Nu har jag nog bestämt att det blir som så att vi först provar vinerna (skall bara ha 3 sorter) - och då sköjer vi bara ur med vatten emellan. Sedan dricker vi upp resten ur flaskorna (vi är inte alls många) och äter lite smått och gott till.

Shalimar:
    verkligen jätte bra tips på matiga saker! Jag kommer absolut att servera flera av dina förslag.

Ettolrach:
    tack så mycket för vinprovartipsen, och som du ser ovan så kommer jag följa dem . Tänkte även fråga dig angående chokladen, skall det vara helt ren mörk choklad (alltså inga fyllningar)?

Ummm, det blir härligt med det är ett bra tag. Tänkte att man skulle börja planera och förbereda i tid för en gångs skull!

• EmmaPemma

ett bra tag kvar.... skulle det ju stå

• Pixie

Hej,
    ville bara helt kort säga att råa grönsaker (och rå frukt)ofta kan ge rödvin en metallisk smak. Det beror på att det blir en kemisk reaktion mellan vinet och de syror som finns i grönsakerna/frukterna. Vissa grönsaker kan tom ge samma effekt när de är tillagade, men det är ganska ovanligt..

Ha en trevlig vinprovning!

• EmmaPemma

Det skall jag ha i åtanke .
    Jag har hört att skaldjur ofta ger en metallisk (ej god) smak tillsammans med vin (har väl ngt med syran att göra där också antar jag, men kommer inte ihåg så noga).

• *nyfiken*

Vindruvor samt grissini (de där italienska torra brödpinnarna) är bra att ha emellan viner.

• Johanna = en lat kock

jättegoda tips ni har räknat upp

till de kraftiga ostarna är det jättegott med tex en fikonmarmelad, vinterfruktkompott eller ngt annat lite sött...

sitter själv och funderar på att bjuda in lite kompisar på vinprovning med lite mat...
    funderar på att köra ngt italientema med bland annat amarone och ripasso viner

och vindruvor är inte bra att ha mellan viner... det påverkar smaken alldeles för mkt

• Ettolrach

EmmaPemma, fyllda praliner med mörk choklad tycker jag är syndigt gott till rödvin.

Johannas tips om marmelad och kompotter till ost är bra, det är otroligt gott. Jag hittade faktiskt specailmarmelader för ost på en stor livsmedelsbutik, det stod på burken vilken sorts orstar som passade ihop med den specifika marmeladen. Just ost med kompotter åt jag och maken som dessert på vår 1-åriga bröllopsdag och till det drack vi ett sött portvin. Mmmmm...

Nu blir jag sugen på ost och portvin, *s*

• Johanna = en lat kock

joo det där med skaldjur och metallisk smak...

det är umami som ger den effekten...
    i lagom mängder så lyfter umami vinet - blir det för mkt så blr det väldigt metalliskt...

• EmmaPemma

Johanna:
    ja, fikonmarmelad, tror jag faktiskt att jag fått på en ostbricka ngn gång - det var jätte gott till, det lägger jag också på minnet .

Ettolrach:
    perfekt! Då skall jag bege mig till pralinhuset eller chokladfabriken när det börjar bli dags .

Massa bra tips jag får - jag kommer att äta ihjäl mig

• *nyfiken*

Johanna = en lat kock,
    Konstigt att du säger att vindruvor inte är bra emellan. Många vingårdar i australien har nämligen det. Men det kanske är mer så man ska få prova de "riktiga" druvorna och se vart vinet kommer ifrån. Jag tycker dock att det är gott emellan. Bör väl tillägga att det alltid är vingårdens egna druvor de har, inte vanliga druvor. Det kanske gör skillnad, det täntke jag inte på.

• Johanna = en lat kock

jo jag har oxå testat druvor och viner av de druvorna...

då letar man efter smaker från druvan i vinet...

men då neutraliserar man smaklökarna emellan druvan och vinet - med tex vitt bröd, grissini eller liknande

annars påverkar druvorna smaken jättemkt
    nästan alla viner utom de supersöta blir surare och bittrare

• *nyfiken*

Jaha, är det så man gör. Då vet jag det till nästa gång...

• EmmaPemma

Jag har sett att det finns en vinprovarskola på DN:s hemsida. Där står det en del intressant information om det är ngn mer som är intresserad!

Svar på tråden Vinprovning - vad äta till?