• Tokan

Göra fransk manikyr själv?

Hej!

Det verkar vara väldigt dyrt att gå till stan för att göra fransk manikyr, ca 350 kr(?)för nagelack som kommer var avskavd dagen efter, tror inte det!

Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av att göra detta själv, och om det är någon som vet någon sajt där man kan se hur man gör?

Skall iof ringa och kolla vad det kostar men ifall.

Tokan den tokige!

• Svar på tråden Göra fransk manikyr själv?
  • § Cicki §

Hej!
    Mitt tips är att du köper ett litet "kit" med tre nagellack i småflaskor. Sedan ber du någon vän att hjälpa dig eller övar själv. Jag har försökt att göra det på mig själv, men jag gav upp efter ett antal försök, tyckte det var ursvårt.

Lycka till iaf!

• MsKingston

Övning ger färdighet som dom säger.

Jag hade jättesvårt att få det fint i början men nu går det hur bra som helst, och det blir fint.

Det finns mallar man kan köpa. Jag provade en gång och det funkade inte för mig, men det funkar säkert för vissa.

Men som sagt, övning ger färdighet.

• Hanna Panna

Ett tips är att köpa Isadoras lilla kit för Fransk manikyr, de har små "tejpbitar" som man lägger på nageln, man får definivt snygga kanter!! (Kostar 50 kr)

Sen kan man ju byta ut färgerna om man vill ha andra nyanser.

• Tokan

Hanna Panna - tack, det skall jag öva på.

Har testat något sådan för något år sedan och det blev inte bra men jag tror att jag hade för bråttom kanske

• viki

Dessutom, om du tar ett vitt lack med pärlemor så blir det bättre än ett "rent" vitt lack, det ser mer naturligt ut. Och jag håller med Hanna Panna, kit'et från HM var väl värt pengarna, den ljusbeige-rosa nyansen har jag använt många gånger därefter

• Nutte

Har själv köpt ett sånt där kit med mallar i...
    Men det är SVÅRT!!!
    Tror jag är lite för otålig och inte låter det torka som det ska. Svårt att få till det vita med penseln. Skulle vara bättre om det fanns som penna, typ tuschpenna med vitt i.

• lillsessan

Jag som tyckte att lacket med pärlemor blev skitfult! Har övat lite och med Mavalas kit ser det nästan ut som om jag varit hos "nageltanten" som min man kallade henne. Jag har helt enkelt inte tid att gå dit så ofta!! Tog 3.5 tim dagen före bröllopet, men så blev det perfekt också! Blev kanpnnöjd men har inte tid med det till vardags...

• justine

du kan väl unna dig en manikyr inför bröllopet!!! Spar en massa tid och risk att det inte blir snyggt.

• Missen2004

Såhär gör jag min lätta "fake" franska manikyren:

1.Jag klipper och filar naglarna till rätt form.

2.Jag lägger en klar underlack
    3.Jag målar på en lager med ljusrosa lack från Pierre Roberts.
    4.Jag avslutar med en klar överlack.
    5.Jag sköljer naglarna under kallt vatten.

Ljusrosa lacket lägger sig snyggt på naglarna och får det vita att se ut som väldigt vitt. Så det hela ser ut som en rosa fransk manikyr.

• MsKingston

Det där kitet med tejpbiten fungerade inte alls på mig, eller så gjorde jag heeelt fel.

Själva tejpen fastnade på mina naglar så jag fick sitta och "skrapa" bort det. Och jag tycker att "randen" blev för tydlig.

Men som sagt, det som inte funkar för den ena kanske funkar för den andra.

• Bristow

Jag har ocksa provat att göra fransk manikyr själv hemma (utan mallar) och tycker att det funkar rätt bra nu när jag övat lite. Men till den stora dagen skulle jag nog unna mig att ga till "nageltanten", jag tror nog att det sitter längre än bara en dag ocksa. Det jag gör själv sitter minst 4-5 dagar om jag gör det ordentligt. Lycka till!!

• Jennifer E

Jag har övat och nu går det bra att göra själv, tog ej så lång tid att lära sig. Tycker inte heller om mallar. Köp en "suddpenna" istället, med en sån fixar man det hur snabbt som helst! Finns bl.a. från Mavala och även dyrare nagellacksmärken.

Lycka till!

• Browneyed Girl

Vågar man nämna lösnaglar i det här sammanhanget?
    För mig är det enda alternativet eftersom mina egna naglar måste va jättekorta pga mitt jobb...

• Tokan

Hej igen!

Tack för alla tips, den där suddpennan verkar ju vara ett jättebra alternativ för att få till den vita kanten.
    Nu måste jag öva.

• Lion

Jag ville också testa att göra egen fransk manikyr, så härom dan köpte jag ett vitt minilack från Depend samt ett i beige som baslack då. Visst är det jättesvårt att få till en snygg vit kant själv, även med minilacket, (dock har mina naglar en naturlig kraftigt vit kant, men jag ville ha den bredare och ännu mer markerad som i fransk manikyr), men det största felet var att det beiga lacket helt döljde den vita kanten när jag skulle måla det avslutande lagret ovanpå!
    Så nu måste jag leta efter ett beige lack som är mycket mer genomskinligt men som ändå blir jämnt och snyggt mot det vita, har ni några tips? Funderar på att testa Mavala's lack för fransk manikyr nästa gång. Reno nr 91 rekommenderar de bl.a på hemsidan.

Kan även passa på att fråga om någon testat Loreals "French manicure whitening" lack som ska göra att naglarna ser vitare ut, eller nåt.. ?

• lillsessan

Ett annat tips för att få det att hålla länge är att måla flera lager med stenhårt överlack, tycker själv att de snabbtorkande inte skyddar lika bra. Håller sig 1,5-2 veckor tills utväxten blir ful på mej trots att jag jobbar med hästar...

• Fenomena

Jag har hört många som gillar L'oreals Manicure White, där ett och samma lack ska göra nageln babyrosa och tippen vitare. Jag ska inhandla det och prova!

• Nutte

Är nyfiken på suddpennan!
    VAD är det?
    Var köper man en sån?

Tror också det är lättare med penna än med pensel!

Lion
    Köpte ett set från Depend med fransk manikyr. Det beiga lacket är inte så täckande så det vita syns bra!

• Izzy

Suddpenna finns på Åhelns, under Scratch Nails, Nagelvård Colour Corrector Pen

www.ahlens.com/index.jsp

Det är en penna fylld med nagellackborttagningsmedel som enkellt tar bort överföldigt lack som hannat ex. vis. på huden.

Svar på tråden Göra fransk manikyr själv?