• alexaGBG

Extra rött guld, någon?

Vi skulle vilja ha vår vigselringar i extra rött guld, dvs att det bryter mer mot koppar än mot silver.

Är det någon som har det i sina ringar? Är det svårt att få fixat?
    Vad skiljer det i pris ungefär?

• Svar på tråden Extra rött guld, någon?
  • Aurum

Det finns guld i flera olika nyanser. Det riktigt röda guldet kallas för rosé. Jag vet inte vad det har för pris eftersom man sällan arbetar med det men jag tror knappast att det har ngn större kännbar betydelse på priset. Som sagt det är sällan man arbetar med roséguld så det kan bli svårt att få tag. Men vårat svenska rödguld tycker jag är snyggt nog med sin röda djupa glans.

• Zipp

Gå in på nätet å sög på olika ringar så får ni se både färgen å priset.

• AnnaM

Nu vet jag inte var du bor, men i Växjö finns i alla fall en jättebra guldsmedsaffär som heter Axel Ohlsson Guld, www.axogold.se (inte så bra hemsida), och de har jättemånga vigsel/förlovningsringar, både i vitt, gult, rosé och rött guld och i platina.

• Grönöga

Nu kanske inte alla är beredda att hålla med mig men i Sverige är det fakiskt rosé guld som är det vanligaste. Vet inte varför i folklig mun så är det rött guld som är vanligast. Det trodde jag med innan jag fick det förklarat till mig av en guldsmed.

Menar inte att vara besserwisser, blev som sagt själv förvånad.

• Aurum

Grönöga!

Den guldsmed som sagt detta kan inte ha vetat vad han/hon pratat om. I Sverige används egentligen ngt som på fackspråk kallas för mellanfärgat guld. Det kallas för rött guld, vilket inte är inkorrekt men det är absolut inte detsamma som rosé. Roséguld är tillochmed lite rosa till färgen och det kan man inte säga att "vanligt" "rött guld" är.

• Tom

Till aurum: Om detta med "rosé" tvista de lärde tydligen. Se SP (Statens provnings och forskningsinstitut) som även är de som stämplar den s k kattfoten (numera frivilligt för tillverkare, istället godkänns ansvarsstämpel) och som på deras hemsida anger, citat: "Den helt dominerande guldlegeringen i Sverige är den s.k. roséfärgen, vilken består av 75 % guld (18K), 8-9 % silver och 16-17 % koppar". Deras hemsida, med mycket info om guld, finns på: www.sp.se/kattfoten/sv/metaller.htm

• Secret

Vi har rött guld i våra fast de är "custom made" och guldet fick jag från mina föräldrars ring som var tillverkad i exSovjet .. :)

• Aurum

Tom!

Din första mening stämmer väl. Det övriga ska jag forska mer i!-)

• Aurum

Jag har nu kollat upp med olika leverantörer bl a ANA ädelmetall och KA-Rasmussen. Genom muntligt samtal har jag fått veta att rosé är ett guld med mer rosa nyans än rött och att det inte är korrekt att kalla "vanligt" rödguld för rosé. Hos båda nämnda sa man att rosé inte är samma som extra rött guld heller och att det är svårt att få tag på i Sverige som råmaterial. Däermot kan extra rött guld vara ngt att fundera på. Det finns egentligen inga paragrafer på vad som får kallas rosé och inte eftersom det är ett handelsutryck och olika nyanser har olika benämninger i europa. Själv anser jag att rosé guld har den rosa färgen annars finns det ingen anledning att kalla det rosé

Svar på tråden Extra rött guld, någon?