• *Nallemaja*

Vad dricker man till kantarellsoppa?

Hej, hej!

Vi gifter oss på nyårsafton och funderar på att ha kantarellsoppa till förrätt.
    Min fråga till er är nu: Vad tror ni om det? och vad dricker man till?

• Svar på tråden Vad dricker man till kantarellsoppa?
  • Courage

Som miss Sophie brukar säga på nyårsafton: I think we will have sherry with the soup. Det är väldigt gott.

• *Nallemaja*

Jag har aldrig druckit sherry, men har fått för mig att det är väldigt sött och sliskigt, är det så?

• Johanna = en lat kock

nej torr sherry dricker man till soppa :D

inte den söta - den har man till desserten

• Johanna = en lat kock

och jag håller med om att det är jättegott med sherry till soppa :)

och kantareller har ju kraftig smak - tippar på att det är en lite gräddig soppa...

så det borde gifta sej bra :)

• *Nallemaja*

Då är det väl bara ut och handla en flaska torr sherry för att testa då...
    Funkar inte rödvin alls?

• Johanna = en lat kock

jo rätt rödvin...

men jag har tyvärr inget tips som är idiotsäkert till soppa

svamp, salt och grädde är väldigt vinvänliga så det borde funka med många viner :)

• Pollly

Något som också kan vara gott till soppan är att göra en snaps med svampsmak, tex en kantarellsnaps.

Ta kantarellerna nu när de växer så fint och hacka dem, och häll över spriten. Låt står i några dagar eller en vecka, Man ka i lite socker mot slutet för att avrunda smaken , typ en sockerbit på en 75:a sprit. Jättegott! Känns idén osäker så prova med en enda kantarell, skiva den tunt och häll på en 6:a sprit. Låt stå över dagen och smaka.

Den blir ju förstås bättre om snapsen får lagras några månader, men till nyår borde den vara OK. Den bör inte lagras längre. Det bästa är att använda höstkantarellerna, för då får du kortast tid mellan tillverkning och konsumtion. Du kan använda torkad svamp också. Förväll den i lite vatten först och häll bort vattnet och så på med spriten.

• Bröllopstokiig

Nu är det så här att jag bor i norrland (ca 100 mil norrut från Stockholm) och här finns det inte så mkt kantareller så jag måste köpa dem söderifrån =( Nåja, tänkte att alla här på BT skulle plocka en liter och skicka till mig, vad tror ni om det? . Nej, skämt och sido det löser sig... Men däremot undrar jag om man kan frysa kantareller färska, eller måste de förvällas före? Hur förvarar man de på bästa sätt? Vill ju köpa när det är högsäsong för att spara några kronor...

• annahoj

Fråga på Systembolaget! I mail eller gå dit, de hjälpte oss jättemycket med tips.

• annahoj

Tex:
    www.systembolaget.se/MatochDryck/Drycknyckeln/Drycknyckeln.htm&rec=Trattkantarellsoppa

Du har valt Trattkantarellsoppa

Foto: Gunnar Magnusson Den fina svampsmaken harmonierar fint med ett torrt fylligt & smakrikt vitt vin med lite fatkaraktär, gärna av druvan chardonnay. Vill du hellre ha rött går det bra med ett kryddigt & mustigt, gärna med lite mognad.
    Byt ut hönsbuljongen mot grönsaksbuljong för vegetarisk soppa.

• Pollly

Om du ska använda kantarellerna till snaps går de att frysa och behöver inte förvällas. Ska du därmot äta dem så ska svamp förvällas innan man äter den. De finns alltid en risk för både salmonella och EHEC-bakterier med rå svamp (gäller även champinjoner men där är jorden vanligen steriliserad och risken mycket liten). I snapsen dör ev. bakterier av spriten. "Vild" svamp kan även få bakterier och virus från vilda djurs avföring, så en viss försiktighet med alla råa vilda produkter, svamp, bär osv, är att tänka på särskilt för små barn, gamlingar och personer med låg motståndskraft.

• jazzkatten

Jag skulle tänka mej att det funkar med ett smakrikt öl, tex Nils Oscars Kalsöl, eller en ale. Det passar ju bra till vilt, och kantareller har ju lite skogssmak.
    Bara en ide´från mej, vet ej om det funkar...

Svar på tråden Vad dricker man till kantarellsoppa?