• Ikea

13:e aug 2005 brudar

Idag "firar" jag min framtida bröllopsdag. Ska gifta mig den 13:e augusti 2005, exakt ett år från idag. Nerräkningen har början. Är det någon mer som gifter sig idag om ett år? Var ska ni gifta er? Hur långt har ni kommit i planeringen?

• Svar på tråden 13:e aug 2005 brudar
  • blivande fru Andersson

Jag gid´fter mig cokså idag....fast om ett år. Längtar så hysteriskt mycke. Jag och min sambo ska gifta oss i Tyresö Kyrka kl 14:00.

Tyget till klänningen är köpt, tärnklänningarnas tyg är köpt, skorna står i garderoben. Kyrkan, festlokalen och fotografen är bokade. Kuveren till inbjudningarna håller på och tillverkas.

Allt annat är redan planerat men lite för tidigt att genomföra. Dock några detaljer kvar som känns lite tidigt att planera och som är beroenda av andra saker.

• Hermione

Hej på er!
    Jag gifter mig också om exakt ett år!
    Blivande fru Andersson, vad långt du har kommit i din planering! Ikea, hur långt har du kommit?
    Jag har bokat kyrka och festlokal, bestämt färgtema, tärnor och bestman utsedda och sen är allt annat på planeringsstadiet, inget direkt bestämt! Kul om vi kan byta lite tips och erfarenheter!

• AALF

blivande fru Andersson,

vad kul! Vi gifter oss i Tyresö Kyrka den 20 augusti nästa år

• Ikea

Hej Hermione.
    Vi har bara bokat kyrka och festlokal. Allt annat är fortfarande på idé stadium. Har en idé om brudbukett, vill nog ha en tät "boll" av röda rosor och hjärtan på tråd. Tärnor och bestman är utsedda och preliminär inbjudningslista är gjord. Har hittat en fin vigselring till min förlovningsring på www.hellkes.se ca 3000 kr billigare än i butiker. Värt att kolla in.
    Hur långt har ni kommit? Håller med om att "blivande fru Andersson" har varit väldigt flitig med planering

• blivande fru Andersson

Jag har å andra sidan också planerat i ca 2-3 år *skratt*. Jag sprang på tyget till min brudklänning, det var precis vad jag ville ha och kostade 49:- per meter så jag funderade inte så länge utan köpte det. Innan jag sprang på tyget hade jag sett jättebilliga snygga brudkor skopunkten som jag ville ha men inte vågat köpa då jag inte viste exakt nyans på köänningen. När tyget var köpt så köpte jag skorna också.

Sedan vill jag ha samma tyg till tärnorna så då blev det cokså inköpt. Jag är utöver allt detta ett hysteriskt planeringsfreak och vill ha total kontroll. Lite jobbigt då jag inte kan vara överallt på bröllopsdagen utan måste lita på andra människor.

AALF:

Har du bokat tid i kyrkan? Jag låg på telefonen första dagen man fick boka. Vart ska ni ha eran fest?

• AALF

blivande fru Andersson,

Hej,
    Ja vi har bokat tid i kyrkan. De släppte tiderna den 2:a augusti. Jag låg på telefonen då och lyckades, trorts att jag ringde _precis_ när det öppnat växeln, "knuffas" ur kön. När jag väl kom fram hade någon redan hunnit boka upp en tid på "vår" dag, så har du inte bokat än rekommenderar jag att du gör det

Vi kommer att ha vår fest på Tyresö Bygdegård och bokade den för några månader sen. Hon är jätte trevlig, Denise, som driver stället. Jag ger dig gärna mer info om du vill.

• Hermione

Hej Ikea!
    Förutom att vi har bokat kyrkan,(vilket jag gjorde direkt när jag visste att vi skulle gifta oss den 13:e) Lokalen är bestämd men det är inte helt säkert att vi kan få vara där, får besked om 2-3 veckor*håller tummarna* Jag ska ha två tärnor och min M2b ska ha en bestman. Tror du det ser konstigt ut? Färgtemat är blått och silver, och jag har lite problem med brudbuketten, för jag vet inte om det finns blå blommor vid den här tiden på året. Tips någon?
    Jag har också kollat efter ring på hellkes.se men hittar inte exakt den jag såg i en butik (även om det är samma märke) Det finns en vigselring som matchar min förlovningsring men jag tror inte att jag ska ha det för det blir nog lite för brett för mitt finger. (har en ganska bred förlovningsring) Jag tänkte satsa på en lite smalare med brillianter.
    Utöver det så har vi en preliminär gästlista och vi har diskuterat budget med våra föräldrar. Men just nu ligger allt lite på is eftersom vi väntar på besked om vi kan ha lokalen eller inte, vilket blir avgörande för hur resten av budgeten ska läggas...
    Ungefär hur stor budget har ni? Vi har ca 60-70 tusen. (det är inte billigt att gifta sig )

Blivande fru Andersson:
    Nu blev jag nyfiken, har du vetat att du skulle gifta dig i tre år eller har du bara planerat i allmänhet i väntan på den stora dagen? Jag är också lite av ett kontrollfreak och har lite svårt att släppa uppgifter till andra för jag vill ju att det ska bli som jag vill ha det, men det är väl bara att försöka slappna av och hoppas att andra kan lika bra som vi

• Ikea

Hej Hermione!
    Nä, det är sannerligen inte gratis att gifta sig. Vi har enorm tur då mina föräldrar betalar festen dvs mat, musik, alkohol osv. Utöver det har vi beräknat ca 35 000 för ring, kläder, trycksaker, foto, håruppsättning osv.
    Är du sugen på smala vigselringar med brilljanter, kolla Engelbert, deras är supersnygga, fast de kostar ju därefter Går man till en guldsmed kan han säkert kopiera.

Du undrade om det ser konstigt ut med en bestman och två tärnor. Det tycker inte jag det gör, faktum är att jag också ska ha det. Min fästman ska ha sin lillebror som bestman och jag ska ha min tvillingsyster och min bästa kompis. Vi tjejer beöver lite mer hjälp och stöd fram till den stora dagen och även på bröllopsdagen då allt ska fixas med hår, smink, klänning, blommor osv. Det är även skönt att ha en second opinion på allt från inbjudningar till klänning eftersom männen i allmänhet inte är så intresserade av sånt...

Känns lite kul att ha någon som ska gifta sig på samma dag som en själv. Vill du maila mig direkt någongång har jag sofiepeters77@hotmail.com Kan vara kul att "följas åt" i planeringen

• blivande fru Andersson

AALF:

Kyrkan är bokad 14:00 den 13/8 2005 och festlokalen Tyresö Bygdegård. Jag var cokså väldigt nöjd med Denise. Hon var ordentlig och jag kände mig trygg med henne att de vet vad de gör.

Hermione:

Jag och min sambo har planerat länge men valt att vänta då vi betalat av bostadslån innan vi sparat till bröllopet. Men nu är det äntligen dags, bara ett år kvar. Det känns som upploppet efter så här många år, ganska overkligt faktiskt.

• Hermione

Blivande fru Andersson

Jag kan tänka mig att det känns som upploppet för er som har haft det i tankarna så länge. Själv bestämde vi oss för ungefär ett halvår sen, men det är först nu vi har tagit tag i det på allvar. Vi bokade kyrkan ganska tidigt, men allt annat har väntat, men nu är vi igång och planerar! Det känns jättekul, men en osäkerhetsfaktor är att vi inte vet ännu om vi kan få vara i den lokal som vi vill vara i. Väntar på svar därifrån och innan vi vet säkert är det svårt att börja titta ordentligt på mat och egentligen allt annat också eftersom budgeten kanske spricker om vi måste välja en annan lokal. Så det är bara hålla tummarna, vi får nog veta något inom de närmsta veckorna.

Svar på tråden 13:e aug 2005 brudar